Jaha så var det dax igen
Körde av en drivaxel idag+att stötdämparen slogs av.Finns det starkare drivaxlar att köpa?
Ska passa mot de andra orginal sakerna.Typ lika men med starkare material.
Trevlig midsommar på er föresten
Själv ska jag ut i garaget och kolla hur mycket som gick sönder.SUCK
Peter
Jag har börjat kolla på sådana "ringar" som fångar upp drivaxeln.Det blir nog att man tillverkar sådana själv inom en kort tid.
Sen såg jag att Ecklers hade 3" heavy duty drivaxlar,blir nog till att beställa sådana i vinter.Får nog köra lite försiktigare i sommar
Så var det dax igen,en ny drivaxel har gått av och en stötdämpare och knutkorset.Nu börjar det att bli jävligt enerverande.Det är "örat" runt knutkorset som går av.Varför blir det så Kan det dero på att man ibland får "däckstuds" då man drar på?
tog upp mina knutkors och det hade blivit små märken efter nålagrena och att även dom börjat vrida på sig. kan tänka mig att dom då kan börja expandera så pass mycke att det spräcker öronen...
Konstigt, med eftersom drivaxeln är så gott som vågrät när bilen står på marken så är det enda som kan störa geometrin att själva klumpen sitter vriden snett.
Om då hjulen står helt rakt (som dom borde göra med en hyfsad hjulinställning) och klumpen snett, så får knutkorsen en lite felaktig belastning som i längden kan påverka hållbarheten.....
Nåt annat borde inte påverka hållbarheten eftersom effektmässigt ska dessa knutar och drivaxlar hålla utan problem med hjulspinn och lek!
74:as Vette, långt ifrån original.........
60-feet 1,72 s
7,91 s - 140km/h på 201m
12.35 s - 174km/h på 402m
Jag åker på 255:or,så jag har ju inte direkt några bre sulor på.Plasten verkar ha klarat sig,så det är nog bara stötdämparen,drivaxeln och knut korset som gick sönder.Tur nog var att det gick inte så fort då det hände.
Om du använder knutkors med smörjnippen,se då till att montera dom rätt. Kraften ska "trycka" mot smörjnippeln och inte försöka dra isär. Hålet för smörjnippeln är en bra brottanvisning.