
kalluftsinsug
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 275
- Blev medlem: fre okt 12, 2007 18:36
- Ort: Korpilombolo
- Kontakt:
kalluftsinsug
jag har gjort ett eget kalluftinsug till corvetten och tusan så rapp å bra den verkar gå jämfört me allt det andra som verkar finnas på marknaden att köpa, dessutom ryms den under orginalhuven på min 75 c3 fast jag har ett viktor bowtie insug, kostar bara några hundralappar att tillverka. vad jag försökt göra är att försöka få luften att skruva sig genom förgasaren, och det verkar ha lyckats, jag skulle kunna lägga några bilder på insuget hur det fungerar och hur det ser ut, men det här att lägga ut bilder här fattar jag ju inte mig på. så om det är någon som är intresserad av att göra ett likadant insug så kan jag ju mejla bilder på hur det ser ut så att någon annan kan sätta upp dom här på forumet, då kan jag ju förklara hur det fungerar också 

c4 cab 1990 c3 t-top 1975 12,48sec 177kmh 400meter 8,093 145kmh 200meter 2,06 60fot
http://www.youtube.com/watch?v=z0pTEisHKzk
http://www.youtube.com/watch?v=z0pTEisHKzk
Re: kalluftsinsug
Bara du laddar upp dom på http://www.photobucket.com sen så länkar du dom hit..
När du har dom där så håller du bara muspekaren på bilden,då kommer det upp en ruta nedanför,kopiera bara den fjärde raden där det står IMG CODE..
sen klistrar du in den här och då borde det fungera
När du har dom där så håller du bara muspekaren på bilden,då kommer det upp en ruta nedanför,kopiera bara den fjärde raden där det står IMG CODE..
sen klistrar du in den här och då borde det fungera

-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 275
- Blev medlem: fre okt 12, 2007 18:36
- Ort: Korpilombolo
- Kontakt:
Re: kalluftsinsug







c4 cab 1990 c3 t-top 1975 12,48sec 177kmh 400meter 8,093 145kmh 200meter 2,06 60fot
http://www.youtube.com/watch?v=z0pTEisHKzk
http://www.youtube.com/watch?v=z0pTEisHKzk
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 275
- Blev medlem: fre okt 12, 2007 18:36
- Ort: Korpilombolo
- Kontakt:
Re: kalluftsinsug





c4 cab 1990 c3 t-top 1975 12,48sec 177kmh 400meter 8,093 145kmh 200meter 2,06 60fot
http://www.youtube.com/watch?v=z0pTEisHKzk
http://www.youtube.com/watch?v=z0pTEisHKzk
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 275
- Blev medlem: fre okt 12, 2007 18:36
- Ort: Korpilombolo
- Kontakt:
Re: kalluftsinsug


