Däcktryck
- Corinthian
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 1056
- Blev medlem: tis jun 17, 2008 20:10
- Ort: Järfälla
Re: Däcktryck
Rek. däcktryck står i dörrkarmen på förarsidan. (tror det är 2.1 bar). Detta är för "Run on Flat" däck och bör vara lite högre om man har vanliga däck.
Det är olika däcktryck beroende på tillverkare och profil. Det beror också på om man har förstärkta däcksidor eller inte (vilket man bör ha på lågprofilsdäck)
Jag kör 2.4-2.5 bar i mina 255/35R19 & 295/30R20 och det funkar ganska bra. körde lite Superstage med det trycket igår och fick hyfsade tider (1.35'6)
Jag har hört några som hävdar att det ska vara 3 bar+ i lågprofils däck vilket inte riktigt stämmer....
Samma mängd luft i ett däck med större fälg & lägre profil, som i ett med mindre fälg och högre profil, ger ju högre tryck
Det är olika däcktryck beroende på tillverkare och profil. Det beror också på om man har förstärkta däcksidor eller inte (vilket man bör ha på lågprofilsdäck)
Jag kör 2.4-2.5 bar i mina 255/35R19 & 295/30R20 och det funkar ganska bra. körde lite Superstage med det trycket igår och fick hyfsade tider (1.35'6)
Jag har hört några som hävdar att det ska vara 3 bar+ i lågprofils däck vilket inte riktigt stämmer....
Samma mängd luft i ett däck med större fälg & lägre profil, som i ett med mindre fälg och högre profil, ger ju högre tryck
Andréas - C6 Z06 - #2 Pro Street TimeAttackNu.se
Sponsored by Parsbro Racing Components
Återförsäljare av Red Line Oils, OZ Racing, TIKT, Specialfälgar m. fl
wheels.corinthian.se - Beräkna Rullomkrets, Fälgbredder, Offset (ET) mm
Sponsored by Parsbro Racing Components
Återförsäljare av Red Line Oils, OZ Racing, TIKT, Specialfälgar m. fl
wheels.corinthian.se - Beräkna Rullomkrets, Fälgbredder, Offset (ET) mm
Re: Däcktryck
Denna diskussion tar visst aldrig slut...
Utgå från 2.1bar på alla däck utom R-däck. 2.5bar är alldeles för mkt för optimalt väggrepp.
