En långdragen renoveringshistoria...

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1743
Blev medlem: mån okt 20, 2003 18:15
Ort: Södertälje
Kontakt:

Re: En långdragen renoveringshistoria...

Inlägg av Peter »

Bild
Det där e fartregleringen till fläkten. Denna måste sitta i fläktkanalen för att få kylning annars kommer den att brinna upp. Du borde även ha ett relä sittandes där någonstans för att få full fart på fläkten.
Kasta inte bäver i trähus.
janbanan24
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 334
Blev medlem: mån sep 20, 2004 23:34
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: En långdragen renoveringshistoria...

Inlägg av janbanan24 »

...så här är lite bilder på vad som hände i april:

Eftersom att jag fått fel oljepump och pick-up när jag köpte oljetråget så skickade de mig en ny pump och pick-up. Om man tittar på bilder tidigare i tråden så ser man att det nu vart en mycket kortare pick-up, så nu passade allt jättebra!
Fick bryta och bända lite så att den hamnade lämpligt nära botten på tråget, men det är nog standard! Vart positivt överaskad att den nya pumpen även var av "select modell" för high-performance sammanhang och/eller stumma motorfästen.
Bild

Här har oljetråget kommit på plats också:
Bild

Plastade över hålet i värmepaketet i två omgångar...
Bild

...slipade...
Bild

...och målade.
Bild

Det vart bättre än innan, tycker jag:
BildBild

Nåja! Monterade oljefilter-adaptern och oljetrycksensorn:
Bild

Sen kunde jag gå vidare till att rengöra det sista "hörnet" av motorrutrymmet...
Bild

...och måla:
Bild

...jag börjar misströsta att det blir nått åkande i sommar! :cry:
Spruckna kolvar (bytta!), spruckna svetsar i ramen (fixat!), trasig glasfiber, fel bak-bumper och möglig inredning, men i övrigt en pärla! Corvette -79
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1595
Blev medlem: sön nov 16, 2003 19:28
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: En långdragen renoveringshistoria...

Inlägg av vett74 »

Ser bra ut!
Misströsta inte,vi vill se dig på wheels i sommar :D 8)
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1050
Blev medlem: lör okt 25, 2003 23:53
Ort: Åmotfors/Värmland

Re: En långdragen renoveringshistoria...

Inlägg av ornet »

Bra jobbat :D
Vad har du för oljetråg?
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
janbanan24
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 334
Blev medlem: mån sep 20, 2004 23:34
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: En långdragen renoveringshistoria...

Inlägg av janbanan24 »

Peter skrev:Bild
Det där e fartregleringen till fläkten. Denna måste sitta i fläktkanalen för att få kylning annars kommer den att brinna upp. Du borde även ha ett relä sittandes där någonstans för att få full fart på fläkten.
Tack för förklaringen förresten!
...känns som att den där lär dra lite ström "i onödan" om den blir så varm! Är det någon som gett sig på att göra en elektronisk spänningsomvandlare för detta?
ornet skrev:Bra jobbat :D
Vad har du för oljetråg?
Jag ville ha ett som skulle rymmas med befintlig servostyrning och rymde lite mer olja än orginal samt inte var så dyrt, och då vart det ett Claimer 6qt Circle-track tråg från Ebaymotors (Rood Motor Sports)
Jag åkte ju på att rengöra och måla det samt en del meckande med oljepump och pickup, men i slutändan så fick jag ju en oljepump extra! :wink:
Spruckna kolvar (bytta!), spruckna svetsar i ramen (fixat!), trasig glasfiber, fel bak-bumper och möglig inredning, men i övrigt en pärla! Corvette -79
janbanan24
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 334
Blev medlem: mån sep 20, 2004 23:34
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: En långdragen renoveringshistoria...

