Fråga om Headers?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
brainstorm
Corvettefantast
Corvettefantast

Fråga om Headers?

Inlägg av brainstorm »

Har Borla stinger avgassystem, hur tjock är de rören?

Kollat runt på LG longtube headers och sett att Pro varianten är 3" medans street varianten är 2,5"
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Re: Fråga om Headers?

Inlägg av vette.se »

LG street är 2 1/2" efter kattarna hela vägen bak till anslutningen till ditt stinger.
LG Pro är 3" hela vägen till bakaxeln där den går över till 2 1/2" i flänsen som du ansluter till ditt stinger.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
fryx
Rookie
Rookie

Inlägg av fryx »

Vill du väcka grannarna och starta alla larm i parkeringsgaragen så köp pro 8) låter underbart, ångrar mig inte. Kör också med Borla längst bak och kattar vid behov (besiktning) Anders Vette fixade dessa.
brainstorm
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av brainstorm »

Är det verkligen värt att lägga ut ca 10 000 kr mer för att få en halv tums större? (Jag som sitter och funderar på om det är värt att lägga pengarna på street versionen)
Känns som att Stinger systemet kommer att bromsa när avgaserna går från ett 3" rör till stinger systemet som är är 2 1/2"

Rätta mig om jag har fel
Användarens profilbild
puramuk
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av puramuk »

brainstorm skrev:Är det verkligen värt att lägga ut ca 10 000 kr mer för att få en halv tums större? (Jag som sitter och funderar på om det är värt att lägga pengarna på street versionen)
Känns som att Stinger systemet kommer att bromsa när avgaserna går från ett 3" rör till stinger systemet som är är 2 1/2"

Rätta mig om jag har fel

jag körde ett street system på min z06 -02 orginal ti i bak och jag var jätte nöjd,fantastisk skillnad på gassvaret med headers.......men om det är värt 10 lapp för pro varianten :roll: det kan säkert nån annan typ anders på vette svara på.

men hursomhelst så kommer du garanterat bli nöjd även om du väljer street varianten....lycka till.
c5 z06 2002
A&A kompressor
pfadt co
B&M ss
cartec xtreme koppling
alu sh
Lg longtubes

tyvärr såld nu :(

Blev nyss med c6 z06 :D
PFADT
Akrapovic
OZ
Cammotion
BoBBa72
Nykomling
Nykomling

Inlägg av BoBBa72 »

Jag kör med Pro på min C6 och jag tror att primärerna och kollektorn är grövre på Pro varianten.
Har även läst tester om street vs Pro och skillnaden ska visst vara vara väldigt liten, även med överladd ska skillnaden vara minimal.
Ljudet är iaf underbart och gasresponsen är fantastisk med LG headers :)
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av vette.se »

LG headers till C5an har både i street och pro versionen 1 3/4" primärrör, det finns ingen 1 7/8 till C5 från LG.

C6 versionerna av street och pro/super pro har samma dimension som C5 dvs 1 3/4 på primärerna, endast Z06 versionen finns med 1 7/8.

1 7/8 är inget som behövs på en 6liters maskin, inte ens med kompressor om vi pratar lägre laddtryck som std kiten har. Ska du ladda 10psi+ och har en kompressor som klarar att leverera tillräckligt med luft hela vägen till varvstoppet så är det intressant med en grövre version men då får du titta på American Racing eller Kooks om du har en vanlig C6.
Ett alternativ om man inte har något emot att svetsa o kapa lite är att köpa LG's Super Pro till Z06an i 1 7/8 utförande och göra en egen adapter mellan 3" och 2 1/2" vid övergången till de bakre dämparna.

Fördelen med Pro versionen är den speciella kollektorn som tillsammans med 3" pipor hela vägen ger lite mer effekt högst upp i varvtalregistret, det är något som syns på dynon men som inte märks vid vanlig gatanvändning.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
BoBBa72
Nykomling
Nykomling

Inlägg av BoBBa72 »

Ok tack för infon.
Det var visst Super Pro Long Tube Headers som har både 1 3/4 och 1 7/8 primärer till C6.
För min del så räcker det med den vanliga Pro varianten, min laddar inte mer än 10 psi för tillfället.
brainstorm
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av brainstorm »

Har ett par begagnade LG Pro header på G.
Han köpte utan kattar och sedan köpte han till "randum high flow cats" och monterade dit.

Han har en C5 Z06 2002 och jag har en C5 2001 ( OBS! Utan Z06)

Han säger att när han köpte systemet så sålde de inte med kattar så det var därför han fick köpa andra kattar. Betyder det att det har funnits en äldre modell som är sämmre en den nya på LG Motorsports? Eller är det samma?

Måste bara kolla med er bilkunniga om den kommer att passa? Kollat på LG:s hemsida å den verkar passa. Tänkte mest på kattarna han har monterat dit ifall det blir problem?
Användarens profilbild
puramuk
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av puramuk »

kom ihåg att måste mappa om bilen när du monterat dit dina headers.
c5 z06 2002
A&A kompressor
pfadt co
B&M ss
cartec xtreme koppling
alu sh
Lg longtubes

tyvärr såld nu :(

Blev nyss med c6 z06 :D
PFADT
Akrapovic
OZ
Cammotion
brainstorm
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av brainstorm »

Jo, det vet jag. Kommer nog att överlåta montering och mappning till R-Tune.
Men först ska jag försöka få tag i en kompressor å sen får man väll försöka att diskutera fram ett bra pris för montering och mappning.
brainstorm
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av brainstorm »

Sådär, nu har jag beställt ett LG Super Pro Longtube. Det blev att beställa direkt från LG Motorsports.
Fraktar hem den med hjälp av Eskil på forumet, Hoppas att allt kommer att gå bra.

Sen blir det att åka till R-tune till våren för montering :D
Skriv svar