Upphängning av ljuddämparna bak
Upphängning av ljuddämparna bak
Hur har ni hängt upp bakre dämparna?
Och håller upphängningen?
För tredje gången har jag nu spräckt ett bakre fäste så att dämparen far ner i backen!
Den här gången var det en 3x20mm tjock stålplåt som skakat sönder , inget tycks hålla för mig!
Jag har inget fäste framför dämparen (dämparen hänger bara i klammern som fäster slutpipan) och det är kanske det som är orsaken att mina fästen spricker på löpande band.
Nån som har en bild på en bra upphängning?
Och håller upphängningen?
För tredje gången har jag nu spräckt ett bakre fäste så att dämparen far ner i backen!
Den här gången var det en 3x20mm tjock stålplåt som skakat sönder , inget tycks hålla för mig!
Jag har inget fäste framför dämparen (dämparen hänger bara i klammern som fäster slutpipan) och det är kanske det som är orsaken att mina fästen spricker på löpande band.
Nån som har en bild på en bra upphängning?
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Re: Upphängning av ljuddämparna bak
Du har ingen bild på hur det ser ut hos dig då? Lättare att komma med tips då 

Corvette -75 Targa, 383 med 400 låda.
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 755
- Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
- Ort: Västerås
Re: Upphängning av ljuddämparna bak
Hej, jag kör med "krokar" gjorda av 8mm bult och vanliga gummiblock. Sitter precis som din bara i slutändan och hänger i headersen längst fram (inget i mellan). Detta håller hur bra som helst.
//Lasse
//Lasse
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: Upphängning av ljuddämparna bak
Hejs
Har du något flexibelt matreal mellan ramen och avgassystemet typ gummi eller något annat?
Hänger det stumt så förstår jag att det vibrerar sönder!
Ha de!
Kjell
Har du något flexibelt matreal mellan ramen och avgassystemet typ gummi eller något annat?
Hänger det stumt så förstår jag att det vibrerar sönder!
Ha de!
Kjell
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
Re: Upphängning av ljuddämparna bak
Så här ser det ut sedan jag temporärt fixat vinkeln som sprack:

Jag har en gummiupphängning från Biltema mellan ramen och fästet.
Och så en krok som hänger i 3" klammern.
Det skulle vara skönt och fixa det här en gång för alla!
Har alltid med ett par spännband så problemet fixas ju på ett par minuter när det väl händer.

