forsberg skrev:jag tycker mer det handlar om moral, etik & roffa åt sig mentalitet.
jag minns Percy Barneviks 800 miljoners bonus
han lämnade tillbaka 200 och tyckte att det var helt ok...
ja menar ..finns det nån vettig människa som verkligen tycker att dem här höjdarna är värda sin löner. ???
men visst det kanske är så att dem har rätt lön,,,men alla vi andra har fel lön..!!!
Hur ska man svara på den frågan? och lustigt att denna frågan kommer upp just vid ett världsläge som det e nu?
Är de mer fel med dessa bonusar nu än för ett årsen? Då fanns inte denna diskutionen på så många forum runt om i sverige?
Att Volvo och SAAB går sämre nu än de gjorde för ett årsen e knappast deras egna fel? en V70 i dag e ju exakt samma bilen som det var för 8 månader sen och då sålde den bra men det gör den inte nu!
Ang bonusar och löner i toppen, vem är det som sätter dessa fantasilöner? det e ju inte dem själva iallafall, är ju ägarna till företaget eller hur? Ägarna dvs alla som jobbar på volvo eller har jobbat på volvo äger aktier, men man hör ju ingen protest? inget försök till motstånd, mer än nerklankande på att det sitter en snubbe i toppen och roffar åt sig hyfsat med pengar, men vem svensk skulle inte göra det??
De flesta som jag kan tänka sitta här på detta forum äger väl troligt en corvette?? dvs en onödigbil för ens eget enbart njutningsskull för minst 100.000kr
Alla vi har ju mer pengar än vad vi behöver för att överleva? dvs roffa åt sig mentalitet??
Jag har det, jag vill inte ge upp det jag har för att någon annan skulle tycka det va fel.
Dock kan jag tycka att det e fel att företags ägare utnyttjar sina anställda för att hålla sina höga löner och bonusar, för att inte företagen skulle kunna utnytja sina anställda skapades det Fackförbund. Dessa lever pågrund av att medlemmarna betalar fackavg. Iom att facket kan tänka sig att sänka sina medlemars lön, ja det skulle jag se som ett dåligt arbete dvs jag avslutar mitt fackmedlemsskap. Skulle vara intressant hur Bilsverige skulle reagera om alla saab och volvo anställda avslutade sitt fackmedlemskap och gick till jobbet och sittstrejkade en dag!
Där hade du haft ett J**ligt starkt budskap till företagsledning och aktieägare!