c4 cab 1990 c3 t-top 1975 12,48sec 177kmh 400meter 8,093 145kmh 200meter 2,06 60fot
http://www.youtube.com/watch?v=z0pTEisHKzk
http://www.youtube.com/watch?v=z0pTEisHKzk
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 334
- Blev medlem: mån sep 20, 2004 23:34
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Re: kalluftsinsug
Vilket jobb du gjort!
Jag hade faktist en tanke i bakhuvet att dra fram luftfilter framför kylaren på något vis, någon gång.
...smart att göra en "låda" på det viset, och på så vis kunna ha filtren bakom kylaren men ändå få kall luft!
Du skriver att du lutat kylaren lite extra, sitter kylarramen som vanligt eller?
Tror du inte att gummilist eller inte, i bakkant av lådan, inte spelar så stor roll? Det är väl lika bra att luft som inte motorn suger i sig kan tryckas/passera genom lådan?
Jag hade faktist en tanke i bakhuvet att dra fram luftfilter framför kylaren på något vis, någon gång.
...smart att göra en "låda" på det viset, och på så vis kunna ha filtren bakom kylaren men ändå få kall luft!
Du skriver att du lutat kylaren lite extra, sitter kylarramen som vanligt eller?
Tror du inte att gummilist eller inte, i bakkant av lådan, inte spelar så stor roll? Det är väl lika bra att luft som inte motorn suger i sig kan tryckas/passera genom lådan?
Spruckna kolvar (bytta!), spruckna svetsar i ramen (fixat!), trasig glasfiber, fel bak-bumper och möglig inredning, men i övrigt en pärla! Corvette -79
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 275
- Blev medlem: fre okt 12, 2007 18:36
- Ort: Korpilombolo
- Kontakt:
Re: kalluftsinsug
jepp kylarramen sitter helt som vanligt. jag satte bara 5 mm brickor mellan kylarramen och dom 2 övre kylarfästena. och dom enda bultarna lådan sitter fast me är dom 4 bultarna uppe på kylarramen sen ligger lådan på kylaren och vilar. trodde själv att jag behövde få fast den bättre men den blev ju hur stadig som helst som den var. och dessutom är den ju hur enkel som helst att ta bort om man behöver byta rem eller så. jämfört med generator å servopumpsfästet jag gjorde var lådan enkel att göra. 2 tvingar, hammare, 2 plankbitar, borrmaskin, svets, vinkelslip var allt i verktygsväg som behövdes för att göra lådan.
c4 cab 1990 c3 t-top 1975 12,48sec 177kmh 400meter 8,093 145kmh 200meter 2,06 60fot
http://www.youtube.com/watch?v=z0pTEisHKzk
http://www.youtube.com/watch?v=z0pTEisHKzk
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 275
- Blev medlem: fre okt 12, 2007 18:36
- Ort: Korpilombolo
- Kontakt:
Re: kalluftsinsug
och gummit på bakant jag sätter dit är ju inte meningen att det ska bli helt tätt , bara att det inte ska vara så där jätteöppet på bakkanten.
c4 cab 1990 c3 t-top 1975 12,48sec 177kmh 400meter 8,093 145kmh 200meter 2,06 60fot
http://www.youtube.com/watch?v=z0pTEisHKzk
http://www.youtube.com/watch?v=z0pTEisHKzk
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 334
- Blev medlem: mån sep 20, 2004 23:34
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Re: kalluftsinsug
Ok! ...jag antar att du har stumma motorfästen, men räcker det?
Jag menar, vibrerar inte motorn så pass att det kan bli problem när toppen av förgasaren har ett sånt "överhäng"?
Jag menar, vibrerar inte motorn så pass att det kan bli problem när toppen av förgasaren har ett sånt "överhäng"?
Spruckna kolvar (bytta!), spruckna svetsar i ramen (fixat!), trasig glasfiber, fel bak-bumper och möglig inredning, men i övrigt en pärla! Corvette -79
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 275
- Blev medlem: fre okt 12, 2007 18:36
- Ort: Korpilombolo
- Kontakt:
Re: kalluftsinsug
jag gjorde en liten plattjärnsbit som stöd från termostathuset ena bult till plattjärnet mellan rören. och jag har bara helt vanliga motorfästen ändå bra marginal till allt förrutom att huven ligger nära. men inget som tar i hur man än gör å inget skrammel dessutom
c4 cab 1990 c3 t-top 1975 12,48sec 177kmh 400meter 8,093 145kmh 200meter 2,06 60fot
http://www.youtube.com/watch?v=z0pTEisHKzk
http://www.youtube.com/watch?v=z0pTEisHKzk
- DeffeDefect
- Corvettefantast
- Inlägg: 181
- Blev medlem: tor maj 31, 2007 22:45
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
Re: kalluftsinsug
Snyggt jobbat! Var på gå G att köpa något liknande (se länken nedan)...
https://forum.clubcorvette.se/viewto ... 146#p51146
Men min 76:a har en huv med bättre plats än övriga modeller så jag klara mig men det är kall luften man vill åt...
Skulle varit skoj att se 2 dynotest (en med vanligt filter och en med ditt) för att fastställa skillnader. Har du mätt upp skillnader i vakuum?
Mvh/
DeffeDefect
https://forum.clubcorvette.se/viewto ... 146#p51146
Men min 76:a har en huv med bättre plats än övriga modeller så jag klara mig men det är kall luften man vill åt...

