volvo å saab ??

Här kan du diskutera allt mellan himmel och jord som är BILRELATERAT. Var noga med etiketten och håll ett vårdat språk. Opassande inlägg kommer att raderas.
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Re: volvo å saab ??

Inlägg av Ingo »

forsberg skrev:å nu drar dem ner alla anställdas löner till 80 % av lönen :shock:
men cheferna på volvo får mer i bonus

VA SKA MAN SÄGA
Jag verkligen lider med alla som tvingas jobba på ett sånt genomruttet företag.
Frågan är väl om det verkligen går igenom att ledningsgruppen får höjda löner?
Någon måste väl dra i handbromsen ändå?
men att förslaget kommer fram visar vilken enorm kompetens vi har i våra förtegsledningar.. :lol:
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Jake »

Bonus är ju en rörlig del av lönen. Dvs cheferna får X% av lönen när de jobbar och sedan en rörlig del i efterskott beroende på hur bra de har jobbat. Andra företag tex handelsbanken har ingen rörlig del utan bara fast lön, men då har de bra mycket högre lön från början.

Med ditt resonemang så skulle en säljare med en viss del i provitionslön inte få ut provitionen bara för att företaget går dåligt?
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
forsberg
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av forsberg »

Jake skrev:Bonus är ju en rörlig del av lönen. Dvs cheferna får X% av lönen när de jobbar och sedan en rörlig del i efterskott beroende på hur bra de har jobbat. Andra företag tex handelsbanken har ingen rörlig del utan bara fast lön, men då har de bra mycket högre lön från början.

Med ditt resonemang så skulle en säljare med en viss del i provitionslön inte få ut provitionen bara för att företaget går dåligt?
å med ditt resonemang så skulle plötsligt volvo sälja sina egna bilar å inte via sina återförsäljare :shock:

å varför ska bara knegarna på golvet dra åt i svångremmen å inte cheferna...hmmm :roll:
C5:a, 01:a, 6 vxl tripple black = såld
Kolla på Bettan här!
Användarens profilbild
badass
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av badass »

Håller med om att det är riktigt stötande med dessa chefsbonusar på Volvo i det läget som företaget är just nu. Solidaritet är bra, men man kan inte bara ta bort nåt ur ett anställningskontrakt hur som helst... den största skillnaden är väl att förslaget för knegarna gäller framåt i tiden, men för cheferna så tar man bort nåt som de haft i sina anställningsavtal sedan tidigare och som är upparbetat så att säga, dvs de straffas retroaktivt. Det man istället borde göra är ju att förhandla om chefernas avtal så att såna bonusnivåer inte finns, för INGEN kan ju vara värd såna summor som det ofta är tal om...
0 till nästa rödljus ska gå fort....
forsberg
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av forsberg »

Om ett företag går dåligt så har ju knappast cheferna gjort ett bra jobb lr :roll:
hur kan man då lägga in i avtalen att cheferna ska ha bonus ialla fall...å på vad...onekligen pengar som inte finns....
knappast någon långsiktigt planering för företaget :shock:

ps: SSAB same shit diffrent name
AP fonden likaså
Apoteket
etc.
etc..

å de mest tragiska av allt ...detta har hänt förrut...detta är inget nytt..diskussionerana började för över 15 år sen...
Kolla på Bettan här!
Användarens profilbild
badass
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av badass »

Ett företag kan självklart gå dåligt även om anställda/chefer har gjort ett bra jobb (och tvärtom)! Att de flesta företag går dåligt och varslar just nu beror ju oftast inte på företaget självt, utan på yttre omständigheter som t ex den s k 'marknaden'. Dessutom finns det ju massor med sätt att definiera varför en person ska ha bonus, det behöver inte alls vara kopplat till företagets resultat, utan kan ju ha att göra med t ex
- en enskild avdelnings resultat
- hur mycket man har minskat kostnaden
- hur mycket felprocenten i tillverkningen blivit
- hur nöjda kunderna är
- hur mycket man har höjt produktionen
- osv osv
Så låt oss leka med tanken att det finns chefer på Volvo som får sin bonus för att man höjt produktionstakten under senaste året (brukar uppfattas som en bra grej i normala fall). Så dyker marknaden och helt plötsligt står man där med en större mängd osålda bilar. Dessa chefer har ju gjort en kanoninsats under hela året tidigare, faktum är att de hade ju säkert fått skit om de INTE gjort sitt jobb, så är det fair att kapa deras ersättning rakt av?
Vad jag menar är att man inte kan kategorisera och säga att resultat direkt hänger ihop med alla chefers presterande, man måste i grunden se över HUR och NÄR eventuella bonusar betalas ut, och om man ska ha ett bonussystem överhuvudtaget.
0 till nästa rödljus ska gå fort....
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Ingo »

Jake skrev:Bonus är ju en rörlig del av lönen. Dvs cheferna får X% av lönen när de jobbar och sedan en rörlig del i efterskott beroende på hur bra de har jobbat. Andra företag tex handelsbanken har ingen rörlig del utan bara fast lön, men då har de bra mycket högre lön från början.

hehe
Om du hade haft rätt skulle väl knappast man ha fryst bonusprogrammet? :D
men oftast har de som saknar bonusprogram inte högre löner än de som har bonusprogram,men problemet är väl hur bonusprogrammen är utformade,när det är konjunktur och inte kompetens som avgör hur stor bonusen blir..
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Jake »

