Hej.
Batterilampan lyser på panelen i kupén. Batteriet verkar ligga på cirka 12 volt. Har generatorn lagt av? Det hände bara från en dag till en annan. Är det ett ovanligt fel?
Kan man mäta upp den på något käckt sätt? Har en multimeter...
Tacksam för svar.
//Viktor
Bilen är en vette från 90.
Batterilampan lyser!
Re: Batterilampan lyser!
Förmodligen har generatorn lagt av, ett väldigt vanligt fel på C4 med TPI-motor...
Jag körde -87 flera år, bytte väl generator 1 gång/år... Tack o lov är det lättbytt, enda problemet är väl att lätta på remmen om man inte har nåt bra verktyg för det.
Jag körde -87 flera år, bytte väl generator 1 gång/år... Tack o lov är det lättbytt, enda problemet är väl att lätta på remmen om man inte har nåt bra verktyg för det.
1971 Coupe, 496, 4-vxl.
1996 Coupe, LT4, 6-vxl, J55-bromsar, 285/35-18 på svarta C5 Z06-fälgar.
Tidigare: 1992 Coupe LT1, aut, FX3-dämpare, J55-bromsar, 275/40-17.
1987 Coupe TPI, 4+3, 275/35-17 och 315/35-17. 1989 Coupe TPI, 6-vxl.
1996 Coupe, LT4, 6-vxl, J55-bromsar, 285/35-18 på svarta C5 Z06-fälgar.
Tidigare: 1992 Coupe LT1, aut, FX3-dämpare, J55-bromsar, 275/40-17.
1987 Coupe TPI, 4+3, 275/35-17 och 315/35-17. 1989 Coupe TPI, 6-vxl.
Re: Batterilampan lyser!
Varje år är väl kanske en överdrift,men den var ny när jag köpte bilen och har bytt och fixat den tre gånger sedan 93..
Problemet är att den ger för mycket kräm och överhettas,så att diodbryggan pajar..
Jag har tagit bytes några gånger och fått den lagad på plats direkt någon gång också..
har man tid är det rätt lätt at fixa själv,men har en likadan från en jeep som legat under arbetsbänken snart 4 år..
Ska ju finnas renoverade hos Hansen,klintbeg,Norrlands custom etc så ring och fråga om lokala elbilfirman eller att köpa renoverad blir billigast..
ibland kan det vara lite trixit att få lös remskivan och vissa bytes saknar väl remskiva,även om jag tror det börjar följa med nu när alla har bältrem..

Problemet är att den ger för mycket kräm och överhettas,så att diodbryggan pajar..
Jag har tagit bytes några gånger och fått den lagad på plats direkt någon gång också..
har man tid är det rätt lätt at fixa själv,men har en likadan från en jeep som legat under arbetsbänken snart 4 år..

Ska ju finnas renoverade hos Hansen,klintbeg,Norrlands custom etc så ring och fråga om lokala elbilfirman eller att köpa renoverad blir billigast..
ibland kan det vara lite trixit att få lös remskivan och vissa bytes saknar väl remskiva,även om jag tror det börjar följa med nu när alla har bältrem..