Luftnippel i bromsok läckage

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
voscreature
Nykomling
Nykomling

Luftnippel i bromsok läckage

Inlägg av voscreature »

Hej,

Måste ha lite moraliskt stöd efter en kväll i garaget. Har gjort iordning bromsar till absolut tip-top skick på min 68:a. Blästrat oken, lackat halvblanka svarta, nya kolvar bak, nya tätningar all over etc. Nya handbroms small parts, backar, belägg, wirar etc. etc. Blev bra faktiskt. Nya luftnipplar + blindpluggar från Corvett America oxå.

Nyreonoverad huvudcylinder oxå. Viss tid nerbränt alltså. Hehe...

I helgen fyllde jag på med bromsvätska och luftade ur. Gick bra. Men sedan såg jag lite små läckage ur ett par av luftnipplarna. Tightade dem aningens lite till, men det hjälpte föga. Kollade och jmf med originalen. Konstigt nog var de nya 7.5mm i diameter mot 8mm original vilket gör att de är lite vingliga när man skruvar i dem. Kan kanske ha vart ett problem. Så jag stålborstade iordning de gamla och monterade i ikväll. Luftade ur igen. Dock har jag onda aningar till ena nippeln i inre halvan höger bak. Får se imorrn. Den bottnar likson ur med "skallen" mot oket, eller i vart fall ruggigt nära vilket känns galet vilket såklart gör att nosen i nippeln inte drar tätt mot sätet i oket om skallen drar i oken före.

Kan det vara så dassigt från början tro eller vad? Hade man haft en nippel som var ett par mm längre hade antagligen allt varit lugnt. Men var kan man hitta det tro? För fullständighetens skull är ett par adra nipplar oxå farligt nära urbottning, men verkar täta, men det är väl på det berömda. Resterande är ca. 2-5mm från urbottning av skallen mot oket.

Tanken att skrota oken gör mig oerhört depp.

Det är väl riktigt att nipplarna i bakoken båda vetter uppåt och blindpluggen ner mot marken??

Tack för ev. feedback. :/

/martin
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Re: Luftnippel i bromsok läckage

Inlägg av Ricky »

voscreature skrev:Hej,
Det är väl riktigt att nipplarna i bakoken båda vetter uppåt och blindpluggen ner mot marken??
/martin
Det är så det ser ut på min bil, antar att samma ok passar på bägge sidor bara att man byter plats på blindpluggen och luftnippeln.
Bilagor
Bromsok-tn.JPG
Bromsok-tn.JPG (106.36 KiB) Visad 2230 gånger
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Re: Luftnippel i bromsok läckage

Inlägg av StingrayRacing »

Kanske dåliga toleranser på de nipplar du fått tag på?!
Borde väl inte vara så svårt att hitta nya på t.ex. Hansen, kanske av annat fabrikat?

Lycka till!

//Lasse
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Skriv svar