Kompressor- Vette

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
Stingen
Nykomling
Nykomling

Kompressor- Vette

Inlägg av Stingen »

Nu nyinstallerad kompressor i min Vette.
Mappning och bromsning hos Anders på R-Tune, visade att detta inte gav riktigt vad som uppges i reklam osv.
Min effekt blev 350 RWHP. Lite mindre än jag trodde??????
Det var lite strul med oljeläckage och så, så lite mer kanske hade gått.
Jag är nöjd ändå, för bilen går riktigt bra, men vad har ni för effekt i era kompressorbilar.
Min bil är helt orginal förutom kompressorkittet.
laddtryck ca 0,5 bar.
Anders verkade inte så överraskad denna effekt, så kanske de Amerikanska uppgifterna är riktigt optimistiska ?????
Jag vet ju att det fantiseras mycket om troliga effekter och så, så kanske detta är rätt
Mvh Janne
Trevlig och seriös kille, Anders på vette.
Stay on the Earth
We want you here
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Re: Kompressor- Vette

Inlägg av Jake »

Det är ju lätt att säga att det ger 150 hk extra om man mäter på veven och inte på driven tex sedan om man mäter i ponnyhästar som är poppis i jänkeland så blir det ju ännu enklare... sedan är ju effekt ganska luddigt om man mäter effekten vid svep och vid statisk belastning. tex kan man få ett lättare svänghjul att ge mer hästar vilket bryter mot flera av meknikens gyllene lagar :)
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
MikkeI
Nykomling
Nykomling

Inlägg av MikkeI »

För oss som har kompressor på önskelistan...

Lite mer info om kittet samt din bil hade varit intressant.
0,5 bar o 350 RWHP? Vad har en C5 orginal då på bakhjulen??
Corvette C5 -98, Manuell, Z51
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av vette.se »

Original C5 ger mellan 280-290hk på bakhjulen, med ett standard kompressorkit med 6-7psi brukar det bli omkring 380-390hk på bakhjulen på EN HELT ORIGINAL bil.
Om du har headers etc så blir det betydligt bättre, däremot om bilen har gått väldigt långt så tappar man en hel del pga att laddtryck läcker förbi slitna kolvringar.

Denna bil är helt original och har gått väldigt långt. Vi kunde inte slutföra fullgasmappningen eller knappt påbörja ska man kanske säga, det sprutade olja från oljereturen på kompressorn, tyvärr sitter det så till att man måste riva mycket för att åtgärda så det var bara att avbryta. Tändning och bränsle vid fullgas är därför inte injusterat på denna bil, just nu är det ställt på väldigt säkra sidan.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Stingen
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Stingen »

Helt rätt som Anders säger. Bilen har gått 16000 mil.
Resultatet jag fick efter mappning är jag helt nöjd med, förutom att effekten inte va så hög.
Bilen går kanonbra och bränsleförbr från Stockholm hem till Skåne blev 0,97L/Mil
Motorn går som en standard, men vid fullgas går den betydligt mjukare och mer oansträngd.
Förmodligen beror detta på en bättre mappning än orginal.
Jag upptäckte också att ett löphjul till serpentinremmen hade skurit, och stod still.
Jag vet inte om detta hade hänt redan när vi bromsade den, men om det var så så kanske några hk, försvann där.
Janne
Stay on the Earth
We want you here
Richard408
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Richard408 »

Stingen skrev:Helt rätt som Anders säger. Bilen har gått 16000 mil.
Resultatet jag fick efter mappning är jag helt nöjd med, förutom att effekten inte va så hög.
Bilen går kanonbra och bränsleförbr från Stockholm hem till Skåne blev 0,97L/Mil
Motorn går som en standard, men vid fullgas går den betydligt mjukare och mer oansträngd.
Förmodligen beror detta på en bättre mappning än orginal.
Jag upptäckte också att ett löphjul till serpentinremmen hade skurit, och stod still.
Jag vet inte om detta hade hänt redan när vi bromsade den, men om det var så så kanske några hk, försvann där.
Janne
Om ett löphjul har skurit MÅSTE du byta lager direkt! Annars går remmen åt skogen.. Och ja, den effekten du fick va riktigt usel. Jag hade 410 hk på hjulen utan kompressor och bara headers och hem portade toppar typ ;-)
Lycka till!!
C5 Cab 2001 408cui F2 ProCharger E85 942rwhp
Film från bromsningen!
http://www.youtube.com/watch?v=5Ai7XRCRZgU

C6 Cab 2006 Svart :-)
C6 Z06 2007 Svart-såld :-(
Conan999
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Conan999 »

Hej. Ni med kompressor, hur gör ni under besiktingen?
MVH Conan999
Stingen
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Stingen »

Skruva av den!!!!!!!!!!!!!!
Stay on the Earth
We want you here
Erik@torq
Nykomling
Nykomling
Kontakt:

Inlägg av Erik@torq »

Dom som vi har kört på rullar med 7psi kittet (ca 0.5bar) och inga andra moddar har haft allt ifrån 410 upp till 440hästar på hjulen. Detta har mätts med en Dynojet som har siffror som närmst stämmer med verkligheten. Sen beror det lite på om det är automat eller manuell också då det är större drivlineförluster på en automat.

Men ett trasigt remhjul och dom andra problemen som fanns kan göra stor skillnad i slutsiffrorna, så det är bara att fixa och testa igen!

