Hej!
Jag har en Corvette C5-00. Behöver man lyfta ur motorn för att byta headers?
Något annat som är bra att veta!?
Byta headers
Re: Byta headers
Nej det behöver du inte, men det är trångt.
Re: Byta headers
På 97-00 var AIR anslutningen på passagerarsidan ett rör närmare torpedväggen än på de senare modellerna. De flesta headersfabrikat har ENDAST airanslutning på den nya positionen dvs som på 01-04, de skickar då med ett nytt AIR rör som måste bytas ut. För att kunna byta det måste man ta bort insuget (uppe på motorn) vilket kan vara en hel del jobb om man inte är van.
Sen finns det fabrikat som har AIR anslutningen på rätt position från början för 97-00 men de är inte så vanliga.
Du monterar headern på förarsidan underifrån och passagerarsidan från ovansidan, ibland får man lossa startmotorn för att kunna få ner headern, det beror på fabrikat. Ta alltid bort coilpacken på ventilkåporna (sitter bara med fem skruv) så kommer du åt bättre och slipper riva sönder händerna på clipsen.
Sen finns det fabrikat som har AIR anslutningen på rätt position från början för 97-00 men de är inte så vanliga.
Du monterar headern på förarsidan underifrån och passagerarsidan från ovansidan, ibland får man lossa startmotorn för att kunna få ner headern, det beror på fabrikat. Ta alltid bort coilpacken på ventilkåporna (sitter bara med fem skruv) så kommer du åt bättre och slipper riva sönder händerna på clipsen.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Re: Byta headers
Tack så mycket för svaren! 
