Korrekt motortemp på en C4, eller????

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
Vettemannen
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Korrekt motortemp på en C4, eller????

Inlägg av Vettemannen »

Hej!

Som nybliven Corvetteägare så har jag kommit i kontakt med digitala instrument för första gången och blir lite fundersam över motorns kylvätsketemp som visar upp till 115 grader celsius ibland vid stadskörning och ibland vid tomgång. Är det fel på termostaten kanske? När jag körde hem ifrån där jag köpt bilen så började lampan "Service engine soon" lysa men den slocknade när jag stannat och väntat en stund. Nästa gång den började lysa kollade jag nivån i expansionskärlet och det var nästan tomt så när jag fyllt på så gick det bättre en stund igen. Nu ikväll efter en liten tripp så gick det bra tills jag körde av motorvägen och körde en liten stund i stan, då gick tempen upp mot 115 grader men sjönk till mellan 97 och 102 ung. på min 1,5 mil resa hem i 70 fart. Någon som har någon bra förklaring? Eller är det inget fel på systemet?

Tack på förhand

/Benny
Röd Corvette C4 86:a CCS medlem 3091
Intressen förutom Vetten är familjen och hundarna!!
MickeW
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Re: Korrekt motortemp på en C4, eller????

Inlägg av MickeW »

Årsmodell?
Även en silverfisk kan glimma till!
http://www.corvetten.com
Vettemannen
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Vettemannen »

Åh, det glömde jag. Det är en 86:a.

/Benny
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Ingo »

fläktarna kanske inte fungerar?
den går upp rätt högt innan den andra fläkten startar,men första fläkten ska gå ihop med Ac,n.
vad typ av fläkt eller fläktar som sitter på bilen beror på utrustningen på bilen.
börjar service engine soon lysa går den för varm.
Kolen i fläktarna lägger av förr eller senare ,så kolla först att fläkten är just.
Snäpp lös elkabeln och testa med kablar direkt från batteri.
Kylaren kan ju även vara fulla av dynga och döda insekter,så,kanske daga att spola ur?
luftintaget är ju lågt på corvetten så den drar in mer dynga än de flesta andra bilar.
och varför lyser service engine soon?
temp eller låg vatten nivå?
När jag fyller vatten i kylaren så låter jag bilen gå på tomgång,tar loss locket på kylaren och fyller på glykolblandning.
när det är fullt höjer jag varvtalet på motorn till ca halvgas,då går det fylla på mer,stäng locket och släpp gasspjället.
När den blir driftsvarmskjuter den eventuellt överskott till expensions kärlet.
Kolla att packningen på locket till kärlet är just..
Vettemannen
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Vettemannen »

Jag har kollat att den främre fläkten går via direktström och den bakre i motorrummet går, det har jag sett. Kör inte med AC:n för det finns ingen gas i den. kollade att kylaren var full med kall motor och det finns vatten i kärlet, tyckte att packningen på locket var bra. Servicelampan lyste inte vid sista turen i går kväll. Kan man spola kylaren utifrån luftintagshållet med högtryckstvätt om man håller munstycket en bit ifrån eller hur gör man? Hur långt vågar man låta tempen gå upp till innan det kan bli skadligt? Jag har aliminiumtoppar.

/Benny
Hans-O
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Hans-O »

På en 91:a startar fläkt 1 vid 107 och 2:an vid 113 grader. Med 15 psi tryck i kylsystemet så är kokpunkten vid 128 grader "at sea level" enl. manualen.

Hw
1991 L98 ZF6
Vettemannen
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Vettemannen »

Du menar fläkt 1 som är i motorrummet och fläkt 2 längst fram. Är det helt okay menar du eller kan det vara nåt specifikt för en 86:a? Tycker att motorn går ojämnare när temperaturen stiger. Den går redan lite ojämnt vid lägre temperaturer. Kan ojämnheten bero på om någon ställt upp tändningen något? Jag har ju precis köpt bilen.

/Benny
Användarens profilbild
Hot Rod
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Hot Rod »

Hej.

Fläkt 1 sitter bakom kylaren och den har alla. Fläkt 2 framför kylaren är ett option som heter B4P. Fläkt 1 styrs av ECM och slås på när AC´n går eller när vattentempen nått ett visst värde. Fläkt 2 styrs av en tempkontakt som sitter på utsidan av vänster topp.

Kommer inte ihåg temparna riktigt men de som Hans-O nämner låter lite höga men har han läst det i nån manual så stämmer det nog. På min -92 med LT1-motor är temparna 104/108 grader enligt servicemanualen. Så kör du utan AC så går inte nån av fläktarna igång förrän vattentempen når dessa tempar.

115 grader låter lite högt för att vara hälsosamt. Dra på full värme i kupen om du får akuta värmeproblem, det sänker tempen i motorn. Låter lite märkligt att den går lite varm även när du kör på landsväg. Originaltermostat ska nog vara på 92 grader men en del sätter dit en med högre temp, kolla vad du har för termostat.