Inlägg av janbanan24 »

Nu har jag legat på latsidan, både med bilen och uppdateringarna i några månader! :oops:

I Maj monterade jag bara motorfästen på motorn, och i Juni monterades den renoverade kabelmattan på förarsidan i motorrummet samt den nya kabelmattan på torpedväggen och till startmotorn.

I Juli gjorde jag föjande...
Monterade startmotor:
Bild

Rengjorde, målade och monterade bensinpump:
Bild

Rullade ut bilen...
Bild

...hissade upp motorn, monterade flexplattan...
Bild

...rullade in bilen, samt sänkte ner motorn i bilen.
Bild

Äntligen på plats igen!
Bild

Rengjorde servopumpen och målade upp den:
Bild

...och monterade dit den också på motorn! Tyvärr utan tillhörande spännarm, så den måste jag loss med igen! :roll:
Bild
Spruckna kolvar (bytta!), spruckna svetsar i ramen (fixat!), trasig glasfiber, fel bak-bumper och möglig inredning, men i övrigt en pärla! Corvette -79
Vettemannen
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 673
Blev medlem: sön jul 12, 2009 8:17
Ort: Eskilstuna

Re: En långdragen renoveringshistoria...

Inlägg av Vettemannen »

Hej!

Kul att du orkar kämpa på med "En långdragen renoveringshistoria".
Hur gick det med rosten på A-stolpen?

/Benny
Röd Corvette C4 86:a CCS medlem 3091
Intressen förutom Vetten är familjen och hundarna!!
janbanan24
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 334
Blev medlem: mån sep 20, 2004 23:34
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: En långdragen renoveringshistoria...

Inlägg av janbanan24 »

BennyLarsson skrev: Hur gick det med rosten på A-stolpen?
...jodå, den verkar inte vara så omfattande, vad jag har kunnat se hittills, så jag har valt att blunda för det tills reg-besiktningen är avklarad.

Tänkte ge mig på rutramen och övriga lister och glasrutor när det blir dags för lackering.
Spruckna kolvar (bytta!), spruckna svetsar i ramen (fixat!), trasig glasfiber, fel bak-bumper och möglig inredning, men i övrigt en pärla! Corvette -79
janbanan24
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 334
Blev medlem: mån sep 20, 2004 23:34
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: En långdragen renoveringshistoria...

Inlägg av janbanan24 »

Liten uppdatering och några funderingar kommer här!

Satte ihop flexplattan mot convertern och monterade dit headers:
Bild

Här har jag en fråga: I kabelmattan som löper frammåt på höger skärm finns dessa två kablar som syns försvinna ut åt höger i bilden. Någon som vet vad de är till?
Bild

Jag har ju bytt "harmonic balancer" och den verkar vara tjockare än den gamla, för nu linar inte servo, AC och generator upp med vevaxeln, som man ser här:
Bild
...vad gör man lämpligast då?
Spruckna kolvar (bytta!), spruckna svetsar i ramen (fixat!), trasig glasfiber, fel bak-bumper och möglig inredning, men i övrigt en pärla! Corvette -79
Användarens profilbild
Målarn59
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 668
Blev medlem: mån feb 06, 2006 19:06
Ort: Bålsta
Kontakt:

Re: En långdragen renoveringshistoria...

Inlägg av Målarn59 »

Det blir ju så där när man inte har orginal.. :cry: fråga mej ingenting passade tyvärr
Men det är bara att försöka schimsa där det är lämpligast
Brickor här och där även avsågade rör bitar men tänk på att schimsa så lite som möjligt
Bara prova sej fram tänk på belastningen
_________________________
Målarn....
Målarbilen


http://s61.photobucket.com/albums/h64/m ... corvetten/
janbanan24
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 334
Blev medlem: mån sep 20, 2004 23:34
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: En långdragen renoveringshistoria...

Inlägg av janbanan24 »

Hej igen! :wink:

Har börjat städa i elsystemet på höger sida av motorutrymmet och börjat bena upp alla kablar som är klipta och hopkopplade med varandra, kors och tvärs.

