Koppling mellan styrstång och styrväxel

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
chevette
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Koppling mellan styrstång och styrväxel

Inlägg av chevette »

Skulle byta tändstift idag och råkade se något. Det verkar som att kopplingen (hardy?) inte är riktigt påskjuten på utgående axel från styrväxeln. Bulten sitter liksom inte i sitt spår och då borde den inte gå att få dit. Men en sida på axeln är plan och därför blir det möjligt. Iofs så går axeln nästan ända fram till gummiskivan så det kanske inte går att få ihop mer än några mm?

Hur ser det ut på era? Och om den ska ihop mer: Hur? Jag menar att rattstången är ju så lång den är och sitter väl bultad i torpedväggen, eller? Hur ska den kunna nå längre fram?

http://www.pixbox.se/alb_show_id1047340_page0.html
claesson
Corvettefantast
Corvettefantast

Re: Koppling mellan styrstång och styrväxel

Inlägg av claesson »

Hejsan!
Rattstången är teliskopisk.
Antagligen någon som tänkt på krocksäkerheten?
c3-69 502cu.in 704HK 960NM
http://www.garaget.org/?car=96617
chevette
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av chevette »

Aha! Så då ska det bara vara att lätta på bulten och trycka ihop det då? Men ska bulten verkligen sitta vid den plana delen av axeln, om ni förstår vad jag menar? Det är ju det som gör att det kan glida isär.

Tack för supersnabbt svar förresten. :D
janbanan24
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av janbanan24 »

Hoppas inte att någon vådfört sig på rattstången och lyckats trycka ihop den bara!

...vet inte om det är till någon hjälp, men du hittar lite diskussioner och info i ämnet på sidan 6 och 7 i "min" långa tråd:

https://forum.clubcorvette.se/viewto ... 3&start=75

Lycka till!
Spruckna kolvar (bytta!), spruckna svetsar i ramen (fixat!), trasig glasfiber, fel bak-bumper och möglig inredning, men i övrigt en pärla! Corvette -79
Mr. Beam
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Mr. Beam »

Nej, precis som du säger skall bulten låsas mot spåret i utgående axel. Kollade på dina bilder men såg inte riktigt var den plana ytan var men på din beskrivning låter det som att bulten ligger mot den plana ytan. Då är den dessutom monterad 90 grader fel, för i kopplingen har du har ett splineslöst område som skall passa in mot den plana delen på utgående axel.

Edit: Grävde fram en bild ur mina gömmor på en koppling anno 1973....

Bild

/ Mr. Beam
-73 BB 461 c.i
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m

garaget.org
chevette
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av chevette »

Ja, Mr Beam, du har förstått precis rätt. Tack för bilden. Nu förstår jag exakt. Måste man släppa lös rattstången inne i kupén eller räcker det att skjuta ihop nämda teleskopiska del?

Undrar bara hur de lyckats få ihop det så fel. Är rädd att de våldat ihop det och orsakat fler problem. Styrväxeln är nyrepad (ingående axeln är helt ny) men någon har gjort ett dåligt jobb när de monterat tillbaka grejorna. Tyvärr så är min bil så: massor med nya grejor men dåligt monterade :evil:
chevette
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av chevette »

Nu har jag släppt lös rattsången helt. Sedan tog jag loss kopplingen och vred typ 90° så att jag fick det splineslösa området mot den plana delen på axeln. Nu får jag ihop det lite mer men inte så pass att jag får dit bulten. Är det någon som har förslag på hur jag ska bära mig åt?

Om rattstångens teleskopiska del blivit hoptryckt borde man väl kunna dra isär den igen? Jag har inte knackat med hammare eller så utan bara försökt skjuta ihop den för hand. Men man kanske inte är stark nog? Vill ogärna "vålda" innan jag vet hur man ska göra. Hittade en bild som visar lite hur det ser ut här: http://www.docrebuild.com/dr-r-web/ST-COL3.pdf

Näst nedersta axeln ser ju mycket riktigt ut att vara teleskopisk. Borde väl gå att dra isär, eller? Nu fattas det ju bara 8-10 mm.
Hagge
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Hagge »

Hej,
kollade på min 78:a, jag har mer splines synliga på rattstångens sida. Jag tror du kan lätta på båda bultarna på hardykopplingen, utgående axel på styrväxeln samt på rattstångsaxeln, och sedan skjuta över hela kopplingen mot styrväxeln så att låsbulten på styrväxelsidan löper precis över midjan som är på den utgående axeln från styrväxeln. Jag har bytt hardykoppling på min och jag vet att min är rätt monterad med tillräckligt mycket ingrepp på rattstångssidan.

Jag har ganska precis 15mm av splines synliga på rattstångssidan medan du ser ut att ha ca 8 -10 mm synligt ?

Lycka till !
//Hagge
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Jag länkar till Jim Shea's förnämliga sidor där allt och lite till står om hur rattstång och styrväxel är uppbygda och hur de renoveras.

http://jimshea.corvettefaq.com/?page_id=4
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
chevette
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av chevette »

gbak skrev:Jag länkar till Jim Shea's förnämliga sidor där allt och lite till står om hur rattstång och styrväxel är uppbygda och hur de renoveras.

http://jimshea.corvettefaq.com/?page_id=4
:shock: Det var en komplett sida om styrningen!

Tack! :D

Där har jag hittat informationen jag sökte och nu förstår jag hur det är konstruerat. Tyvärr så verkar det som att tidigare ägare slagit ihop den teleskopiska delen som inte är så lätt att få isär igen. Ja-ja, får väl titta på det så småningom. Känns extra surt nu när vädret är ok och det skulle bli premiärturen med min nyimport.
chevette
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av chevette »

:) Problemet är löst!

Gjorde som Hagge föreslog och flyttade över flexkopplingen lite mot styrväxeln. Det var inte mer än ca 5 mm som behövdes för att jag skulle få dit bulten. Och fortfarande sitter den tillräckligt på rattstångens axel.

Case closed! Var ute på premiärturen idag 8)
Skriv svar