Skulle varit skoj att se 2 dynotest (en med vanligt filter och en med ditt) för att fastställa skillnader. Har du mätt upp skillnader i vakuum?
Mvh/
DeffeDefect
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 275
- Blev medlem: fre okt 12, 2007 18:36
- Ort: Korpilombolo
- Kontakt:
Re: kalluftsinsug
har inte mätt skillnaden i vaccum men min heifördelare å kablar från början av 90 verkar säga sitt vad dom tycker om mitt insug jämfört me andra. den går betydligt renare med mitt insug tror att jag får gå lite ner i munstycke t.o.m jämfört me andra som det känns att dom vill ha lite mer soppa . då kan det ju bara betyda en sak att den blandar bränslet och luften mycke bättre. och själv klart skulle jag vilja dynotesta och jämföra. fast om nån här i luletrakten skulle göra det så skulle dom få låna mitt...
c4 cab 1990 c3 t-top 1975 12,48sec 177kmh 400meter 8,093 145kmh 200meter 2,06 60fot
http://www.youtube.com/watch?v=z0pTEisHKzk
http://www.youtube.com/watch?v=z0pTEisHKzk
Re: kalluftsinsug
Hej, himla jobb du har lagt ned, själv köpte jag ett kit från Spectre en platt luftrenaranslutning och rör som jag dragit fram mot kylaren som avslutas med ett stoort luftfilter. Precis som du så tycker jag att det är skillnad vid gaspådrag, känns rappare. Med din konstruktion så får du in klart kallare luft än vad jag får.
Bifogar en bild (med väldigt skevt perspektiv...):
[URL=http://s69.photobucket.com/albums/ ... .jpg[/img][/url]
Hur som helst så ser ni ju ganska väl hur jag har gjort !
Bifogar en bild (med väldigt skevt perspektiv...):
[URL=http://s69.photobucket.com/albums/ ... .jpg[/img][/url]
Hur som helst så ser ni ju ganska väl hur jag har gjort !
//Hagge
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 234
- Blev medlem: lör jan 30, 2010 18:50
- Ort: Stockholm & Tranås
- Kontakt:
Re: kalluftsinsug
är även insugsrören byggda i svartstål? blir de inte väldigt fort varma och värmer luften?
funderar nu lite på någon liknande lösning men inte riktigt kommit fram till hur man skulle göra på bästa sätt, ditt sätt är onekligen väldigt bra men innebär för mig att vinkla kylaren, montera elfläkt etc och känns som en del jobb...
funderar nu lite på någon liknande lösning men inte riktigt kommit fram till hur man skulle göra på bästa sätt, ditt sätt är onekligen väldigt bra men innebär för mig att vinkla kylaren, montera elfläkt etc och känns som en del jobb...
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 275
- Blev medlem: fre okt 12, 2007 18:36
- Ort: Korpilombolo
- Kontakt:
Re: kalluftsinsug
det är så pass mycke luft som strömmar genom rören så dom blir aldrig varma...som sagt så var det en del jobb me det. men det var det värt. men är man inte så noga att behålla huven orginal så är det ju givetvis mycket lättare att göra luftintag genom huven.
c4 cab 1990 c3 t-top 1975 12,48sec 177kmh 400meter 8,093 145kmh 200meter 2,06 60fot
http://www.youtube.com/watch?v=z0pTEisHKzk
http://www.youtube.com/watch?v=z0pTEisHKzk
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: kalluftsinsug
Hejs
Jag valde en lite annan väg till kalluftsinsug: En orginal luftrenare som fanns åtminstånde mellan 1978 - 1981, en vanlig rund burk fast med snabel som via en special slang går vidare framåt till ett platt plaströr som är "påtryckt" på kylarramen så att kylarramen går igenom plaströret.
Jag tog bort ett spjäll som satt på snabeln som var för att suga varmare luft när det är kallt ute, så fick jag nog betydligt bättre flöde.
Jag har 350" med c:a 340 hk och Holley 650 förgasare och Edelbrock Performer RPM Q-JET insug.
Detta funkar jättebra!!!
Ha de!
Kjell
Jag valde en lite annan väg till kalluftsinsug: En orginal luftrenare som fanns åtminstånde mellan 1978 - 1981, en vanlig rund burk fast med snabel som via en special slang går vidare framåt till ett platt plaströr som är "påtryckt" på kylarramen så att kylarramen går igenom plaströret.
Jag tog bort ett spjäll som satt på snabeln som var för att suga varmare luft när det är kallt ute, så fick jag nog betydligt bättre flöde.
Jag har 350" med c:a 340 hk och Holley 650 förgasare och Edelbrock Performer RPM Q-JET insug.
Detta funkar jättebra!!!
Ha de!
Kjell
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: kalluftsinsug
Hejs igen
Här kommer en bild, så kanske det är lättare att förstå vad jag menar.

Ha de!
Kjell
Här kommer en bild, så kanske det är lättare att förstå vad jag menar.

Ha de!
Kjell
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 275
- Blev medlem: fre okt 12, 2007 18:36
- Ort: Korpilombolo
- Kontakt:
Re: kalluftsinsug
javisst det där måste ju fungera jättebra =) . man tjänar nog väldigt många hästar på att motorn får i sig kall luft istället för varm. visste inte att c3 an hade nån sån där luftrenare . =)
c4 cab 1990 c3 t-top 1975 12,48sec 177kmh 400meter 8,093 145kmh 200meter 2,06 60fot
http://www.youtube.com/watch?v=z0pTEisHKzk
http://www.youtube.com/watch?v=z0pTEisHKzk
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: kalluftsinsug
Hejs
Detta fungerar mycket tillfredställande!
Men jag har ju ingen bigblock race maskin, men för 350" 340 hk fungerar det mycket bra!
Ha de!
Kjell
Detta fungerar mycket tillfredställande!
Men jag har ju ingen bigblock race maskin, men för 350" 340 hk fungerar det mycket bra!
Ha de!
Kjell
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981