Det tog några timmar men när jag till slut ritat upp hur allt är kopplat nu, och jämförde det med kopplingsschemat för hur det borde vara kopplat kom jag fram till följande.
(Se på den FIIINA bilden för att förstå vad jag menar...)

Det verkar finnas ett "Hi blow" relä som väljer om cupefläkten ska matas med +12V (Röd kabel) eller med en lägre spänning från den mörkblåa kabeln som kommer från motstånden som ger olika hastigheter. Så jag antar att om man väljer maxfart så ger den oranga kabeln reläet signal att slå över till "full spänning", annars så är det ljusblå, brun eller ljusbrun kabel som matar fläkten genom de olika motstånden.
...men varför har någon kommit på den briljanta idén att nypa ihop ljusblå och blå, som det gula strecket illustrerar? Jag antar att jag då får två Maxlägen på fläkten!?

Bild

Nästa fråga gäller AC-kompressorn och el-fläkten:
Vad betyder "Idol stop solenoid" och vad ska den normalt göra?
Man har på min bil satt in ett extra relä och kopplat ihop Kompressorn och elfläkten, så om man slår på AC:n innifrån bilen så kommer kompressorn och elfläkten att få spänning. Ingen "Discharge pressure switch", compressor switch, idol stop solenoid eller temp switch är inkopplad. Det enda jag hittar är en bygling i kontakten som ser ut att ska sitta på det jag tror är "Discharge pressure switch" och om jag tar bort den byglingen så kommer elfläkten att bli spänningslös, inte kompressorn! :shock: ...what gives?
Spruckna kolvar (bytta!), spruckna svetsar i ramen (fixat!), trasig glasfiber, fel bak-bumper och möglig inredning, men i övrigt en pärla! Corvette -79
janbanan24
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 334
Blev medlem: mån sep 20, 2004 23:34
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: En långdragen renoveringshistoria...

Inlägg av janbanan24 »

Tjena igen!

Hur gör man när man kollar stötstängernas längd?

Jag har ju en Comp kam och har köpt deras verktyg för mätning av korrekt längd på stötstängerna. Comp Cams tool (7703-1)

...men kan man använda en av de hyudraliska lyftarna och låta de befintliga ventilfjädrarna sitta kvar, eller kommer man då att pressa ihop lyftaren och eller pajja gängorna på den ställbara stötstången?

Eller är det så illa att det räcker med att man ställer lyftaren på bascirkeln på kammen och kollar lämplig längd utan att rotera motorn, då längderna ändå kommer i steg om 0.050" ...så det blir nära nog?

Lyckas inte läsa mig till detta på nätet, verkar finnas många olika åsikter! :roll:
Spruckna kolvar (bytta!), spruckna svetsar i ramen (fixat!), trasig glasfiber, fel bak-bumper och möglig inredning, men i övrigt en pärla! Corvette -79
Mr. Beam
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 366
Blev medlem: ons aug 09, 2006 19:48
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: En långdragen renoveringshistoria...

Inlägg av Mr. Beam »

Ta en svagare fjäder som inte trycker ihop lyftaren och justera stötstängerna enligt rekommendation (glappfri + 1/4 - 1/2 varv). Dra sedan runt motorn och kolla att vippan lämnar centerade avtryck på ventilskaften.

Så här gjorde jag:
Bild

mvh
/ Mr. Beam
-73 BB 461 c.i
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m

garaget.org
janbanan24
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 334
Blev medlem: mån sep 20, 2004 23:34
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: En långdragen renoveringshistoria...

Inlägg av janbanan24 »

Hej hopp, dags att lägga in några nya bilder...

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Spruckna kolvar (bytta!), spruckna svetsar i ramen (fixat!), trasig glasfiber, fel bak-bumper och möglig inredning, men i övrigt en pärla! Corvette -79
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1595
Blev medlem: sön nov 16, 2003 19:28
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: En långdragen renoveringshistoria...

