Kan inte stänga av bilen med nyckeln
Kan inte stänga av bilen med nyckeln
Tjo råkade ut för nått knepigt idag jag kunde inte stänga av bilen med tändningsnyckeln i P läge efter mycket om och men så la jag in neutralen och då dog den när jag vred till offläget på låset nån som råkat ut för detta och vet vad felet kan vara??MVH
Re: Kan inte stänga av bilen med nyckeln
Två gissningar...
a)
Sitter en grunka på rattstången inne i motorutrymmet vid torped väggen.
Den är till för att låsa växellådan (nån form av stöldskydd) och brukar vara bortkopplad, den kan ha rört sig ur läge om den inte är låst på något sätt. Peta undan grunkan så släpper låset.
b)
Möjligen kan din "kuggbana" (sector?? eller vad den nu heter) inne i rattstången ha gått sönder.
Tändningslåset har ett plastkugghjul som går mot "kuggbanan"
Om det nu är det felet så måste du riva isär hela rattstången innifrån kupen, rätt så jobbigt att fixa, men inte omöjligt.
"Kuggbanan" måste du troligen köpa i US.
a)
Sitter en grunka på rattstången inne i motorutrymmet vid torped väggen.
Den är till för att låsa växellådan (nån form av stöldskydd) och brukar vara bortkopplad, den kan ha rört sig ur läge om den inte är låst på något sätt. Peta undan grunkan så släpper låset.
b)
Möjligen kan din "kuggbana" (sector?? eller vad den nu heter) inne i rattstången ha gått sönder.
Tändningslåset har ett plastkugghjul som går mot "kuggbanan"
Om det nu är det felet så måste du riva isär hela rattstången innifrån kupen, rätt så jobbigt att fixa, men inte omöjligt.
"Kuggbanan" måste du troligen köpa i US.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Re: Kan inte stänga av bilen med nyckeln
Antar att det är denna (röd pil) "Interlock Lincage" du menar.gbak skrev:Två gissningar...
a)
Sitter en grunka på rattstången inne i motorutrymmet vid torped väggen.
Den är till för att låsa växellådan (nån form av stöldskydd) och brukar vara bortkopplad, den kan ha rört sig ur läge om den inte är låst på något sätt. Peta undan grunkan så släpper låset.

Den är ett jäkla sattyg..

Jag kopplade bort vajern i vintras (nyckeln satt i tändningslåset) och nu då bilen ska på vägen igen fattade jag inte varför jag inte fick ut tändningsnyckeln (gick inte att vrida till läge "Lock")..
Fanstyget stog i "fel" läge.. Då jag kommit på detta var det bara att vrida den rätt så kom tändningsnyckeln ut så fint.


Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

Re: Kan inte stänga av bilen med nyckeln
Har hittat den sk grunkan min är inkopplad det enda jag såg i trängseln var att troligtvis saknas en saxpinne eller någon form av låsning,Ricky:har kollat i min haynes men hittar ingen info om man kan justera eller ej var hittade du din info jag kan ta ur min nyckel när bilen är igång man blir lite gråhårig he heRicky skrev:Antar att det är denna (röd pil) "Interlock Lincage" du menar.gbak skrev:Två gissningar...
a)
Sitter en grunka på rattstången inne i motorutrymmet vid torped väggen.
Den är till för att låsa växellådan (nån form av stöldskydd) och brukar vara bortkopplad, den kan ha rört sig ur läge om den inte är låst på något sätt. Peta undan grunkan så släpper låset.
Den är ett jäkla sattyg..![]()
Jag kopplade bort vajern i vintras (nyckeln satt i tändningslåset) och nu då bilen ska på vägen igen fattade jag inte varför jag inte fick ut tändningsnyckeln (gick inte att vrida till läge "Lock")..
Fanstyget stog i "fel" läge.. Då jag kommit på detta var det bara att vrida den rätt så kom tändningsnyckeln ut så fint.![]()
Re: Kan inte stänga av bilen med nyckeln
Jag har en Chilton manual där vajern och armen nämns "i förbigående" endast.
Det står dessvärre ingenting om jystering eller så i boken..
//Ricky.
Det står dessvärre ingenting om jystering eller så i boken..

