Lackångerst!

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
kamikaze
Rookie
Rookie

Lackångerst!

Inlägg av kamikaze »

Börjar bli dags för lack... har jätteångerst! Googlat på bilder osv. men har svårt att bestäma mej. Just nu så lutar det åt en "lite ljusare" antracitgrå metallic med en silver färgad stripe med lite pearl i över bilen. eller kanske en dubbel stripe...? eller kanske ingen stripe, eller kanske en blå vette...eller kanske.... :?

Ja ni inser säkert problemet.. det enda jag vet är att svart och röd går bort. Men jag behöver lite smakråd, Ideér och nya infallsvinklar!! Förslag!!!!! :)
Stingray -74 nu på lack
Användarens profilbild
Mr SIXPACK
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Re: Lackångerst!

Inlägg av Mr SIXPACK »

Hej Kamikaze.
Vad har du för på inredningen? Svart?
Jag har sett en silvermetalic C3:a med röd inredning. Den kombinationen var riktigt läcker... Passar ju så klart med svart inredning oxå.
Satsa på stripes. :D det är coolt tycker jag!!
Bästa Corvettehälsningar

Svempa
Corvette Coupe 69 (-82-87)
Corvette Coupe 69 (-96-99)
Corvette Coupe 68 327/300(-00-11)
Corvette Coupe 68 427/390(-11-13)
Corvette Coupe 70 454/390(-09-14)
Corvette Coupe 65 327/300(-10->)
Corvette Cab 69 (-14->)
http://www.c3-restorer.se
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Gult är ju annars en väldigt sportig färg.
Kasta inte bäver i trähus.
Bobbyvette
Rookie
Rookie

Inlägg av Bobbyvette »

Kör lite flammor! Byggde en T-23 för ett tag sedan och hade förmodligen samma problem som du just med lacken,
corvette 68:an som jag bygger nu hade jag tänkt skulle ha samma lacktema som T-23:an. Det börjar dra ihop sig för lack, men det tag nog 2-3 månader tills dess. Kan återkomma efteråt.
Bilagor
P5160005.JPG
Nexxus
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Nexxus »

Ursäkta att jag kapar tråden lite, men är det någon som har nån koll på vad lackpriser ligger på en C3:a?
Har hört rövarpriser på uppemot 30.000 för en lack, då känns det som att man behöver hitta någon som kan tänka sig ett svartjobb.
Eller ska man våga skeppa ner den till Polen, som jag jag faktiskt mest bara har hört gott om, med priser som åtminstone är humana för en fattig stackare. :)
kamikaze
Rookie
Rookie

Inlägg av kamikaze »

Flames blir det inte, även om min son säger till mej att vi ska ha eld på den precis som bilarna på TV... :D
Orginalkulören är blåmetallic och inredningen är vit/beige.

Har även funderat på Silver med stripes i antracit men... Tror att det får sluta med att jag kastar pil på färgkartan med förbundna ögon :mrgreen:

Jag har fått pris på 20000 för min lack, då är det en lackerare som tar den lite vid sidan om på sin fritid. När han får bilen så har jag tagit bort den gamla lacken och spacklat det allra grövsta med glasfiber. Sedan så spacklar han upp resten och låter sedan bilen stå i två månader innan lack. Innan jag hittade denna killen så fick jag priser på upp till 40000 för samma jobb men då skulle bilen lackas direkt utan väntetid efter spackling.
Stingray -74 nu på lack
Användarens profilbild
Mr SIXPACK
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Mr SIXPACK »

När jag lackade min bil för 4 år sedan så fick jag ett prisförslag på 55000:- - 60000:- för allt underjobb, invändig och utvändig lackering + lackering av motorrummet och insidan på motorhuven med "matterad" svart. färgen och övrigt material är dyrt... :mrgreen: Detta jobb var självklart med kvitto. :) Jag tror att det är lite billigare om man kan hitta en bra lackerare utanför storstäderna.