Jag har en gummiupphängning från Biltema mellan ramen och fästet.
Och så en krok som hänger i 3" klammern.
Du råkar inte ha en bild på dina krokar + gummiblock?StingrayRacing skrev:Hej, jag kör med "krokar" gjorda av 8mm bult och vanliga gummiblock.
Det skulle vara skönt och fixa det här en gång för alla!
Har alltid med ett par spännband så problemet fixas ju på ett par minuter när det väl händer.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: Upphängning av ljuddämparna bak
Hejs igen
Gissar att vinkeln gick av i böjen...
Ju "rakare" fäste ju bättre!
Flytta skruven som håller vinkeln i gummit så att kommer så nära böjen på vinkeln som möjligt, då blir det mindre påfrestning på vinkelns böj.
Ha de!
Kjell
Gissar att vinkeln gick av i böjen...
Ju "rakare" fäste ju bättre!
Flytta skruven som håller vinkeln i gummit så att kommer så nära böjen på vinkeln som möjligt, då blir det mindre påfrestning på vinkelns böj.
Ha de!
Kjell
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
Re: Upphängning av ljuddämparna bak
Klart som korvspadet att den knäcktes i böjen!
Kanske det finns nåt fiffigare gummi att hänga fästet i, så man bara kan ha en plan plåtbit istället som nu en vinkel med en brottanvisning?
Kanske det finns nåt fiffigare gummi att hänga fästet i, så man bara kan ha en plan plåtbit istället som nu en vinkel med en brottanvisning?
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Re: Upphängning av ljuddämparna bak
kan du inte fylla böjen(vinkeln) med svets då lär den ju aldrig gå av där?MVH
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: Upphängning av ljuddämparna bak
Hejs
Nja, svets... vad händer där svetsen slutar respektive börjar?
Jo, ny brottanvisning!
Ha de!
Kjell
Nja, svets... vad händer där svetsen slutar respektive börjar?
Jo, ny brottanvisning!
Ha de!
Kjell
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
Re: Upphängning av ljuddämparna bak
Du skulle ju däremot kunna ta en tunnare plåt, klippa ut en triangel och ställa den i vinkeln samt punkta den i de 3 spetsarna (alternativt dra en tunn fog, i korta omgångar och låt vinkeln svalna mellanåt), om du förstår vad jag menar. I och med att du enbart värmer upp en liten yta mitt på vinkeln bör inte den bli nämnvärt svagare, samt att du får en förstärkning för vinkeln. Bör inte det ge dig en avlastning på vinkeln? Eller tänker jag galet?
Alternativt klippa ut en större triangel och svetsa på utsidan av vinkeln så att bara kanten av vinkeln värms, så kommer du även åt skruvarna lättare + får en större avlastningsyta.
Tar du dessutom plåt som är nästan lika tjock som vinkeln och svetsar på utsidan så tror jag inte att det kommer se dumt ut heller.
MvH Martin
Alternativt klippa ut en större triangel och svetsa på utsidan av vinkeln så att bara kanten av vinkeln värms, så kommer du även åt skruvarna lättare + får en större avlastningsyta.
Tar du dessutom plåt som är nästan lika tjock som vinkeln och svetsar på utsidan så tror jag inte att det kommer se dumt ut heller.
MvH Martin
Corvette -75 Targa, 383 med 400 låda.
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: Upphängning av ljuddämparna bak
Hejs
Det funkar helt säkert, mycket bra Martin!
Flytta också fästhålet för gummit närmre böjen!
Då går i alla fall inte vinkelplåten sönder!
Ha de!
Kjell
Det funkar helt säkert, mycket bra Martin!
Flytta också fästhålet för gummit närmre böjen!
Då går i alla fall inte vinkelplåten sönder!
Ha de!
Kjell
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 755
- Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
- Ort: Västerås
Re: Upphängning av ljuddämparna bak
Hej,
Skulle fixa ett mer flexibelt gummi så att du får rörelsen i gummit istället för i metallen. Använder själv en som ser ut som nolla med 2 hål i ändorna. Finns nog på en riktig mack eller Mekonomen. Skulle tro att min kommer från Volvo 240 typ.
//Lasse
Skulle fixa ett mer flexibelt gummi så att du får rörelsen i gummit istället för i metallen. Använder själv en som ser ut som nolla med 2 hål i ändorna. Finns nog på en riktig mack eller Mekonomen. Skulle tro att min kommer från Volvo 240 typ.
//Lasse
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Re: Upphängning av ljuddämparna bak
Flytta gummi upphängningen till sidan på rambalken. Eventuellt byt till en lite kraftigare gummiupphängning, då kan du fästa ljuddämparen i ett rakt metallfäste istället.
Mvh. Guy Ejremyr
Mvh. Guy Ejremyr
Re: Upphängning av ljuddämparna bak
Ja det kanske är lösningen, då är det lättare att få in en större och bättre gummiupphängning typ den som StingrayRacing nämde.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Re: Upphängning av ljuddämparna bak
Ett annat alternativ är att använda två fästpunkter. Jag har återanvänt fästet för reservhjulsbaljan men det går att finna fler hål att fästa i.

mvh
Mr. Beam

mvh
Mr. Beam
-73 BB 461 c.i
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m
garaget.org
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m
garaget.org
Re: Upphängning av ljuddämparna bak
Det där ser ju riktigt bra ut!
Kan man fördela kraften/momentet på två fästen så kommer bakre aldrig att gå av mer.
Dessutom kan jag få upp rören närmare diffklumpen.
Vart hittade du upphängnings kitet?
Kan man fördela kraften/momentet på två fästen så kommer bakre aldrig att gå av mer.
Dessutom kan jag få upp rören närmare diffklumpen.
Vart hittade du upphängnings kitet?
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Re: Upphängning av ljuddämparna bak
På Biltema bland universialfästena för avgasupphängning.
/ Mr. Beam
/ Mr. Beam
-73 BB 461 c.i
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m
garaget.org
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m
garaget.org
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: Upphängning av ljuddämparna bak
Hejs
Mycket snygg & bra upphängning Mr Beam!
Jag ska göra något liknande!
Ha de!
Kjell
Mycket snygg & bra upphängning Mr Beam!
Jag ska göra något liknande!
Ha de!
Kjell
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
Re: Upphängning av ljuddämparna bak
Försök att inte använda fästen med en 90 graders böj, den kommer att gå av efter ett tag av alla vibrationerna. Försök att ha raka fästdetaljer så kommer det att hålla i evigheter. Mr. Beams fästanordning ser bra ut, förutom det 90 graders böjda fästet
Använd istället ett rak fäste som skruvas fast i rambalken.
Lycka till.
Mvh/ Guy
Använd istället ett rak fäste som skruvas fast i rambalken.
Lycka till.
Mvh/ Guy
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: Upphängning av ljuddämparna bak
Hejs
Helt rätt Guy!
Ha de!
Kjell
Helt rätt Guy!
Ha de!
Kjell
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981