Min bil, ett litet C3 projekt.
Re: Min bil, ett litet C3 projekt.
Vad det beträffar rundrör så bygger man race bilar med sånt konstruktion så det lär nog hålla . om inte annat så går det att bygga en mycket smidigare balk än orginal annan en den jag visade också.
/Christer
/Christer
/Christer 

Re: Min bil, ett litet C3 projekt.
Jag är med på det. 
Dock skulle jag inte gå ner i dimesion/area från orginalets box.
Kör man rör-stuket kan man nog med fördel bygga med 2st sammanbundna och paralella rör alternativt i ett "kors".
Då man ändå ändrar bilen tänkte jag att balken skulle förstärka chassit åt alla håll med en både högre och bredare profil (inte nödvändigtvis ett 4-kantsrör för det).
Har inte hunnit tänka så mycket på detta ännu.
//Ricky.

Dock skulle jag inte gå ner i dimesion/area från orginalets box.
Kör man rör-stuket kan man nog med fördel bygga med 2st sammanbundna och paralella rör alternativt i ett "kors".
Då man ändå ändrar bilen tänkte jag att balken skulle förstärka chassit åt alla håll med en både högre och bredare profil (inte nödvändigtvis ett 4-kantsrör för det).

Har inte hunnit tänka så mycket på detta ännu.
//Ricky.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

Re: Min bil, ett litet C3 projekt.
Har du fått ordning på att den var spår känslig efter du hade lämnat in på 4-hjulsinställning ?
Senast redigerad av Chrippe den ons jul 20, 2011 19:48, redigerad totalt 2 gång.
/Christer 

Re: Min bil, ett litet C3 projekt.
Har dessvärre inte hunnit det, var tvungen att resa iväg 3 veckor på jobb lite hastigt och lustigt.Chrippe skrev:Har du fått ordning på att den var spår känslig efter du hade lämnat in på 4-hjulsinställning ?

Ja har en del att hugga tag i då jag kommer hem på fredag.

Tänk om det kunde bli lite soligt så man får köra lite också..
Du ska inte till Mantorp den 12-14 aug Chrippe?
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

Re: Min bil, ett litet C3 projekt.
Jepp det ska jag ska var crew till Jerka så han värmer å ställer sig rätt i sina burnout spår .
När dom ställer in 4-hjulinställningen använde dom orginal värden när dom ställde in ?
När dom ställer in 4-hjulinställningen använde dom orginal värden när dom ställde in ?
/Christer 

-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: Min bil, ett litet C3 projekt.
Hejs
Jag skulle nog föredra en balk som är lik orginalet men med större hål för auspuffen!
Ha de!
Kjell
Jag skulle nog föredra en balk som är lik orginalet men med större hål för auspuffen!
Ha de!
Kjell
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
Re: Min bil, ett litet C3 projekt.
Till Jerka!! Kul!!Chrippe skrev:Jepp det ska jag ska var crew till Jerka så han värmer å ställer sig rätt i sina burnout spår .
När dom ställer in 4-hjulinställningen använde dom orginal värden när dom ställde in ?

Jag ställde bara framvagnen och jag tog med inställningar jag hittat hos VBP som beskrev olika inställningar till olika användningsområden.
Du hittar det här under "Alignment Specs": http://www.vbandp.com/index.php?option= ... Itemid=170
Har dessvärre inte pappret av slutinställningarna på datorn utan det ligger hemma på kontoret.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

Re: Min bil, ett litet C3 projekt.
Jag måste sära på hålen för att rören ska kunna gå rakt bakåt från mina hedders och då sitter ju redan klingan i grejerna så ska jag försöka tillpassa den på "vettigaste sätt".magnum skrev:Hejs
Jag skulle nog föredra en balk som är lik orginalet men med större hål för auspuffen!
Ha de!
Kjell

Vi får se då jag köpt en låda och rivit ur den gamla hur det ska se ut. Det blir inte förrän i vinter någon gång.

Men större och mer ändamålsenliga hål för "Auspuffen" är planerat.

Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: Min bil, ett litet C3 projekt.
Hejs
Låter bra, sen får vi hoppas att det låter bra också, från auspuffen...
Ha de!
Kjell
Låter bra, sen får vi hoppas att det låter bra också, från auspuffen...
Ha de!
Kjell
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
Re: Min bil, ett litet C3 projekt.
Låter gör den.magnum skrev:Hejs
Låter bra, sen får vi hoppas att det låter bra också, från auspuffen...
Ha de!
Kjell

Får hoppas bara att den låter utan misständningar också då jag bytt tändkablarna.

Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: Min bil, ett litet C3 projekt.
Hejs
Håller tummarna att det ska funka!
Ha de!
Kjell
Håller tummarna att det ska funka!
Ha de!
Kjell
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
Re: Min bil, ett litet C3 projekt.
Angående tändhattar!. Msd har en extremt värmetålig modell som går att køpa separat!. Och dom kan man då klippa av och använda sig av stiften som skall sitta på Msd kablarna på førdelarlocket!.
Ihop med Accels korttaste stift får jag då en luftspalt mellan headders och hatt på ca 3mm och det räcker!.
Värmestrumpor har jag på dom 6 øvriga stiften där dom får plats.
Har toppar med 11mm høgre avgasportar därav mitt problem ihop med Sidepipes headersen!.
Bra att veta!
Kan tyvärr ej skicka bilder på detta forumet!.
Ihop med Accels korttaste stift får jag då en luftspalt mellan headders och hatt på ca 3mm och det räcker!.
Värmestrumpor har jag på dom 6 øvriga stiften där dom får plats.
Har toppar med 11mm høgre avgasportar därav mitt problem ihop med Sidepipes headersen!.
Bra att veta!
Kan tyvärr ej skicka bilder på detta forumet!.
vette-70 bb 540. Tom.s 12 bolt 1480kit
Re: Min bil, ett litet C3 projekt.
Tack før tipset johanlu. 
Har du en lænk till grejerna du refererar till?
//Ricky.

Har du en lænk till grejerna du refererar till?
//Ricky.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 1209
- Blev medlem: sön jan 25, 2009 0:49
Re: Min bil, ett litet C3 projekt.
Hejsan !
Angående Mantorp: Jepp det ska jag ska var crew till Jerka så han värmer å ställer sig rätt i sina burnout spår ./ Det kan inte vara så svårt att hitta dom spåren, som det rykte förra året så lär dom vara kvar !!
!!
citatet var från Chrippe !
Angående Mantorp: Jepp det ska jag ska var crew till Jerka så han värmer å ställer sig rätt i sina burnout spår ./ Det kan inte vara så svårt att hitta dom spåren, som det rykte förra året så lär dom vara kvar !!


citatet var från Chrippe !
Re: Min bil, ett litet C3 projekt.
Haha!!
Vi får hoppas att det blir regnfritt och superfæste så vi får se raggarn (Jerka) klæmma i med supertider dær också.

Vi får hoppas att det blir regnfritt och superfæste så vi får se raggarn (Jerka) klæmma i med supertider dær också.

Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

Re: Min bil, ett litet C3 projekt.
Nu har han riktiga slicks i år , så nu måste han få ner dom i asfalten , utan en massa ryk!
/Christer 

Re: Min bil, ett litet C3 projekt.
Ja han har pratat om sitt "drag-pack".. -Så nu ær det "upp till bevis"..Chrippe skrev:Nu har han riktiga slicks i år , så nu måste han få ner dom i asfalten , utan en massa ryk!

Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

Re: Min bil, ett litet C3 projekt.
Kuggstångs styrningen som du har monterat på din , är det nåt man bör tänka på när det är dax att mont. den.
Ska man ha locktite på gängorna? Eller räcker åtdragn. momenten.
Ska man ha locktite på gängorna? Eller räcker åtdragn. momenten.
/Christer 

Re: Min bil, ett litet C3 projekt.
Det finns mycket att sæja om den och det mesta har jag tjatat om tidigare.Chrippe skrev:Kuggstångs styrningen som du har monterat på din , är det nåt man bör tänka på när det är dax att mont. den.
Ska man ha locktite på gängorna? Eller räcker åtdragn. momenten.

Det førsta man bør gøra ær att rensa både ramen och braketterna från svetsloppor (det var många på min bil och braketter).
Sen bør man provmontera hela hærligheten och se att/hur den passar mot hedders och ram/motorfæstet osv.
Jag valde som det står i tråden att arbeta lite med braketterna och det slutade med att jag svetsade fast hela hærligheten i ramen.
Alla går ju inte så grundligt tillvæga utan nøjer sig med att anvænda de medføljande U-klæmmorna och gummibussningarna samt bulta alt sammans.
Var dock obs på att de olika delarna som gør fæstet på førarsidan sitter (passar) ordentligt ihop då du provmonterar, så det inte blir glipor och spænningar pga individuella olikheter på ramar och fæsten.
Jag Locktite:ade alla bultar, setskruvar osv. Kænns ju trist om något skulle trilla loss..

Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

Re: Min bil, ett litet C3 projekt.
Tjoa till på Mantorp så kan du får se installationen live.Chrippe skrev:Tacke tacke så mycket!
/Christer

Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

Re: Min bil, ett litet C3 projekt.
Om det nu skulle vara så att någon ligger på 4st funkande 15" dæck som passar på 8" fælgar och som har lite bættre fæste æn mina BFG Radial T/A så får ni gærna tjoa till. 

Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

Re: Min bil, ett litet C3 projekt.
Hej Ricky!
Angående tändhattar!.
Sök på msd8853 på Summitracing.com
Angående tändhattar!.
Sök på msd8853 på Summitracing.com
vette-70 bb 540. Tom.s 12 bolt 1480kit
Re: Min bil, ett litet C3 projekt.
Tackar!johanlu skrev:Hej Ricky!
Angående tändhattar!.
Sök på msd8853 på Summitracing.com
Det där ser ju ut som det kan vara en bra lösning till mina bekymmer.

Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

Re: Min bil, ett litet C3 projekt.
Under bromsningen av maskinen upptäcktes det att insuget behövde en 1/2" spacer för att funka bra, jag förstog att detta skulle påverka stängningen av huven och mycket riktigt så vart det problem..
Jag fick ett tips av en herre med erfarenhet att prova med en luftfilterbase för LT1/L88.
Beställde hem en och det ser faktiskt ut att funka.
http://www.parts123.com/parts123/yb.dll ... Z50000050G
Denna base sänker den totala höjden med 13mm, eller faktisk 1/2".
Så nu borde det gå att få igen huven igen, men jag ska för säkerhets skull göra lite mätningar för att verifiera att jag verkligen har lite klaring.
Jag fick ett tips av en herre med erfarenhet att prova med en luftfilterbase för LT1/L88.
Beställde hem en och det ser faktiskt ut att funka.

http://www.parts123.com/parts123/yb.dll ... Z50000050G
Denna base sänker den totala höjden med 13mm, eller faktisk 1/2".
Så nu borde det gå att få igen huven igen, men jag ska för säkerhets skull göra lite mätningar för att verifiera att jag verkligen har lite klaring.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

Re: Min bil, ett litet C3 projekt.
Luftfilterbasen funkade perfekt och huven går utmärkt att stänga med 1/2" spacer på insuget.Ricky skrev:Under bromsningen av maskinen upptäcktes det att insuget behövde en 1/2" spacer för att funka bra, jag förstog att detta skulle påverka stängningen av huven och mycket riktigt så vart det problem..
Jag fick ett tips av en herre med erfarenhet att prova med en luftfilterbase för LT1/L88.
Beställde hem en och det ser faktiskt ut att funka.
http://www.parts123.com/parts123/yb.dll ... Z50000050G
Denna base sänker den totala höjden med 13mm, eller faktisk 1/2".
Så nu borde det gå att få igen huven igen, men jag ska för säkerhets skull göra lite mätningar för att verifiera att jag verkligen har lite klaring.

Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

Re: Min bil, ett litet C3 projekt.
Då har man samlat intryck under bilens första riktiga provkörning i helgen under klubbmötet på Mantorp och jag vågar mig på en liten sammanfattning om hur grejorna uppfört sig.
Motorn:
Maskinen funkade utan minsta hickup, den är urstark och drar bra från låga varv.
I flera svängar såsom Pariserkurvan och Mjölby gick jag från att köra på 2:an på lördagen till att på söndagen i stället köra på 3:ans växel med gott resultat.
Det funkade då fint att ligga på gränsen för däcken och att "styra bilen med gasen" i den lite knepiga Pariserkurvan (över/understyrning).
En tändkabel grillades för några veckor sedan pga att den låg väldigt nära ena primärröret, denna kabel ersattes av en ny.
Det visade sig även att de MSD kablar jag hadde gick att vinkla 45gr genom att helt enkelt bara böja tändhatten och då gick de fritt från primärrören.
Detta viste jag inte då jag monterade dessa..
MSD Blaster High Vibration tändspolen packade även den ihop för några veckor sedan och byttes med lyckat resultat ut mot en ny dito samma dag som resan gick till Mantorp.
Moroso-oljetråget klarade att hålla kvar oljan och något oljetrycks bortfall inträffade inte under hela helgen.
Motorns oljekylare funkade utmärkt och tempen mättes efter ett flertal varv på banan med lasertermometer med dessa resultat:
Oljetråg = 90gr
Oljefilter = 70gr
Med andra ord kylde den lite för bra och under vintern ska en Canton termostat monteras för att få upp en bra driftstemp under vanlig lugn fika-körning.
Meziere vattenpumpen = ingen anmärkning.
Centerforce kopplingen = ingen anmärkning.
Motorn:
Maskinen funkade utan minsta hickup, den är urstark och drar bra från låga varv.
I flera svängar såsom Pariserkurvan och Mjölby gick jag från att köra på 2:an på lördagen till att på söndagen i stället köra på 3:ans växel med gott resultat.
Det funkade då fint att ligga på gränsen för däcken och att "styra bilen med gasen" i den lite knepiga Pariserkurvan (över/understyrning).
En tändkabel grillades för några veckor sedan pga att den låg väldigt nära ena primärröret, denna kabel ersattes av en ny.
Det visade sig även att de MSD kablar jag hadde gick att vinkla 45gr genom att helt enkelt bara böja tändhatten och då gick de fritt från primärrören.
Detta viste jag inte då jag monterade dessa..
MSD Blaster High Vibration tändspolen packade även den ihop för några veckor sedan och byttes med lyckat resultat ut mot en ny dito samma dag som resan gick till Mantorp.
Moroso-oljetråget klarade att hålla kvar oljan och något oljetrycks bortfall inträffade inte under hela helgen.
Motorns oljekylare funkade utmärkt och tempen mättes efter ett flertal varv på banan med lasertermometer med dessa resultat:
Oljetråg = 90gr
Oljefilter = 70gr
Med andra ord kylde den lite för bra och under vintern ska en Canton termostat monteras för att få upp en bra driftstemp under vanlig lugn fika-körning.
Meziere vattenpumpen = ingen anmärkning.
Centerforce kopplingen = ingen anmärkning.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

Re: Min bil, ett litet C3 projekt.
Kringutrustning:
Den 3-raders Champion aluminium-kylaren gjorde ett utmärkt jobb.
Efter banträning på lördagen då det var hyggligt varmt ute gick inte ens elfläktarna då jag stannade i depån efter ett avkylningsvarv.
Jag hadde ingen gummilist/tätning mellan kylarram och motorhuv monterad och jag skulle tro att den lilla spoilern jag monterat samt upprensningen för luftström in och ut ur motorrummet också bidragit till att det funkade så bra som det gjorde.
SPAL elfläktarna i sin kåpa och med sin termostat verkar ha gjort ett bra jobb för tempen på mätaren var jämn och fin hela tiden och inget vatten evakuerades under hela helgen.
Avgasystemet
Detta slängdes ju ihop lite hastigt och "blev lite som det blev", detta funkade men ger en häftig resonans upp till ca 2000rpm.
Dessutom blir det otroligt varmt under bakändan (tanken) där bränslepump och filter osv sitter.
Kanske går att lösa med en "bellypan"..?
Autometer varvräknare/Shiftlight var en bra investering sedan man inte behövde se ner på varvräknaren hela tiden.
Efter 5600rpm dalar effektkurvan och shiftligten sattes därför till detta varvtal.
Varvtalsstoppet i MSD boxen var satt till 6000rpm och klev in ett par gånger då 2:an blev lite "kort" ut ur böjarna och man inte riktigt hann växla upp i tid.
MSD tändsystem = utan anmärkning.
Den 3-raders Champion aluminium-kylaren gjorde ett utmärkt jobb.
Efter banträning på lördagen då det var hyggligt varmt ute gick inte ens elfläktarna då jag stannade i depån efter ett avkylningsvarv.
Jag hadde ingen gummilist/tätning mellan kylarram och motorhuv monterad och jag skulle tro att den lilla spoilern jag monterat samt upprensningen för luftström in och ut ur motorrummet också bidragit till att det funkade så bra som det gjorde.
SPAL elfläktarna i sin kåpa och med sin termostat verkar ha gjort ett bra jobb för tempen på mätaren var jämn och fin hela tiden och inget vatten evakuerades under hela helgen.
Avgasystemet
Detta slängdes ju ihop lite hastigt och "blev lite som det blev", detta funkade men ger en häftig resonans upp till ca 2000rpm.
Dessutom blir det otroligt varmt under bakändan (tanken) där bränslepump och filter osv sitter.
Kanske går att lösa med en "bellypan"..?
Autometer varvräknare/Shiftlight var en bra investering sedan man inte behövde se ner på varvräknaren hela tiden.
Efter 5600rpm dalar effektkurvan och shiftligten sattes därför till detta varvtal.
Varvtalsstoppet i MSD boxen var satt till 6000rpm och klev in ett par gånger då 2:an blev lite "kort" ut ur böjarna och man inte riktigt hann växla upp i tid.
MSD tändsystem = utan anmärkning.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