Ingo skrev: hehe
Om du hade haft rätt skulle väl knappast man ha fryst bonusprogrammet?
men oftast har de som saknar bonusprogram inte högre löner än de som har bonusprogram,men problemet är väl hur bonusprogrammen är utformade,när det är konjunktur och inte kompetens som avgör hur stor bonusen blir..
Bonus är retroaktiv lön, PUNKT. Bonusprogrammen och ledningens lönbestämms av ägarna, dvs aktieägarna. Den bonus de skulle få i år är för 2008 och även längre tillbaka beroende på hur programmet är utformat. Tycker personligen att det är både svagt och dåligt av volvos lednig att avstå. Om något så är det ett tecken på att man är olämplig och en svag ledare som inte klarar att fatta rätt beslut utan viker sig för vinden. Urdåligt! :evil:

Även om jag inte tror att någon gör ett bättre jobb pga att man har bonus. Räcker med att jag går till mig själv, jag har en viss del bouns... och inte fan gör jag ett bättre jobb för det. Som ni andra är inne på så är en fast högre ersättning bättre.
Men iofs så är ju svenska ledarlöner oförskämt låga så därför blir vi ju fast med bottenskrapet i direktörsleden... Kanske är därför det går som det går just nu?? ;)
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Peter Anjou
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Peter Anjou »

Hejsan!
Angående bonus hit eller bonus dit, den bästa bonus man kan
få är väl att, få åka Corvette i alla dess former med ett STORT
:lol: :lol: på sina läppar !!!! Har jag fel eller ?!
Peter A / C4-93 cab
Porginal
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Porginal »

Peter Anjou skrev:Hejsan!
Angående bonus hit eller bonus dit, den bästa bonus man kan
få är väl att, få åka Corvette i alla dess former med ett STORT
:lol: på sina läppar !!!! Har jag fel eller ?!
Peter A / C4-93 cab
Håller med fullt ut! :lol:
Corvette C4 Cab "Supercharged" 1995
Bmw 540 1993
Volvo 242 "bertoné" 1976
Medlemsnr 2887
forsberg
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av forsberg »

jag tycker mer det handlar om moral, etik & roffa åt sig mentalitet. :shock:
jag minns Percy Barneviks 800 miljoners bonus :roll:
han lämnade tillbaka 200 och tyckte att det var helt ok...

ja menar ..finns det nån vettig människa som verkligen tycker att dem här höjdarna är värda sin löner. ???

men visst det kanske är så att dem har rätt lön,,,men alla vi andra har fel lön..!!!
Kolla på Bettan här!
Porginal
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Porginal »

forsberg skrev:jag tycker mer det handlar om moral, etik & roffa åt sig mentalitet. :shock:
jag minns Percy Barneviks 800 miljoners bonus :roll:
han lämnade tillbaka 200 och tyckte att det var helt ok...

ja menar ..finns det nån vettig människa som verkligen tycker att dem här höjdarna är värda sin löner. ???

men visst det kanske är så att dem har rätt lön,,,men alla vi andra har fel lön..!!!
Hur ska man svara på den frågan? och lustigt att denna frågan kommer upp just vid ett världsläge som det e nu?
Är de mer fel med dessa bonusar nu än för ett årsen? Då fanns inte denna diskutionen på så många forum runt om i sverige?
Att Volvo och SAAB går sämre nu än de gjorde för ett årsen e knappast deras egna fel? en V70 i dag e ju exakt samma bilen som det var för 8 månader sen och då sålde den bra men det gör den inte nu!

Ang bonusar och löner i toppen, vem är det som sätter dessa fantasilöner? det e ju inte dem själva iallafall, är ju ägarna till företaget eller hur? Ägarna dvs alla som jobbar på volvo eller har jobbat på volvo äger aktier, men man hör ju ingen protest? inget försök till motstånd, mer än nerklankande på att det sitter en snubbe i toppen och roffar åt sig hyfsat med pengar, men vem svensk skulle inte göra det??

De flesta som jag kan tänka sitta här på detta forum äger väl troligt en corvette?? dvs en onödigbil för ens eget enbart njutningsskull för minst 100.000kr
Alla vi har ju mer pengar än vad vi behöver för att överleva? dvs roffa åt sig mentalitet??
Jag har det, jag vill inte ge upp det jag har för att någon annan skulle tycka det va fel.

Dock kan jag tycka att det e fel att företags ägare utnyttjar sina anställda för att hålla sina höga löner och bonusar, för att inte företagen skulle kunna utnytja sina anställda skapades det Fackförbund. Dessa lever pågrund av att medlemmarna betalar fackavg. Iom att facket kan tänka sig att sänka sina medlemars lön, ja det skulle jag se som ett dåligt arbete dvs jag avslutar mitt fackmedlemsskap. Skulle vara intressant hur Bilsverige skulle reagera om alla saab och volvo anställda avslutade sitt fackmedlemskap och gick till jobbet och sittstrejkade en dag!

Där hade du haft ett J**ligt starkt budskap till företagsledning och aktieägare!
Corvette C4 Cab "Supercharged" 1995
Bmw 540 1993
Volvo 242 "bertoné" 1976
Medlemsnr 2887
Skriv svar