DÄCKBYTE

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
Användarens profilbild
Hasse c5
Corvettefantast
Corvettefantast
Kontakt:

DÄCKBYTE

Inlägg av Hasse c5 »

Har en c5 2002 och funderar på däckbyte bak. Nu sitter det Good Year run flat runt om. Men bak börjar de bli slitna.
Kan man köpa vanliga däck bak ?
Gummifirman säger det inte funkar..
Går det blanda olika mönster o märken ?
Vad rekommenderar ni ?
brainstorm
Corvettefantast
Corvettefantast

Re: DÄCKBYTE

Inlägg av brainstorm »

Ursäkta att jag kapar din tråd här, men undrar bara om det är runflat däck jag också har?

Fram: Goodyear Eagle F1 245/45 ZR17
Bak: Goodyear Eagle F1 275/40 ZR18
Lars J
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Lars J »

I de flesta fall går det att ha olika fabrikat bak och fram -dock ej olika på samma axel. Jag fick dock stora problem på en C-4 för en del år sedan när jag la på bakdäck av annat fabrikat, lite billigare importdäck. Vid 100 km tog bilen upp 1,5 fil på motorvägen. När däcken flyttades fram efter tips av en däckhandlare så gick bilen bra. Efter detta har jag varit mycket noga vid mina däckval på senare bilar.

Ett Run Flat däck har en hårdare skuldra för att det skall gå att köra vid punktering en bit utan luft, så jag håller nog med gummifirman att du skall ha samma däcktyp runt om. Sätter du på ex. Michelin pilot Sport eller liknande får du bättre grepp samt bilen går mjukare och tystare.

Och brainstorm om jag minns rätt så står det EMT på Run Flat däcken, vilket jag tror du har.

/Lars/
"Bättre att bränna ljuset i båda ändarna och på mitten än att mössen äter upp det när det ligger i garderoben"
Användarens profilbild
Stroker383
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Stroker383 »

Tjena Hans

Jag monterade på 2 st Bridgestone i originalstorlek på min C5:a 2002 och funkar hur bra som helst :) dvs 275/40R18 ,bakhjulen.
Köpte dom i Helsingborg för 1750:- st monterat,balanserat och klart.

mvh/Pekka
C3 1980 med vässad 4 bultad 350,manuell växellåda

http://www.garaget.org/stroker92
Candyman
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Candyman »

Hade börjat med att byta gummifirma. Verkar inte kunna det minsta angående däck.
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av 745 »

Hasse c5 skrev:Nu sitter det Good Year run flat runt om.
Vad rekommenderar ni ?
Jag körde på originaldäcken något år, efter att ha bytt till MPS kan jag bara konstatera att det är något jag borde ha gjort direkt jag köpte bilen (trots att däcken inte var slut), den blev tystare, spårade mindre & greppet förbättrades.
Det är bortkastade pengar att köra på dåliga däck, bilen kommer inte till sin rätt.
Dom flesta däckhandlare arbetar med std dimensioner till bruksbilar, handla hos någon som kan våran typ av bil & däck.
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Användarens profilbild
427cobra
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av 427cobra »

Håller med 745. Ersatte orginal run flat däcken med Michelin Pilot Sport förra våren och bilen blev både tystare och mindre känslig för dålig väg. Billigare och bättre! :)
Har lagt en liten kompressor i bagaget ifall det skulle bli en liten punka, annars får det bli bärgare om däcket inte skulle gå att pumpa tillfälligt.
There is no substitute for cubic inches...

C7 Stingray Z51 Convertible Aut. 2016
C5 Commemorative Edition Convertible Aut. 2004 - Såld
AC 427 Cobra replika - Såld
Skriv svar