Försök få fram någon felkod när du har Service Engine Soon-lampan. Låg vattennivå i kylaren tänder dock inte den, jag hade en LOW COOLANT-lampa på min -87. Att rensa kylaren och AC-kondensorn (sitter framför kylaren) kan nog vara en god ide, jag skulle dock inte använda högtryck.

Detta har det skrivits flera spalt-kilometer om både på detta forum och det andra http://www.vetteforum.se/index.php
Senast redigerad av Hot Rod den fre jul 17, 2009 22:12, redigerad totalt 2 gång.
1971 Coupe, 496, 4-vxl.
1996 Coupe, LT4, 6-vxl, J55-bromsar, 285/35-18 på svarta C5 Z06-fälgar.
Tidigare: 1992 Coupe LT1, aut, FX3-dämpare, J55-bromsar, 275/40-17.
1987 Coupe TPI, 4+3, 275/35-17 och 315/35-17. 1989 Coupe TPI, 6-vxl.
Vettemannen
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Vettemannen »

Tack för alla tips! Jag undrar om det kan vara på grund av om tändningen står lite högt som gör att motorn går lite ojämnt och skapar de sista 5 graderna upp till de högsta graderna som jag haft på tempmätaren? Vad tror ni?

/Benny
Användarens profilbild
Hot Rod
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Hot Rod »

Svårt att säga men visst kan felaktig tändning göra att det blir varmt. Det är väl bara att kolla hur den står, det är en sladd som ska dras isär för att kolla/ställa tändningen.

Har du nån manual till bilen? Haynes/Chilton är väl ok men original servicemanual är några 1000 gånger bättre, brukar finnas på Ebay.
1971 Coupe, 496, 4-vxl.
1996 Coupe, LT4, 6-vxl, J55-bromsar, 285/35-18 på svarta C5 Z06-fälgar.
Tidigare: 1992 Coupe LT1, aut, FX3-dämpare, J55-bromsar, 275/40-17.
1987 Coupe TPI, 4+3, 275/35-17 och 315/35-17. 1989 Coupe TPI, 6-vxl.
Vettemannen
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Vettemannen »

Måste kolla tändningen och se om det är den som spökar. Är alutopparna i farozonen tror du/ni om tempen går upp till 115 tillfälligt?

/Benny
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Ingo »

Datorn försöker ju kompensera tändningen,men visst är en korrekt inställning att föredra.
men egentligen så går bilen kallare med högtändning än med låg.
knackar den inte eller glödtänder ska det ju inte vara något problem,och då ska ju datorn dra ned..

varmgång efter vägen är skumt..
kör man sjuttio och fortare ska bilen klara tempen utan fläktar.
men ac,n genererar rejält med värme,samt ställ upp tempen maximalt på värmepaketet.
Kylsystemet kanske behöver spolas upp både in och utvändigt?
Användarens profilbild
Chrippe
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Chrippe »

Har du spoilerläppen kvar under fronten ? Finns en del som tagit bort den då kan man få värmeproblem i fart .
/Christer 8)
Vettemannen
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Vettemannen »

Jo jag har kvar den svarta läppen. Nej jag kör inte med ac:n........ Det kan vara så att jag börjar med att kolla termostaten och sedan spolar ur systemet.

/Benny
tjerk
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av tjerk »

För att kolla ev. felkoder om du inte redan har lärt dej än.
På förarsidan, under ratten, över din högre knä sitter en liten dosa, den kallas ALDL.
Det sitter 12 stift där, 2 x 6.
Ta och böj ett gem till ett U och koppla ihop dom två till höger på den översta raden.
Slå på tändningen, men starta inte.
Om det stämmer ska service engine soon lampan börja blinka nu.
Först en kort (1), sen en lång (2), och det tre gånger.
Det är kod 12 och betyder att ECM kommunicerar på rätt sätt.
Efter det kan det komma fler koder, så var beredd och skriv upp, det kan bli allt från kod 12 (som du automatiskt får i början), upp till ngt i 50 eller 60 talen, alla felkoder på din bil är tvåsiffriga.
När du till slut får kod 12 igen (tre gånger), är han klar, och om du inte gör ngt så börjar han om igen med kod 12.
Och det är helt normal när du byglar A och B (dom två överst till höger) och slår på tändningen att fläktarna under huven börjar, det ska dom göra.

Återkom till forumet med domen från ECM´n, så ska vi se vad alla "advokater" har för lösning.

http://en.wikipedia.org/wiki/ALDL
bigmoose
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av bigmoose »

om du är orolig för att din bil går varm så ta och byt termostaten till en 82 graders och givaren som startar kylfläkten till en 92 graders det har jag gjort på min bil, funkar perfekt.
Vettemannen
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Vettemannen »

bigmoose skrev:om du är orolig för att din bil går varm så ta och byt termostaten till en 82 graders och givaren som startar kylfläkten till en 92 graders det har jag gjort på min bil, funkar perfekt.
Oxå ett bra förslag, värt att prova. Tack! :D

/Benny
Skriv svar