//Ricky.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

Re: Kan inte stänga av bilen med nyckeln
citerar mig självjyrgil skrev:Tjo råkade ut för nått knepigt idag jag kunde inte stänga av bilen med tändningsnyckeln i P läge efter mycket om och men så la jag in neutralen och då dog den när jag vred till offläget på låset nån som råkat ut för detta och vet vad felet kan vara??MVH
Har surfat runt som en galning på forum och kanske har hittat nått Jag har ju MSD tändsystem och man kan visst koppla in en diod som spärrar riktningen på strömmen http://static.summitracing.com/global/i ... m28645.pdf någon som vet var man kan köpa denna diod? nån som gjort denna inkoppling? MVH
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 755
- Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
- Ort: Västerås
Re: Kan inte stänga av bilen med nyckeln
Hej, En vanlig elektronikfirma lär ha denna. (1 ampere 400 volt står det i ritningen)
Vet inte om Elfa säljer direkt till konsument annars får du kanske leta efter en ÅF där du bor.
Eller prova med dessa: http://www.electrokit.se/?gclid=CIWWsfK ... zAodg1OmMw
//Lasse
Vet inte om Elfa säljer direkt till konsument annars får du kanske leta efter en ÅF där du bor.
Eller prova med dessa: http://www.electrokit.se/?gclid=CIWWsfK ... zAodg1OmMw
//Lasse
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Re: Kan inte stänga av bilen med nyckeln
Nu kan jag inte felsöka alls. Nu startar bilen inte ! bara ett klickande i startmotorn , startmotorn e ny, batteriet full laddat(rätt spänning och inga trasiga celler), jordkabel till kaross kollad , pluskabeln till batteriet kollad, jag har en start specialare undangömd(en brytare med knapp så att strömmen går direkt ifrån batteriet till startmotorn och det klickar på den med, öppen för alla tips !! MVH
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 755
- Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
- Ort: Västerås
Re: Kan inte stänga av bilen med nyckeln
Klickande startmotor=dålig kräm. Antingen i batteriet eller dålig kontakt/klena kablar. Har du provat med annat batteri eller startkablar?
//Lasse
//Lasse
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Re: Kan inte stänga av bilen med nyckeln
Skall testa detta imorgon batteriet är ett startbatteri på 80 AH det kan ju vara så att belastningen är för hög och batteriet igentligen är kass?
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 234
- Blev medlem: lör jan 30, 2010 18:50
- Ort: Stockholm & Tranås
- Kontakt:
Re: Kan inte stänga av bilen med nyckeln
Hej,
Säkert inte samma elfel men jag har i alla fall ett oerhört lustigt som gör att jag inte kan stänga av motorn när halvljuset är på.. Så prova att stänga av lyset först nästa gång och se om det gör någon skillnad
Amerikanskt!
Mvh
Säkert inte samma elfel men jag har i alla fall ett oerhört lustigt som gör att jag inte kan stänga av motorn när halvljuset är på.. Så prova att stänga av lyset först nästa gång och se om det gör någon skillnad

