Godkända bilbälten !?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Valle
Nykomling
Nykomling

Godkända bilbälten !?

Inlägg av Valle »

Hej!
Jag behöver råd ang. bilbälten. Jag tänkte byta ut de gamla slitna bältena när jag ändå har stolar etc urplockat.
Men vilka regler gäller idag för bilbälten ? Är t.ex. amerikanska bälten godkända ? Jag funderar över art nr 621-003 på mid america till min -75:a
http://www.mamotorworks.com/corvette?frame=1.7375

Någon som vet om dessa är godkända att använda i Sverige eller kommer dom gnälla på t.ex. bilprovningen ?
Eller finns det kanske någon med tips om andra prisvärda bälten ? Någon som nyligen bytt ?

Mvh
Marcus
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Re: Godkända bilbälten !?

Inlägg av StingrayRacing »

Jag köpte bälten till en 240 (baksäte) och satt dit. För mej att jag fick uppdatera fästet, för att de skulle passa (var 10 år sen). Inget för original renoveringar dock :mrgreen:

Bilprovningen har aldrig fält ryggstödet och kollat på nåt, utan de gör sitt vanliga "ryck och dra".

//Lasse
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Ricky »

Jag köpte detta kit till min 72:a. :)

http://www.ecklers.com/corvette-3-point ... -1974.html

Godkända eller inte.. -Bilen var ju godkänd med midjebälten.

Alvarligt talat så har jag ingen aning om dessa är godkända för besiktning eller inte men jag känner mig säkrare med dom iallafall. :D
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Vettemannen
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Vettemannen »

Valle skrev:Hej!
Jag behöver råd ang. bilbälten. Jag tänkte byta ut de gamla slitna bältena när jag ändå har stolar etc urplockat.
Men vilka regler gäller idag för bilbälten ? Är t.ex. amerikanska bälten godkända ? Jag funderar över art nr 621-003 på mid america till min -75:a
http://www.mamotorworks.com/corvette?frame=1.7375

Någon som vet om dessa är godkända att använda i Sverige eller kommer dom gnälla på t.ex. bilprovningen ?
Eller finns det kanske någon med tips om andra prisvärda bälten ? Någon som nyligen bytt ?

Mvh
Marcus
Vad har du för bälten nu då? Om amerikanska bälten är godkända beror nog på hur bilen kom till Sverige. Min 86:a kom till Sverige som flyttgods 88 och är godkänd med de amerikanska bältena som sattes i när den byggdes.

/Benny
Röd Corvette C4 86:a CCS medlem 3091
Intressen förutom Vetten är familjen och hundarna!!
Johan Fräjdin
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Johan Fräjdin »

Tror egentligen inte att US-bälten är godkända (dvs de bromsar inte när man rycker i dem), men jag har besiktat med sådana ett antal gånger.
Min bil hade Volvo-bälten när jag köpte den, men jag satte i bälten från baksätet på en Camaro istället (passar rakt av).
Var och besiktade senast för ett par veckor sedan. Besiktningsmannen försökte rycka i bägge bältena och naturligvis hände ingenting, men han sa aldrig något om det.

/Johan
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Valle »

Tack för alla tips!
Blev mer sugen på att köpa bältena från ecklers, fast till min årsmodell:
http://www.ecklers.com/corvette-seat-be ... -1977.html

De gamla som satt i bilen är slitna och ser inte ut som orginal, snarare volvo-variant eller liknande.
Men eftersom jag ändå ska byta hade det varit schysst med mer "orginal". Fast ganska bittert om man köper hem nya från US och bilprovningen blir sura och man tillslut ändå måste installera volvo-bälten.

Varför fastnar inte us-bälten när man rycker i dom ? Är US-bälten generellt mycket sämre än andra bilbälten ? Bättre med volvobälten ?

/Marcus
M@ts
Nykomling
Nykomling

Inlägg av M@ts »

Hej ! Kolla gammal tråd från 2004.....

https://forum.clubcorvette.se/viewto ... ?f=4&t=629

/ M@ts
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Ricky »

Johan Fräjdin skrev:Tror egentligen inte att US-bälten är godkända (dvs de bromsar inte när man rycker i dem)
/Johan
Mina bälten stoppar då man rycker i dom, är det vad du menar med "bromsar"?

//Ricky.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Vettemannen
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Vettemannen »

Johan Fräjdin skrev:Tror egentligen inte att US-bälten är godkända (dvs de bromsar inte när man rycker i dem), men jag har besiktat med sådana ett antal gånger.
Min bil hade Volvo-bälten när jag köpte den, men jag satte i bälten från baksätet på en Camaro istället (passar rakt av).
Var och besiktade senast för ett par veckor sedan. Besiktningsmannen försökte rycka i bägge bältena och naturligvis hände ingenting, men han sa aldrig något om det.

/Johan
Min -86 kom till Sverige -88 och jag tror inte nån sagt nåt om dom bältena nångång.....men som sagt det är flyttgods. US-bälten låser endast vid en krock så det går inte att kolla som "vanliga" bälten.

/Benny
Röd Corvette C4 86:a CCS medlem 3091
Intressen förutom Vetten är familjen och hundarna!!
Johan Fräjdin
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Johan Fräjdin »

Ricky skrev:Mina bälten stoppar då man rycker i dom, är det vad du menar med "bromsar"?

//Ricky.
Europeiska bälten har en centrifugalbroms som gör att de stoppar om man drar tillräckligt fort i dem, men en del US-bälten har en liten pendel i mekanismen som påverkas när bilen bromsar. Dessa kan man alltså inte få att låsa när bilen står stilla.
(Möjligt att det är annorlunda på nyare bilar)

/Johan
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Ricky »

Johan Fräjdin skrev:
Ricky skrev:Mina bälten stoppar då man rycker i dom, är det vad du menar med "bromsar"?

//Ricky.
Europeiska bälten har en centrifugalbroms som gör att de stoppar om man drar tillräckligt fort i dem, men en del US-bälten har en liten pendel i mekanismen som påverkas när bilen bromsar. Dessa kan man alltså inte få att låsa när bilen står stilla.
(Möjligt att det är annorlunda på nyare bilar)

/Johan
Aha, OK mina stoppar då man rycker till i dom. :)
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av StingrayRacing »

Mina 240 låser när det lutar eller bromsar + när man rycker..

//Lasse
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Skriv svar