Inlägg av vett74 »

Ser bra ut,diskmaskinen ska andvändas till riktiga grejer :)
Blir det någon körning i sommar nu då?
janbanan24
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 334
Blev medlem: mån sep 20, 2004 23:34
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: En långdragen renoveringshistoria...

Inlägg av janbanan24 »

Jodå, har bokat tid för reg-besiktning, så nu får man ta och lägga in spurten!
...bara några veckor kvar och motorn är inte startad än! :shock:
Spruckna kolvar (bytta!), spruckna svetsar i ramen (fixat!), trasig glasfiber, fel bak-bumper och möglig inredning, men i övrigt en pärla! Corvette -79
janbanan24
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 334
Blev medlem: mån sep 20, 2004 23:34
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: En långdragen renoveringshistoria...

Inlägg av janbanan24 »

El-test gjord ikväll.
Har ju bytt ut en hel del kabel och klippt bort alla klämkopplingar och lött ihop med skydd i form av krympslang istället.

Positivt överaskad att allt verkade funka utan sprak och rök! :shock:

Testade att startmotorn inte bråkade med startkransen också.
El-test startmotor!
...snart är det dags att köra in kammen, väntar på stötstänger och nya ventilfjädrar som är på väg nu!
Spruckna kolvar (bytta!), spruckna svetsar i ramen (fixat!), trasig glasfiber, fel bak-bumper och möglig inredning, men i övrigt en pärla! Corvette -79
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: En långdragen renoveringshistoria...

Inlägg av Ricky »

KUL!! :D
Hur många pållar räknar man med från en sån där maskin?
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
janbanan24
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 334
Blev medlem: mån sep 20, 2004 23:34
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: En långdragen renoveringshistoria...

Inlägg av janbanan24 »

...tjaaa...

Om jag knappat rätt i Desktop Dyno så ska jag teoretiskt på svänghjulet ha 434 HP vid 5500 Rpm och 472 ft-lb (640 Nm) vid 4000 Rpm.
Spruckna kolvar (bytta!), spruckna svetsar i ramen (fixat!), trasig glasfiber, fel bak-bumper och möglig inredning, men i övrigt en pärla! Corvette -79
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: En långdragen renoveringshistoria...

Inlägg av Ricky »

Blir nog en ganska trevlig bil med så mycket aluminiun där framme. :)

Följer tråden med stort intresse.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
janbanan24
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 334
Blev medlem: mån sep 20, 2004 23:34
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: En långdragen renoveringshistoria...

Inlägg av janbanan24 »

Här kommer en liten uppdatering av tråden...

Jag vart ju varse att de "kompletta topparna" som jag köpte var utrustade med fel ventilfjädrar för min kam, så det vart ju till att beställa nya fjädrar när jag ändå skulle beställa stötstänger av rätt längd och kvalité.

Fjäderbyte på G. Jag höll bara tummen för tändstiftshålet och roterade motorn tills man kände att kolven var något så när i övre läget. (Så att ventilerna inte riskerade att ramla ner i loppen!) :shock:
Bild

Till höger, fjäder som följde med topparna, och till vänster en av de korrekta.
Bild

Vänster - gammal, höger - ny. (Det gick riktigt lätt att byta, jag antar att det är lite mer krångel om man ska demontera fjädrar och låsningar som varit i bruk!) ...tur att man inte tappade ner någon liten låsning i motorn! :D
Bild

...och här kommer tre bilder från test av instrument och el-test. -It's ALIVE!
BildBild
Bild
Spruckna kolvar (bytta!), spruckna svetsar i ramen (fixat!), trasig glasfiber, fel bak-bumper och möglig inredning, men i övrigt en pärla! Corvette -79
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1595
Blev medlem: sön nov 16, 2003 19:28
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: En långdragen renoveringshistoria...

Inlägg av vett74 »

Ser bra ut det där,snart ser vi den på gatorna 8)
janbanan24
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 334
Blev medlem: mån sep 20, 2004 23:34
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: En långdragen renoveringshistoria...