Mvh
Re: Kan inte stänga av bilen med nyckeln
he he det testade jag när bilen startade men men får jag igång den så är jag väll på ruta 1 igen och skall testa igen tackar MVH
Re: Kan inte stänga av bilen med nyckeln
StingrayRacing skrev:Klickande startmotor=dålig kräm. Antingen i batteriet eller dålig kontakt/klena kablar. Har du provat med annat batteri eller startkablar?
//Lasse
Har testat med startkablar, ingen effekt alls, då jag har en 1974 skall jag testa denna lösning som verkar vara unik på nått sätt http://home.comcast.net/~vettfixr/page16.htm någon som har erfarenhet? skall också dubbelchecka jordkablarna hoppas på snar lösning MVH
Re: Kan inte stänga av bilen med nyckeln
Nu har jag fått bita i det sura äpplet och demonterat startmotorn fy fan för headers har felsökt överallt innan(bytt hårda kablar som oxiderat under plasten etc) men hoppas nu att jag hittat nått som kan komma närmare lösningen denna "nya"startmotor ser inte så bra ut innanför bakelithuset på solenoiden(har nog bara startat den ca 70-100ggr) det luktar bränt och ser oxiderat ut det ramlade oxå ur material typ ifrån nån rund hård packning jag får åka och reklamera imorgon (hoppas det inte är semesterstängt) om dom nu inte tar denna reklammation och det är utom allt tvivel att solenoiden(ca 400kr) är kass(el startmotorn) är det då värt att lägga till 1200kr och köpa en ministarter i stället har fått ett pris på 1600kr? Kan det vara så att typ varmt/kallt gör att det oxideras innifrån solenoiden?Finns det solenoider som tål värme bättre? MVH
Re: Kan inte stänga av bilen med nyckeln
En ministarter kan ge dig mer rum mellan solonoid/startmotor och hedders.
På min motor blev det så att solonoiden på ministartern næstan låg dikt an på ett primærrør (Hooker Supercomp 2-1/8").
Antar att det kan variera med startmotortyp..
Orginalstarten gav faktiskt bættre klaring..
Jag løste det som så att jag snurrade hela ministartern i monteringsblocket så att solonoiden nu pekar rakt ner vilket gav næstan oførskæmt bra klaring, tillverkade æven en værmeskøld av 1mm aluplåt som "førsækring".
Har dessværre inga bilder av starten på den dator jag sitter vid just nu.
//Ricky.
På min motor blev det så att solonoiden på ministartern næstan låg dikt an på ett primærrør (Hooker Supercomp 2-1/8").
Antar att det kan variera med startmotortyp..
Orginalstarten gav faktiskt bættre klaring..
Jag løste det som så att jag snurrade hela ministartern i monteringsblocket så att solonoiden nu pekar rakt ner vilket gav næstan oførskæmt bra klaring, tillverkade æven en værmeskøld av 1mm aluplåt som "førsækring".
Har dessværre inga bilder av starten på den dator jag sitter vid just nu.
//Ricky.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

Re: Kan inte stänga av bilen med nyckeln
Nu hittade jag bilder av min uppocknervænda ministarter. 





Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

Re: Kan inte stänga av bilen med nyckeln
TÄNDNINGSLÅSET... Kolla det först innan du river isär allt. Har du ett klickande men alla kablar är ok så kan en kabel ha släppt från tändningslåset.
RIKTIGA BILAR HAR KROMADE STÖTFÅNGARE
Summer on Wheels
http://www.summeronwheels.com
http://www.classiccarsandcustoms.se
http://www.youtube.com/ledberg
Corvette Stingray by Tommy Ledberg
http://www.stingray.nu
Summer on Wheels
http://www.summeronwheels.com
http://www.classiccarsandcustoms.se
http://www.youtube.com/ledberg
Corvette Stingray by Tommy Ledberg
http://www.stingray.nu
Nu funkar det!!
Jag fick min nya solenoid idag , i butiken som jag köpte den, där hade dom utrustning så man kunde testa hela paketet, så jag visste att solenoiden och startmotorn funkade innan jag monterade tillbaka den puhhh trångt!!Felet var solenoiden(kanske i kombination med oxiderade kablar etc) har testat att starta ca 7ggr och det snurrar på bra.Det går också att stänga av med nyckel som var fel nr 1.Jag skall köra den riktigt varm imorgon och se om avstängning, start, funkar ordentligt.Funderar på om att det kan ha varit någon form av kortis i solenoiden , kabeln (kontakten)som är kopplad ifrån solenoiden till tändningen kan ju ha ställt till problemet med avstängningen .Det kan ju ha varit fel nr 1.Hoppas på det bästa och att det nu är löst.Tackar för supporten MVH