Rattlåset, äntligen har det låst sig!

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
Användarens profilbild
Miraculix
Corvettefantast
Corvettefantast

Rattlåset, äntligen har det låst sig!

Inlägg av Miraculix »

Joråsåatt bilen står med extremt lite kräm i batteriet och självklart har detta utlöst en column lock issue.
Ska prova att sätta i ett nytt batteri imorgon och hoppas på att låset hoppar ur när det känner att det får mer kräm och slutar blinka security i mätartavlan. Någon som har nåt annat tips?
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Re: Rattlåset, äntligen har det låst sig!

Inlägg av Mange_C5 »

Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero

Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Användarens profilbild
Miraculix
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Miraculix »

Som jag trodde räckte det gott med ett nytt friskt batteri!
Annars finns det tydligen en lösning som fungerar i 90% av fallen så man slipper bogsera den.
För framtida sökningar kan jag översätta den lite senare, nu ska jag flytta bilen.
Användarens profilbild
Miraculix
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Miraculix »

Om du får meddelandet att din steering wheel column är låst kan du nästan alltid få upp det om du tar i ordentligt. Se först till att du har ordentligt med kraft i batteriet, annars låser den inte upp pga. den anledningen. För mig funkade det genom att byta batteri. För andra har det i 90% av fallen fungerat genom att följa instruktionerna nedan.

Stäng av bilen
Ta ur nyckeln ur tändningslåset
Rattlåset är fortfarande låst
Lägg händerna på ratten i klockan 10 och 14 position
Ryck ratten vänster till höger rätt så hårt 3-4 gånger
(Ratten kommer inte röra sig så mycket när du gör ovanstående)
Sätt i nyckeln i tändningslåset men vrid inte om nyckeln
Placera din vänstra hand på ratten i klockan 14-15 läge med handflatan mot dig så du tar tag i insidan på ratten
Ta nu i ordentligt och forcera vridning av ratten åt höger samtidigt som du försiktigt och långsamt med höger hand vrider om nyckeln i tändningslåset. Rattlåset borde låsa upp sig innan du vridit tändningen så långt att bilen startar.
Om detta inte fungerar den första gången är det bara att göra om processen och kanske tänka på att ta i mer när du vrider ratten åt höger, du skadar ingenting.
När du fått ut rattlåset kommer den antagligen inte låsa sig igen om du inte tar ur nyckeln ur tändningslåset.
Kontakta generalagenten och be dom skicka en column lock bypass åt dig som du enkelt installerar själv på 15 min.

http://forums.corvetteforum.com/c5-tech ... -lock.html
Skriv svar