Cut-Out eller byta avgassystemet??

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
Användarens profilbild
Stroker383
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 42
Blev medlem: lör feb 19, 2011 15:56
Ort: Småland

Cut-Out eller byta avgassystemet??

Inlägg av Stroker383 »

Hej alla,är ny på forumet och tänkte ställa några frågor.
Köpte en C4 strax innan jul och har nu hunnit testa den ordentligt på torra vägar.
Saken är den att dett sitter idag 2 st 200 cells katalysatorer strax efter headers och en 100 cells kat precis innan bakaxeln.Iom att jag har en 383 trimmad stroker LT1 så stjäl detta ju en hel del effekt (uppskattningsvis ca 50-60 hk enligt TS-Motorsport i Skåne).Samtidigt måste man ju kunna besiktiga bilen så jag behöver antingen byta systemet efter besiktingen eller montera cut-outs.Någon som har erfarenhet?
Fördelen med cut-outs är ju att man kan äta upp kakan och behålla den ;)
Samtidigt är det riktigt trångt att svetsa Y-rör före kattarna,se bild
Några andra ideer hur man kan lösa detta?
C3 1980 med vässad 4 bultad 350,manuell växellåda

http://www.garaget.org/stroker92
CorvetteFredrik
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 3
Blev medlem: tor sep 03, 2009 21:13
Ort: Malmköping
Kontakt:

Re: Cut-Out eller byta avgassystemet??

Inlägg av CorvetteFredrik »

Hej.
Jag var inne på samma linje som du ett tag, och har frågat runt lite vad som gäller (besiktning).
Det verkar vara subjektivt, dvs det beror på vem som besiktar bilen. Några svar jag fått, är att om man sätter cut-out:en bakom dörrarna, bör det inte bli några problem på besiktningen, men då tappar du halva finessen. El-styrda cut-outs kostar nästan som nya ljuddämpare baktill. Byter du ut dessa, får du några mer hk.
Användarens profilbild
GP
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 276
Blev medlem: sön jul 20, 2008 14:40
Ort: Vetlanda

Re: Cut-Out eller byta avgassystemet??

Inlägg av GP »

Vad har du för årsmodell på bilen?
Jag har tagit bort alla tre kattar på min 88:a och den har gått igenom besiktningen alla gånger. Men det är ju som sagt för att det inte är krav på det från 88 och bakåt..
Corvette `88
Driving most supercars is like trying to manhandle a cow up a staircase, but this one is like smearing honey onto Keira Knightley! "Jeremy Clarkson"

http://www.garaget.org/?car=154673
Användarens profilbild
Stroker383
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 42
Blev medlem: lör feb 19, 2011 15:56
Ort: Småland

Re: Cut-Out eller byta avgassystemet??

Inlägg av Stroker383 »

Det är en 92:a men med en strokad 383 Lt1:a så att utan katalysatorerna är det nog kört när det gäller SBP :(
Jag har idag 400 HK på motoraxeln men vill komma upp till dom rätta 456HK som den är bänkad en gång i tiden :twisted:

mvh Pekka
C3 1980 med vässad 4 bultad 350,manuell växellåda

http://www.garaget.org/stroker92
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Re: Cut-Out eller byta avgassystemet??

Inlägg av Jake »

jag skulle bygga ett nytt komplett dubbelt 2&1/2" system av standad bitar från biltema eller simons, en H-pipa direkt efter växelådan och om du få för mycket resonans ett H-rör till precixt innan ljudämparna..

ett dyligt system kostar några få tusen och tar nån timme att byta ut.
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Användarens profilbild
Stroker383
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 42
Blev medlem: lör feb 19, 2011 15:56
Ort: Småland

Re: Cut-Out eller byta avgassystemet??

Inlägg av Stroker383 »

Japp,är nog inne på samma linje fast det räcker med att jag byter från grenrören till strax innan bakaxeln och låter dom gamla dämparna sitta kvar.Det är ju en rostfritt system så att det är synd att blanda med svartjärn....
Resonansen kan ju vara det jobbigaste så kanske skall man lägga utjämnande H rör från början så slipper man göra alltför många omtag :roll:

Försöker bifoga bilder här men det verkar funka dåligt!
C3 1980 med vässad 4 bultad 350,manuell växellåda

http://www.garaget.org/stroker92
Skriv svar