Inlägg av janbanan24 »

Ja, vi får hoppas det! 8) :lol:

Kvällens skörd vart lyftare, stötstänger och vippor:

BildBild

BildBild
Spruckna kolvar (bytta!), spruckna svetsar i ramen (fixat!), trasig glasfiber, fel bak-bumper och möglig inredning, men i övrigt en pärla! Corvette -79
janbanan24
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 334
Blev medlem: mån sep 20, 2004 23:34
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: En långdragen renoveringshistoria...

Inlägg av janbanan24 »

...så var det äntligen dags!

http://www.youtube.com/watch?v=MVZxQyEajoU
Spruckna kolvar (bytta!), spruckna svetsar i ramen (fixat!), trasig glasfiber, fel bak-bumper och möglig inredning, men i övrigt en pärla! Corvette -79
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1595
Blev medlem: sön nov 16, 2003 19:28
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: En långdragen renoveringshistoria...

Inlägg av vett74 »

Härligt! 8) 8)
janbanan24
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 334
Blev medlem: mån sep 20, 2004 23:34
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: En långdragen renoveringshistoria...

Inlägg av janbanan24 »

Har lite problem att få motorn att gå "jämt" men har fått lite "kvalificerad hjälp":

http://www.youtube.com/watch?v=IWNinFEp85k

Ska nog ta bilen till besiktningen och se hur många fel de hittar...
Spruckna kolvar (bytta!), spruckna svetsar i ramen (fixat!), trasig glasfiber, fel bak-bumper och möglig inredning, men i övrigt en pärla! Corvette -79
janbanan24
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 334
Blev medlem: mån sep 20, 2004 23:34
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: En långdragen renoveringshistoria...

Inlägg av janbanan24 »

Åkte och regbesiktade bilen idag!

Det vart en liten film innan jag körde upp på biltrailern också:
http://www.youtube.com/watch?v=V9T4TEVZ ... re=channel

...är det någon som har en bra idé på hur man kopplar för att kunna ha en orange blinkerslampa bak? ...som inte lyser när man bromsar...

Måste fixa det, reflexer bak och att stansa in VIN-koden i ramen innan jag kommer tillbaks.
Spruckna kolvar (bytta!), spruckna svetsar i ramen (fixat!), trasig glasfiber, fel bak-bumper och möglig inredning, men i övrigt en pärla! Corvette -79
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1595
Blev medlem: sön nov 16, 2003 19:28
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: En långdragen renoveringshistoria...

Inlägg av vett74 »

Såg bilen på trailern imorse på väg till jobbet 8)
Användarens profilbild
Bred
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 216
Blev medlem: mån aug 11, 2008 22:02
Ort: Svanesund

Re: En långdragen renoveringshistoria...

Inlägg av Bred »

janbanan24 skrev: Det vart en liten film innan jag körde upp på biltrailern också:
http://www.youtube.com/watch?v=V9T4TEVZ ... re=channel
Blev bara väldigt nyfiken på hur det gick att lasta på bilen. Såg aningen brant ut när man såg på ramperna
Corvette -75 Targa, 383 med 400 låda.
janbanan24
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 334
Blev medlem: mån sep 20, 2004 23:34
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: En långdragen renoveringshistoria...

Inlägg av janbanan24 »

Jodå, det kändes väldigt brant också, men det gick hur bra som hellst!
...tur att man inte hade sänkt bilen än! :shock:

Enda problemet var att "näsan" på Corvetten var så lång att nummerskylten vart knycklad av vinchen på släpen när det guppade. Jag försökte få bilen så långt fram på släpet som möjligt för att få lite mer kultryck.
Spruckna kolvar (bytta!), spruckna svetsar i ramen (fixat!), trasig glasfiber, fel bak-bumper och möglig inredning, men i övrigt en pärla! Corvette -79
Skriv svar