Startmotorn låter illa

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
Latsmurf
Nykomling
Nykomling

Startmotorn låter illa

Inlägg av Latsmurf »

Efter att haft vetten stående i garaget drygt 3 veckor utan att starta med batteriet i så försöker jag starta, bilen låter klick klick klick klick. Tänker att det är väl startmotorn som inte orkar dra runt så jag drar på en C-tek laddare över natten. Dagen efter drar den gladeligen runt och startar MEN det låter förjäkligt, skorrar och låter inte friskt. usch tänker jag och stänger av motorn och låter bilen stå någon timme. Försöker starta igen och åter igen klickandet.

Antar att det är min startmotor som har dödskrämpor, eller har ni några andra förslag?

Vet att jag kan få tag på en hos hansen, finns det någon annan billigare leverantör inom landets gränser?

Bytt startmotor på andra bilar tidigare och det borde väl inte vara krångligare på en corvette?

Mvh
3414
Corvette C4 -84
CCS 3414
Vettemannen
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Re: Startmotorn låter illa

Inlägg av Vettemannen »

Latsmurf skrev:Efter att haft vetten stående i garaget drygt 3 veckor utan att starta med batteriet i så försöker jag starta, bilen låter klick klick klick klick. Tänker att det är väl startmotorn som inte orkar dra runt så jag drar på en C-tek laddare över natten. Dagen efter drar den gladeligen runt och startar MEN det låter förjäkligt, skorrar och låter inte friskt. usch tänker jag och stänger av motorn och låter bilen stå någon timme. Försöker starta igen och åter igen klickandet.

Antar att det är min startmotor som har dödskrämpor, eller har ni några andra förslag?

Vet att jag kan få tag på en hos hansen, finns det någon annan billigare leverantör inom landets gränser?

Bytt startmotor på andra bilar tidigare och det borde väl inte vara krångligare på en corvette?

Mvh
3414
Jo kanske, det är ju lite trängre än på vissa andra bilar. Men kolla denna länk:
http://www.agwprodukter.se/news_1.html

/Benny
Röd Corvette C4 86:a CCS medlem 3091
Intressen förutom Vetten är familjen och hundarna!!
Scania
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Scania »

Nä varken trång eller svårt, bort med kablarna på startmotorn och sen loss med två bultar så trillar den ner.
Snabbt och enkelt jobb :)
Vit 1989 Corvette
6-växlad zf låda 3.33 Dana 44
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram
Edelbrock performer rpm toppar
Comp cam Xtreme Energy 218*/224* .495/.503 112*LSA
Comp cam 1.6 vippor
Corvette C6 bromsar
Latsmurf
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Latsmurf »

Hur många kugg är det på 84:an. Har förstått att det skiljer och är viktigt att få rätt på? 8)
Corvette C4 -84
CCS 3414
Vettemannen
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Vettemannen »

Latsmurf skrev:Hur många kugg är det på 84:an. Har förstått att det skiljer och är viktigt att få rätt på? 8)
Jag vet inte men det kan säkert nån annan skriva här....förhoppningsvis.

/Benny
Röd Corvette C4 86:a CCS medlem 3091
Intressen förutom Vetten är familjen och hundarna!!
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

Kolla kablar & batteri först, klick, klick låter som dåligt batteri eller dålig kontakt!

Lycka till!

Kjell
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Latsmurf
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Latsmurf »

magnum skrev:Hejs

Kolla kablar & batteri först, klick, klick låter som dåligt batteri eller dålig kontakt!

Lycka till!

Kjell

Den startade ju två-tre gånger efter jag laddat batteriet igen men lät som att något skurit, svårt att beskriva ljudet men det skar i öronen.

Undrar om det är värt att satsa på en sån där mindre high-torque starter. Kanske håller bättre?
Corvette C4 -84
CCS 3414
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Hejs

Skruva ner startmotorn å kolla, kan ju ha gått sönder något eller bara smörjtorrt.

Kjell
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Scania
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Scania »

Latsmurf skrev:
magnum skrev:Hejs

Lycka till!

Kjell

Den startade ju två-tre gånger efter jag laddat batteriet igen men lät som att något skurit, svårt att beskriva ljudet men det skar i öronen.

