Beter sig konstigt när den är kall..

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
Användarens profilbild
GP
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Beter sig konstigt när den är kall..

Inlägg av GP »

Ja jag har ett litet fenomen som jag är lite nyfiken på.
När man startat bilen om den stått stilla över dagen eller är relativt kall så brukar den nästan dö vid lite hastigt gaspådrag upp till 2500-3000 r/pm, men när den blivit varm eller om man varvat upp den lite mjukt så går den fint igen...
Corvette `88
Driving most supercars is like trying to manhandle a cow up a staircase, but this one is like smearing honey onto Keira Knightley! "Jeremy Clarkson"

http://www.garaget.org/?car=154673
tjerk
Corvettefantast
Corvettefantast

Re: Beter sig konstigt när den är kall..

Inlägg av tjerk »

Känns lite som choke effekt med andra ord.

Choke utdragen, gasa på, dör...

KAN vara IAC (Idle Air Control) motor (elektronisk choke ungefär).

Har du gjort rent den någon gång?
Användarens profilbild
GP
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av GP »

Ja det låter ju jädrigt rimligt.
Sitter i gasspjället förmodar jag..?
Corvette `88
Driving most supercars is like trying to manhandle a cow up a staircase, but this one is like smearing honey onto Keira Knightley! "Jeremy Clarkson"

chevette
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av chevette »

IAC (Idle Air Control) är en tomgångsmotor (elektriskt styrd ventil) och påverkar alltså inte vid gaspådrag. Den har inget med kallstartfunktionen att göra mer än förhöjd tomgång vid kall motor. När bilen är kall behöver den en fetare blandning bränsle/luft annars dör den av när man gasar på. På en insprutningsmotor som TPI´n så ska det skötas av datorn som pytsar på mer soppa. Det kanske är tempgivaren till motorstyrningen? Men som jag ser det så är det inget att oroa sig för om bilen fungerar vid normal start och körning. Bara att ta det lugnt tills den blivit varm (vilket alltid är bra).

Att göra rent IAC och göra en grundinställning av tomgång och TPS'en är alltid bra. Använd sökmotorn så hittar du mer om det. TPS (Trottel Position Sensor) talar om för systemet vilket läge gasspjället har. Om den är felande så hinner systemet inte med att pytsa in mer soppa när man ökar gaspådraget snabbt. Det tar ju lite tid innan det kommer ett svar från lambdasensorn. Då kan det teoretiskt bli samma effekt men då skulle det bli även med varm motor.
hace1
Nykomling
Nykomling

Inlägg av hace1 »

Jag bytte tempgivare i går, bilen började gå risigt och 200 meter senare la den av. Verkstan sa att bilen trodde att det var -17 grader ute när det var +17.. Lite fet bränsleblandning var probemet..
Nu går den klockrent igen.
Användarens profilbild
GP
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av GP »

hace1 skrev:Jag bytte tempgivare i går, bilen började gå risigt och 200 meter senare la den av. Verkstan sa att bilen trodde att det var -17 grader ute när det var +17.. Lite fet bränsleblandning var probemet..
Nu går den klockrent igen.
Ja fast skulle det vara det som är felet skulle den ju bete sig likadant hela tiden.
Nu räcker det ju med att bilen blir lite varm plus att man varvar upp den lite mjukt.
Corvette `88

chevette
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av chevette »

Det kan eventuellt vara samma fel, men åt andra hållet. Datorn tror alltid att motorn är varm och du får ingen kallstartfunktion.
Användarens profilbild
GP
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av GP »

Ja fats på tomgång går han ju fint. Det är så fort jag gasar på lite han dör. Men efter att jag varvat upp motorn lite mjukt en gång så går den felfritt...
Jag tycker ju att den borde bete sig konstigt hela tiden i såna fall, så länge den är kall då såklart.
Corvette `88

Skriv svar