Bästa Corvettehälsningar

Svempa
Corvette Coupe 69 (-82-87)
Corvette Coupe 69 (-96-99)
Corvette Coupe 68 327/300(-00-11)
Corvette Coupe 68 427/390(-11-13)
Corvette Coupe 70 454/390(-09-14)
Corvette Coupe 65 327/300(-10->)
Corvette Cab 69 (-14->)
http://www.c3-restorer.se
Användarens profilbild
Bred
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Bred »

Lämnade bort min till en lackerare som gjorde den vid sidan av.
Fick ge 20000 kr för det. Då slipade de hela bilen, spacklade sprickor och en skada. Grundade och slipade igen. Lackade samt 2 lager klarlack.
Det enda jag gjorde var att plocka bort front/bakända. Lossa alla lampor (även popupen fram), bort med alla detaljer, backspeglar, emblem mm. Blev mycket nöjd!
Corvette -75 Targa, 383 med 400 låda.
Nexxus
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Nexxus »

Hm, 20.000 låter ju lite rimligare än 30-60 ...
Fast som vanligt gäller det ju att hitta någon som kan göra det vid sidan om ...
Lackning med allt förarbete etc i Polen ligger på runt 10 ... och jag har hört fler som är väldigt nöjda med resultatet där med.
Eftersom jag har fått bilen att gå riktigt bra nu, så känns det som att jag borde ta tag i detta, eftersom lacken är riktigt dålig på den.
Men först ska jag bara byta alla dörrlås, fixa fönsterhissarna, byta bakre knutkors samt ställa in handbromsen mm :D
Tegman
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Tegman »

Tänkte fråga hur länge måste bilen stå som kortast innan det lackas ? Är det minimum 2 månader ? Finns det olika typer av spackel och är det någon slags spackel man INTE bör använda ? Varför måste färgen bort ? Har pratat med Billackerare som säger att färgen inte behöver slipas bort , förklara till mig varför , så att jag vet den dagen jag själv ska lacka om min vette. Hur många lager klarlack bör man som minimum he på och vad e rekomenderat ? Är det någon fördel med massa varav av klarlack ? Mvh // Tegman
*****1970 CORVETTE STINGRAY 454*****
austin
Nykomling
Nykomling

Inlägg av austin »

Bobbyvette skrev:Kör lite flammor! Byggde en T-23 för ett tag sedan och hade förmodligen samma problem som du just med lacken,
corvette 68:an som jag bygger nu hade jag tänkt skulle ha samma lacktema som T-23:an. Det börjar dra ihop sig för lack, men det tag nog 2-3 månader tills dess. Kan återkomma efteråt.
Tycker att den här bilen är väldigt väldigt likt en bil som bröderna Andersson från Thn tog hem från Californien, i slutet på 70 talet.
Å dom va också Corvette freaks!
Bobbyvette
Rookie
Rookie

Inlägg av Bobbyvette »

Det stämmer bra det. Det var farsan och bengt som var över -77 och införskaffade denna.
Den stog avställd i nästan 15 år i ett lite fuktigt garage. Så allt på bilen förföll ju en del. Efter det gick det några år och jag
började fundera på att kanske göra en lättare renovering, men det blev mer omfattande än så!

//Robert Andersson
claesson
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av claesson »

själv är jag rätt såld på sk candy-lacker.
c3-69 502cu.in 704HK 960NM
http://www.garaget.org/?car=96617
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av StingrayRacing »

Kom ihåg och lägg lite body under framskärmarna, så sliper du stenskott från undersidan och sprickor i lacken.

//Lasse
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
kamikaze
Rookie
Rookie

Inlägg av kamikaze »

Jo, body skall på sedan.

Anledningen till att jag tar bort all den gamla lacken är att jag har blåsor under lacken som jag vill bli av med. Då kandes det som att det var bättre att lägga lite extra jobb på att få bort all den gamla lacken.
Stingray -74 nu på lack
Skriv svar