Undrar om det är värt att satsa på en sån där mindre high-torque starter. Kanske håller bättre?
Har en beg startmotor till en 350 tpi från en 88:ans camaro som bara ligger men jag vet inte om den passar dock men det vet kanske någon annan.
Isåfall är den väldigt gratis om den passar och du vill ha den.
Vit 1989 Corvette
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram
Comp cam 1.6 vippor
Corvette C6 bromsar
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Hejs igen

Glömde... det kan ju också vara brända kontaker i solinoiden, då kan startmotorn bete sig hur som helst!

Kjell
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Latsmurf
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Latsmurf »

Scania skrev: Har en beg startmotor till en 350 tpi från en 88:ans camaro som bara ligger men jag vet inte om den passar dock men det vet kanske någon annan.
Isåfall är den väldigt gratis om den passar och du vill ha den.

Gratis låter ju som att det är värt att pröva, skicka över ditt nummer som meddelande eller slå en pling på 0736190711 så hör jag av mig & kommer och hämtar i veckan :)
Corvette C4 -84
CCS 3414
Scania
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Scania »

Den är större än den som sitter på min 89:a så jag vet inte om den får plats men nån som vet här???
Vit 1989 Corvette
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram
Comp cam 1.6 vippor
Corvette C6 bromsar
Latsmurf
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Latsmurf »

Scania skrev:Den är större än den som sitter på min 89:a så jag vet inte om den får plats men nån som vet här???

Jag har läst på lite om det här med startmotorer nu och som jag förstår det så

GM smallblock = 153 kuggar om nu ingen av någon anledning bytt. Sitter fästbultarna för startmotorn på en rak linje= 153 kugg. Diagonalt= 168 kugg.

Och, det är en annan större startmotor på c4orna 84-87. Det bör förklara varför den startmotor du har liggande är större än den som sitter monterad på din 89:a.

Släng över ditt telenr eller hör av dig på mitt telenr så bestämmer vi någon tid som passar då jag kan hämta. Om den mot förmodan inte passar så får du tillbaka den :)

Tackar så mycket för hjälpen!
Corvette C4 -84
CCS 3414
Latsmurf
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Latsmurf »

Har vart under och kikat nu och startmotorn är ju stor som en Normalstor villa & jag som tyckte startmotorn på min gamla survolvo va onödigt klumpig... :mrgreen:

Scania, hör av dig om du fortfarande vill bli av med din startmotor, annars klurar jag lite på om man inte ska slå till på en sån där high-torque mini variant & hoppas att alla kablar räcker.

Någon som vet hur klurigt det är att schimsa in en sådan? Hur vet man när man schimsat rätt? Går man på känsla eller kan man mäta på något fiffigt vis?

Tackar för all input!
Corvette C4 -84
CCS 3414
Scania
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Scania »

Hej glömde bort det hela :)
Men slåmig en signal imorgonkväll 0705478512
Vit 1989 Corvette
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram
Comp cam 1.6 vippor
Corvette C6 bromsar
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Jake »

Att starten låter klick klick beror på att solenoiden inte orkar slå till ordentligt. När du sedan laddade batteriet så slog den till, men får du inte riktigt kuggingrepp så kommer det att låta fan.

Börja med att starta med ett friske hjälpbatteri. låter det fortfarande fan så ta ner och kolla anslutningarna. Kolla även att startmotorn går att köra utan missljud när den inte är monterad...
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Latsmurf
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Latsmurf »

Då va startmotorn bytt mot den jag fick av Scania, passade perfekt! Tackar så mycket.

På startmotorn som satt på var det bara tre kuggar kvar på drevet, resten fick jag i handen när jag skakade på den och "huset" på startmotorn hade en stor spricka rakt över. Förklarar varför det lät som det gjorde sist den startade med gamla startmotorn :mrgreen:

Scania skrev:Den är större än den som sitter på min 89:a så jag vet inte om den får plats men nån som vet här???
Corvette C4 -84
CCS 3414
Scania
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Scania »

Latsmurf skrev:Då va startmotorn bytt mot den jag fick av Scania, passade perfekt! Tackar så mycket.

På startmotorn som satt på var det bara tre kuggar kvar på drevet, resten fick jag i handen när jag skakade på den och "huset" på startmotorn hade en stor spricka rakt över. Förklarar varför det lät som det gjorde sist den startade med gamla startmotorn :mrgreen:

Kanon va kul att den kom till användning då den bara tyagit plats och samlat damm i många år.
Vit 1989 Corvette
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram
Comp cam 1.6 vippor
Corvette C6 bromsar
Skriv svar