/Erik
Lingenfelter Commemorative Edition Z06 - 600rwhp
Pfadt Racing Chassi, C6-Z06 Bromsar, Bur + massa annat godis.
Under ombyggnad för NASA och SCCA serien

2010 Camaro SS - 512rwhp/617rwnm N/A
Pfadt Racing Chassi, uppgraderade bromsar mm mm.
www.gettorq.com
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av vette.se »

Detta har mätts med en Dynojet som har siffror som närmst stämmer med verkligheten.
BildBild

Dynojet är känd(ökänd) för att visa för mycket, ca 10% är vanligt. DynoJet har blivit defakto standard i USA - inte för att den är bäst men för att den visar högst siffror :roll:

Problemet med DynoJet och alla andra med rullar är att däcken tar enormt med stryk och ska helst inte återanvändas efter körning + att de och mycket annat ger fel i mätresultaten. Per definition är något man mäter något som kan härledas till en känd referens eller med andra ord något som är kalibrerat. Kan inte utrustningen kalibreras är det inte ett mätresultat du får utan en gissning - Dynojet och andra med rullar kan inte kalibreras.

Ta absolut inte illa upp, det är inte menat så utan varmt välkommen till forumet, kul att ha någon som skriver här med direkt lokal US koll på vad som händer i Corvettevärlden Bild
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Stingen
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Stingen »

Kul med lite olika syn på de här sakerna.
Min bil går väldigt bra enligt mina referenser, har kört 150 mil nu, men om man går efter reklamen får man inte det man betalar för. Lite tråkigt.
Även Anders använder de "Amerikanska effekterna" i sin reklam på kitten????????????
Jag bryr mej inte så mycket om vad som står på några papper, det är resultatet jag känner när jag kör som räknas.
Tror nog att Anders mätningar är ganska seriösa
Men det är ändå eventuellt en falsk marknadsföring
Jag skall greja lite till med min bil, headders och lite så, och sen tillbaka till Anders och testa.
Men först preppning av automaten, så att det håller att gå vidare.
Mvh Janne
Stay on the Earth
We want you here
Erik@torq
Nykomling
Nykomling
Kontakt:

Inlägg av Erik@torq »

vette.se skrev:
Detta har mätts med en Dynojet som har siffror som närmst stämmer med verkligheten.
BildBild

Dynojet är känd(ökänd) för att visa för mycket, ca 10% är vanligt. DynoJet har blivit defakto standard i USA - inte för att den är bäst men för att den visar högst siffror :roll:

Problemet med DynoJet och alla andra med rullar är att däcken tar enormt med stryk och ska helst inte återanvändas efter körning + att de och mycket annat ger fel i mätresultaten. Per definition är något man mäter något som kan härledas till en känd referens eller med andra ord något som är kalibrerat. Kan inte utrustningen kalibreras är det inte ett mätresultat du får utan en gissning - Dynojet och andra med rullar kan inte kalibreras.

Ta absolut inte illa upp, det är inte menat så utan varmt välkommen till forumet, kul att ha någon som skriver här med direkt lokal US koll på vad som händer i Corvettevärlden Bild
Hej Anders!

Som du säger, alla dessa rullar har olika fördelar/nackdelar. Dynodynamics är också en sådan som visar på tok för mycket pulver som vi har varit "tvungna" till att använda innan vi får våran egna. Men vad vi har gjort tidigare är att vi har ju kört en "base line" run på samma dyno som vi sedan använt för att mäta efter. Så effektökningen i sig är lika mycket.

Men vi har precis valt att köpa den senaste top-of-the-line Mustang Dyno'n av flera anledningar. Eddy current, den kan absorbera upp till 900rwhp (över 1500hp frihjul), simulera olika vägförhållanden (uppförsbacke mm mm) och är ett måste för att mappa turbobilar (som du säkerligen känner till redan!).

Slicks, och även dragradialer kan slitas ovanligt mycket på rullarna men vi byter alltid till "vanliga" däck för körningarna. Dessa tar ingen skada av att köras på rullarna på samma sätt som dom andra däcken. Fördelen med t.ex Rototest som du använder är just att den minskar hjulspinn till noll vilket är ju bra. Men nackdelen när man t.ex mappar en turbobil är att vid WOT så ger den 100% "load" direkt vilket inte stämmer överens med verkligheten.

Vi är verkligen inte en av dom företagen som försöker visa flest hästar på det vi bygger, utan vi mappar mycket efter OEM körbarhet (vi jobbar med Ford och CARB för att få våra Tune´s 50-state legal). Sen så tar vi alltid en baseline körning under samma förutsättningar som efterkörningen för att se just dom exakta skillnaderna. Detta redovisar vi med grafer och all annan form av testdata på våran hemsida så att alla kan se exakt vad varje del gör.

Jag tar inte illa upp på något vis, diskussioner är ju kul! Tack för välkomnandet :mrgreen:

Det händer ju rätt mycket här i Corvettevärlden så jag hoppas kunna tillföra lite kul!
På tal om det, jag var på Homestead i helgen och kikade lite på Breathless Performance nya "C6-R" bilar... WOW säger jag bara.

Mvh Erik
Lingenfelter Commemorative Edition Z06 - 600rwhp
Pfadt Racing Chassi, C6-Z06 Bromsar, Bur + massa annat godis.
Under ombyggnad för NASA och SCCA serien

2010 Camaro SS - 512rwhp/617rwnm N/A
Pfadt Racing Chassi, uppgraderade bromsar mm mm.
www.gettorq.com
Stingen
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Stingen »

Ganska intressant det här.
Jag skall prova min bil med en G-Tech och se vad den visar.
Kanske det kan bli en indikation?????
Stay on the Earth
We want you here
Stingen
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Stingen »

Testat accet idag.
0 - 100 4,02 sec
1/4 mile 12,0 sec
Ganska bra tycker jag.