Felkod 21

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
Latsmurf
Nykomling
Nykomling

Felkod 21

Inlägg av Latsmurf »

Check Engine lampan lyser klart och fint på min -84, läste ut felkoden idag genom att bygla två stift i diagnosuttaget och fick Felkod 21, "TPS circuit, signal voltage high" enligt haynesboken.

Efter att nyligen bytt av EGR-ventil går bilen som den ska nästan jämt, ibland när man kört några mil, slår av bilen och sen inom kort startar igen är tomgången obefintlig och man måste ge gas för att bilen inte ska dö. Efter att ha gett gas en minut ca så stabiliserar sig tomgången och bilen dör inte. Detta kan ev vara ett symptom på att något med TPS:en inte är helt hundra antar jag?

Tips på var jag ska fortsätta min felsökning mottages tacksamt, innan jag lagar sönder något dyrt. :lol:
Corvette C4 -84
CCS 3414
Vettemannen
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Re: Felkod 21

Inlägg av Vettemannen »

Latsmurf skrev:Check Engine lampan lyser klart och fint på min -84, läste ut felkoden idag genom att bygla två stift i diagnosuttaget och fick Felkod 21, "TPS circuit, signal voltage high" enligt haynesboken.

Efter att nyligen bytt av EGR-ventil går bilen som den ska nästan jämt, ibland när man kört några mil, slår av bilen och sen inom kort startar igen är tomgången obefintlig och man måste ge gas för att bilen inte ska dö. Efter att ha gett gas en minut ca så stabiliserar sig tomgången och bilen dör inte. Detta kan ev vara ett symptom på att något med TPS:en inte är helt hundra antar jag?

Tips på var jag ska fortsätta min felsökning mottages tacksamt, innan jag lagar sönder något dyrt. :lol:
Du kanske ska ta och testa och mäta hur mycket volt du får ifrån TPS:en till multimetern både på tomgångsläge och fullgasläge och det mätes med motorn avstängd. 0,54 volt på tomgång och 4,6-4,8 volt på fullgas.

/Benny
Röd Corvette C4 86:a CCS medlem 3091
Intressen förutom Vetten är familjen och hundarna!!
Latsmurf
Nykomling
Nykomling

Re: Felkod 21

Inlägg av Latsmurf »

Mätte upp TPS:en och den gav ca 5 volt oavsett läge så bytte den mot en ny (99$, som hittat :mrgreen:) och justerade in och har numera en tomgång som ligger stadigt på 600 varv istället för att pendla mellan inget och jättehögt samt att den svarar som den ska när man trycker plattan i mattan istället för att bluddra som med defekt TPS. Och framförallt, ingen lysande "check engine" lampa!

:)
Corvette C4 -84
CCS 3414
Skriv svar