Hastighetsmätaren

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
savsjo
Nykomling
Nykomling

Hastighetsmätaren

Inlägg av savsjo »

Tröttnar snart, bytte hast vajer, mätaren visar inger, bytte drevet i lådan, fortfarande inget på mätaren, vajern snurrar inte, om jag snurrar för hand flyttar sig mätarnålen.
Var ska jag börja?? måste växellådan ner?

Nicke
dixon
Corvettefantast
Corvettefantast

Re: Hastighetsmätaren

Inlägg av dixon »

tipps nr 1: är väl ett drev i lådan som snurrar plast drevet du bytt? kanske är det som är skadat?? tipps nr 2: eller är vajern rund i änden eller fyrkantig, kolla så hålet i axeln och vajern har samma storlek.
vajern kanske är för liten för det fyrkantiga hålet i drevets axel?? då snurrar ju drevet men tar inte med sig vajern? är nog inte helt omöjligt att det kan vara så. verkar knepigt att det ska paja i lådan bara sådär.

mitt tipps, plocka bort ditt drev och sätt i vajern i drevet och snurra drevet mellan fingrarna och se om vajern följer med runt. gör den det så ligger nog felet i lådan.

lycka till och berätta gärna hur det gick.

mvh nicklas
http://www.garaget.org/dixon

Trans am GT -94 *såld*
corvette -75:a
Turbojet
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Turbojet »

Är det fel på själva mätaren så fixar Jan-Erik Heikefeldt(clubens grundare) den åt dig :)
savsjo
Nykomling
Nykomling

Inlägg av savsjo »

Ny vajer, nytt drev (plast i lådan) mätaren fixad av Heikefeldt, men det nya drevet i lådan snurrar inte?
savsjo
Nykomling
Nykomling

Inlägg av savsjo »

Bytte till större plast drev i lådan 22 mm i diameter, men nu visar den alldeles för lite fart, det är en med 23 kuggar skulle behöva en med 19- 20 kuggar men det verkar som om det bara finns ner till 22 kuggar med 22 mm drev.Någon som vet hur jag fixar detta?

Nicke
Skriv svar