styrservo-olja

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
bigmoose
Corvettefantast
Corvettefantast

styrservo-olja

Inlägg av bigmoose »

Hej alla. Jag ska byta styrservo-olja på min -84 ,vet ej mängden olja som styrsystemet innehåller är det någon som vet :?: jag vill inte köpa hem mer än som behövs.vilket märke kan rekomenderas MVH Bigmoose
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Re: styrservo-olja

Inlägg av Ingo »

Haha en till styrservoolja tråd!!! :D
Finns massor om du söker..
Och det finns flera skolor om vilken olja man ska använda också.. :roll: :roll:
Finns en GMdetaljnummer i förar handboken men man rekommendrar "Gm poversteeringfluid or equilvalent.."
Det ska vara en typ av automatlådeolja med få friktionstillsatser,ungefär en överbetald typ a automatlådeolja..
traditionellt så har man använt vanlig automatlådeolja i alla servostyrningar,men man påstår att "morronsjukan" beror på "fel" olja där för rekkommenderar man inte dexron..
Men morronsjukan beror på att man inte bytt olja och dragit in damm o skit så det blivit slitage i kuggstången..
jag var in till våran lokala gmhandlare när jag nyköpt vetten och ville köpa servoolja..
Blev helt utdömd för att jag inte fyllde i dexron istället(kände både kundmotaren och verkstadsförmannen sedan jag praktiserade där under fordons)..
Enda anledningen dom kunde tänka att man inte skulle fylla dexron är att den har lite annan färg så ur läckagesynpunkt är det lättare att fel söka..
Jag kör dexron sedan 93 i varje fall,och har inga problem haft.. :D

Och så är frågan hur du tänker byta olja?
Plocka isär och fylla nytt är lite bökigt ibland att lufta ur samt att risken är stor för läckage..
Enklast är att suga ur kaggen,och fylla nytt,starta bilen köra styrningen fram och tillbaks till ändlägen några gånger,stänga av och suga ur.
åter fylla köra till ändlägen suga ur till dess att oljan är " som ny"
då får man både ny olja och ursköljt servosystemet..
hur mycket olja som går åt beror på hur skitigt det är i hydraulsystemet..
2-3 liter max..
bigmoose
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av bigmoose »

Tackar för ditt svar,jag byter oljan enligt det enklaste sättet 8) Ha en fortsatt bra Corvette sommar där uppe i norr MVH Bigmoose
Scania
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Scania »

Jag kör också med vanlig dexron olja så det funkar.
Vit 1989 Corvette
6-växlad zf låda 3.33 Dana 44
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram
Edelbrock performer rpm toppar
Comp cam Xtreme Energy 218*/224* .495/.503 112*LSA
Comp cam 1.6 vippor
Corvette C6 bromsar
Skriv svar