Jag söker någon som kan svetsa i gjutjärn i Stockholsområdet. Jag har två original grenrör som behöver lagas, ena fästörat är en bit borta och ett pinnbultshål är oxå en del borta.
Tips emottages tacksamt!
Bästa Corvettehälsningar
Svempa
Corvette Coupe 69 (-82-87)
Corvette Coupe 69 (-96-99)
Corvette Coupe 68 327/300(-00-11)
Corvette Coupe 68 427/390(-11-13)
Corvette Coupe 70 454/390(-09-14)
Corvette Coupe 65 327/300(-10->)
Corvette Cab 69 (-14->) http://www.c3-restorer.se
Hej Svempa!
På grund av gjutjärnets höga kolhalt är det ett rent h...vete att svetsa i. Det finns vissa gjutjärn som är svetsbara, medan andra typer är helt omöjliga. Grenrör är också utsatta för enorm värme, vilket gör att järnet blir extra sprött med tiden. Vet du vilken typ av gjute det är i rören
tja! finns ju folk som lever på att svetsa/laga gamla gjutjärnskaminer så det ska nog gå att lösa ett grenrör ska du se, frågan är ju som sagt bara vem som ska göra det. mitt råd är att du försöker hitta en gammal "uv" som verkligen vet vad han sysslar med, annars kan jag lova att det blir pankaka. kan se jätte fint ut ända tills du ska dra fast det mot toppen och helt plötsligt knäpper det till och svetsen spricker.
om du slipar bort väldigt av det gamla gjutjärnet och fyller upp med svets , alltså en jättebred fog så får man svetsen att hålla, men det lilla örat av gjutjärn kan man inte få fast tillräckligt, utan det blir av vanligt järn eller så måste man fylla upp svets för att sen slipa och borras.
Använd nickel eller nickel-järnelektroder för denna svetsning. (tex Esab 92.18, 92.58, 92.60)
Svetsa med förvärmt arbetsstycke 150-250° och lägg svetsarna i korta etapper. Viktigt att "peena" svetsen mellan varje sträng, altså hamra på den med tex en liten kulhammare för att få bort dragspänningar som ökar risken för sprickor. Även viktigt att rikta ljusbågen korrekt under svetsningen så man inte blandar upp grundmaterialet för mycket.
Se till att temperaturen är jämn på biten under svetsningen och att den får en långsam avsvalning.
Detta överlåtes som sagt till proffs...
Hej allihopa.
Vette427. Vet tyvärr inte vad det är för material i dessa original gjutjärnsgrenrör.
Tack för alla tips, men som sagt jag söker efter ett proffs som kan fixa detta eftersom jag vet att det inte är "helt lätt" att svetsa i gjutjärn.
Kanske har fått tag i ett proffs som kan hjälpa mig, dock inte i Stockholmstrakten.
Bästa Corvettehälsningar
Svempa
Jag brukar TIGa i hop dem. Värma med svetsen så att smutsen i porerna kommer upp och sedan borsta rent. Sen gör jag om den proceduren tills jag tycker att fogen är tillräckligt ren innan jag lägger på nytt material. har funkat för mej.
Om du inte hittar något, så har jag ett par gjutjärnsgrenrör liggandes, som satt på motorn nät jag köpte bilen.
Huruvida det är orginal eller ej, det har jag dessvärre ingen aning om... men du är välkommen att komma och titta på dem.
Hej Mike.
Smallblock, eller hur.
Jag har hittat en kille som skall svetsa min grenrör Original BB till min 70:a.
Tack ändå.
Bästa Corvettehälsningar
Svempa