Re: Min bil, ett litet C3 projekt.
Bromsar:
Dessa funkade utan hickups och jag tappade aldrig bromskraft.
Stålomspunna bromsslangar och 100% utbytt bromsvätska (OKQ8) gjorde en stor skillnad mot förra årets lite svaga och svampiga bromsar.
En stor skillnad gjorde även bytet av bromsklossar fram, jag körde nu på ett par Porterfield racing-klossar.
Man ser klart och tydligt på skivorna att dessa verkligen fått jobba.
Nästa år blir det dessa klossar till alla 4 hjul.
Bromsarna blir trotts öppna aluminiumfälgar otroligt varma och bromskylning i form av leda luftström genom slangar mot skiva/OK står på listan för vinterns småpyssel.
Dessa funkade utan hickups och jag tappade aldrig bromskraft.
Stålomspunna bromsslangar och 100% utbytt bromsvätska (OKQ8) gjorde en stor skillnad mot förra årets lite svaga och svampiga bromsar.
En stor skillnad gjorde även bytet av bromsklossar fram, jag körde nu på ett par Porterfield racing-klossar.
Man ser klart och tydligt på skivorna att dessa verkligen fått jobba.
Nästa år blir det dessa klossar till alla 4 hjul.
Bromsarna blir trotts öppna aluminiumfälgar otroligt varma och bromskylning i form av leda luftström genom slangar mot skiva/OK står på listan för vinterns småpyssel.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

Re: Min bil, ett litet C3 projekt.
Chassie:
VILKEN SKILLNAD!!
Svetsandet av förstärkningar, polybussningar, stumma motorfästen och spreaderbar gjorde verkligen skillnad!
Man får verkligen med känslan att det är fjädringen som jobbar och inte bara ramen som flexar.
VBP:s dual mount bladfjäderkit fr + bak funkade fint.
Det är svårt för mig att jämföra med tex coilovers då jag aldrig kört någon sådan bil.
Dock tycker jag att bilen uppförde sig mycket bra (hur såg det ut från läktaren?).
Jag körde på näst hårdaste inställningen både fr + bak och hadde ingen bakre krängningshämmare monterad, fram har jag en 1-1/8" kränghämmare.
Ingen direkt över eller understyrning noterad utan bilen var helt OK att hantera.
Mer tid på bana vore önskvärt för att utvärdera detta.
Stötdämparna är Bilstein Sport från förra året och dessa funkade OK även då jag red på kurbsen i chikanen.
Steeroids kuggstångsstyrningen gav en direkt och förtoendeingivande känsla.
Bakvagnen är lite sladdrig och har dåliga bussningar till trailingarms etc, -ska renoveras i vinter.
Däcken...
Ja vad kan man säja om BFG klassade till max 180kmh..? Något sportdäck lär det aldrig bli..
Men jag är ändå väldigt överraskad över jobbet dom gjorde på banan.
VILKEN SKILLNAD!!
Svetsandet av förstärkningar, polybussningar, stumma motorfästen och spreaderbar gjorde verkligen skillnad!
Man får verkligen med känslan att det är fjädringen som jobbar och inte bara ramen som flexar.

VBP:s dual mount bladfjäderkit fr + bak funkade fint.
Det är svårt för mig att jämföra med tex coilovers då jag aldrig kört någon sådan bil.
Dock tycker jag att bilen uppförde sig mycket bra (hur såg det ut från läktaren?).
Jag körde på näst hårdaste inställningen både fr + bak och hadde ingen bakre krängningshämmare monterad, fram har jag en 1-1/8" kränghämmare.
Ingen direkt över eller understyrning noterad utan bilen var helt OK att hantera.
Mer tid på bana vore önskvärt för att utvärdera detta.
Stötdämparna är Bilstein Sport från förra året och dessa funkade OK även då jag red på kurbsen i chikanen.
Steeroids kuggstångsstyrningen gav en direkt och förtoendeingivande känsla.
Bakvagnen är lite sladdrig och har dåliga bussningar till trailingarms etc, -ska renoveras i vinter.
Däcken...
Ja vad kan man säja om BFG klassade till max 180kmh..? Något sportdäck lär det aldrig bli..
Men jag är ändå väldigt överraskad över jobbet dom gjorde på banan.

Senast redigerad av Ricky den tor feb 06, 2014 14:39, redigerad totalt 1 gånger.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies
