Har motorn tröttnat eller?,,,alla idéer välkomna.

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
hink
Rookie
Rookie

Har motorn tröttnat eller?,,,alla idéer välkomna.

Inlägg av hink »

Hej igen alla glada!! :D Nu är det dags igen!

Jag har normalt ingen tung högerfot, det ska sägas direkt.

Jag har sedan en tid en småkass autlåda som slirar märkbart när lockuppen är i + växlar riktigt taskigt när den är kall (vet inte vad typen heter på en -88, th700?)
,,,så i väntan på en renovering i vinter så blir det mest att glida omkring denna säsongen.

Så helt "outoftheblue" trampar man gasen i botten.

Följande händer: Motorn varvar upp på ettan men vägrar att vxla i det längsta, för att sen verkligen våldskasta i tvåan.
Att sen pressa den på tvåan att vxla till trean vågar jag inte, för då får vi leta stötstänger allihop. :wink:

Efter att ha testat ett antal accelerationer sista tiden, kan man konstatera att motorn har fått svårt att varva ur riktigt= över 4000rpm.

Känner nån igen detta?
Vad har hänt?
Tändningen? avgas? insprut? sliten kam?

Om jag är rätt införstådd med autlådevärlden så styrs fullgasvxlandet av att motorn når rätt varvtal.(kan ha fel där)

så...ligger det ett stort motorjobb framför mig nu??

Mkt tacksam för div tips, säsongen närmar sig sitt slut och nu ska åtgärderna budgeteras,,,ni fattar.

ha de gött :D
C4 cab -93 blå met.
C4 cab -88 borta och saknad.
Vettemannen
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Re: Har motorn tröttnat eller?,,,alla idéer välkomna.

Inlägg av Vettemannen »

hink skrev:Hej igen alla glada!! :D Nu är det dags igen!

Jag har normalt ingen tung högerfot, det ska sägas direkt.

Jag har sedan en tid en småkass autlåda som slirar märkbart när lockuppen är i + växlar riktigt taskigt när den är kall (vet inte vad typen heter på en -88, th700?)
,,,så i väntan på en renovering i vinter så blir det mest att glida omkring denna säsongen.

Så helt "outoftheblue" trampar man gasen i botten.

Följande händer: Motorn varvar upp på ettan men vägrar att vxla i det längsta, för att sen verkligen våldskasta i tvåan.
Att sen pressa den på tvåan att vxla till trean vågar jag inte, för då får vi leta stötstänger allihop. :wink:

Efter att ha testat ett antal accelerationer sista tiden, kan man konstatera att motorn har fått svårt att varva ur riktigt= över 4000rpm.

Känner nån igen detta?
Vad har hänt?
Tändningen? avgas? insprut? sliten kam?

Om jag är rätt införstådd med autlådevärlden så styrs fullgasvxlandet av att motorn når rätt varvtal.(kan ha fel där)

så...ligger det ett stort motorjobb framför mig nu??

Mkt tacksam för div tips, säsongen närmar sig sitt slut och nu ska åtgärderna budgeteras,,,ni fattar.

ha de gött :D
Ja, vet inget om detta men det ska bli spännande att följa detta för att se vad det är för fel på din bil!

/Benny
Röd Corvette C4 86:a CCS medlem 3091
Intressen förutom Vetten är familjen och hundarna!!
M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av M Nordin »

Det är ju lite onödigt att pressa en dålig låda! Är du snäll så kanske du kan renovera upp den, lite mer våldtäkter med fullgas acc och du har 40 kg skrot under golvet...

En TPI spis ger ju max effekt vid 4000 så varför varva så mkt mer? Eller går det märkbart långsammare upp dit?

MN
hink
Rookie
Rookie

Inlägg av hink »

M Nordin skrev:Det är ju lite onödigt att pressa en dålig låda! Är du snäll så kanske du kan renovera upp den, lite mer våldtäkter med fullgas acc och du har 40 kg skrot under golvet...

En TPI spis ger ju max effekt vid 4000 så varför varva så mkt mer? Eller går det märkbart långsammare upp dit?

MN
Lugn o fin nu, självklart har du rätt i detta, och lådan kommer lämnas in "fungerande". :wink:

Jag vill inte varva mer, grejen är ju att lådan inte växlar upp som den ska.
Antar att det kanske känns mer som att den tappar kraften när lådan drar ut på tiden.

Som jag skrev tidigare är jag ingen som normalt åker och pressar skiten ur grejor, så jag har inte jättekoll på när den brukade växla till tvåan.
Men inte har det kännts som att den tappat kraft innan.

Okej, borde kanske fixa lådan först och se om motorn fortfarande känns trött.
C4 cab -93 blå met.
C4 cab -88 borta och saknad.
bigmoose
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av bigmoose »

Prova att justera din TV cable det finns en tråd om detta på sidan 4 i indexet som heter gaswirejustering det har med växling att göra.Har själv gjort detta på min egen bil med gott resultat,låt mig få veta hur det gick.MVH Bigmoose
Skriv svar