Tja, har nyss införskaffat mig en 502:a med 750-800nm i och undrar hur det skulle funka med min 11" turbin med 2800 i stallspeed, är den helt åt pipsvängen eller går den bra att köra med?
vad är den optimala stallspeeden till en vridstark motor? min max effekt finns vid 3400 varv men det finns massor med vrid redan vid 1900 varv, ska jag köpa en orginal turbin?
vad kör ni andra med?
mvh nicklas
Optimal stallspeed till bigblock?
-
- Corvettefantast
- Inlägg: 117
- Blev medlem: mån okt 20, 2003 8:38
- Ort: Strax utanför Skellefteå
- Kontakt:
Re: Optimal stallspeed till bigblock?
Först av allt, din 11" turbin, är det en "hyll-variant" och hur är 2800 specat? (vid vilket vrid stallar den 2800?)
Om den är specad att vid 400nm (vanligt värde) stalla 2800, kolla då på din momentkurva var 400nm är, men med ditt vrid så kommer den att gå väldigt högt, dvs maxa ditt stall.
Jag rekommenderar att du pratar med Danielssons bil http://www.danielssonsbil.se/pages/convertrar.html så får du veta hur en converter ska anpassas till motor och drivlina samt körsätt!
Prismässigt så ligger dom helt rätt, och i priset så ingår även en justering (ändring av innanmätet+ svetsning)!
Dom bygger turbiner till allt från gatbilar till extrema racebyggen, och dom har idel bra omdömen!
Ska du köra på strippen så ska stallet ligga 1000-1500rpm under max vrid för bästa resultat, men det sen så kan du välja hur "lös" den ska vara, dvs hur mycket "driv" du ska ha under stallvarv.
Om den är specad att vid 400nm (vanligt värde) stalla 2800, kolla då på din momentkurva var 400nm är, men med ditt vrid så kommer den att gå väldigt högt, dvs maxa ditt stall.
Jag rekommenderar att du pratar med Danielssons bil http://www.danielssonsbil.se/pages/convertrar.html så får du veta hur en converter ska anpassas till motor och drivlina samt körsätt!
Prismässigt så ligger dom helt rätt, och i priset så ingår även en justering (ändring av innanmätet+ svetsning)!
Dom bygger turbiner till allt från gatbilar till extrema racebyggen, och dom har idel bra omdömen!
Ska du köra på strippen så ska stallet ligga 1000-1500rpm under max vrid för bästa resultat, men det sen så kan du välja hur "lös" den ska vara, dvs hur mycket "driv" du ska ha under stallvarv.
74:as Vette, långt ifrån original.........
60-feet 1,72 s
7,91 s - 140km/h på 201m
12.35 s - 174km/h på 402m
http://www.cardomain.com/id/r0ffe4u2
http://www.nordiccorvette.nu
60-feet 1,72 s
7,91 s - 140km/h på 201m
12.35 s - 174km/h på 402m
http://www.cardomain.com/id/r0ffe4u2
http://www.nordiccorvette.nu
Re: Optimal stallspeed till bigblock?
hörre du att det är nog en hyll variant, inget special. det ända jag vet om den är att det är 2800 i stallspeed på den och att den skulle funka bra ihop med min 355:a=) får nog bli till att få en specad i sånnafall. låter nästan vettigast. den gamla får åka i till att börja med, max vrid har jag ju vid 3500 varv så då är det ju 7-800 varv under max vrid.
lät avancerat det här med turbiner=) får bli till att läggas åt 2010 års budget då det ska renoveras bakaxel åxå=)
tack för svaret. mvh nicklas
lät avancerat det här med turbiner=) får bli till att läggas åt 2010 års budget då det ska renoveras bakaxel åxå=)
tack för svaret. mvh nicklas