olje trycks givare trasig bytte den i vinter

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
bagge
Corvettefantast
Corvettefantast

olje trycks givare trasig bytte den i vinter

Inlägg av bagge »

hej kära corvette vänner

min olje trycks givare värkar har gått sönder igen så nu tänkte jag höra tror ni det kan vara något annat som är fel med tanke på att den gick sönder nu bytte i vinter till en ny:/

mvh David
velasoraptor
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Re: olje trycks givare trasig bytte den i vinter

Inlägg av velasoraptor »

Det är tyvärr troligen din givare som givit upp igen.Det är tyvärr välkänt att man kan ha otur och få en ny givare som bara håller ett tag.Givarna som mycket annat är tillverkat i Mexico.Dom inehåller ett litet batteri.Det har visat sig att givarna ifrån Mexico är rena rama skiten.Många har råkat ut för det du nu har gjort.Jag tror att man kan få tag i givare som inte är gjorda i Mexico.Men jag kommer inte ihåg var.Men det kanske någon annan på forumet vet.Köper du igenom GM så får du dom ifrån Mexico tyvärr.

Kenta C5 Z06 2004 Ls7 533hp (451 rwhp 579 rwnm)
VettePartsSweden
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av VettePartsSweden »

velasoraptor skrev:Det är tyvärr troligen din givare som givit upp igen.Det är tyvärr välkänt att man kan ha otur och få en ny givare som bara håller ett tag.Givarna som mycket annat är tillverkat i Mexico.Dom inehåller ett litet batteri.Det har visat sig att givarna ifrån Mexico är rena rama skiten.Många har råkat ut för det du nu har gjort.Jag tror att man kan få tag i givare som inte är gjorda i Mexico.Men jag kommer inte ihåg var.Men det kanske någon annan på forumet vet.Köper du igenom GM så får du dom ifrån Mexico tyvärr.

Kenta C5 Z06 2004 Ls7 533hp (451 rwhp 579 rwnm)
Lite överdrift - skulle jag säga. Du kan lita på GM Originaldelar även om de är tillverkade i Mexico. Vi har sålt och monterat massor med C5 oljetrycksgivare - GM original tillverkat i Mexico och aldrig hört om något problem - vi köper dem direkt från GM i U.S.A. Det kan vara så att vissa leverantörer haft (eller köpt) ett gammalt överskottslager av GM originalgivare, som legat i lager för länge, vilket lett till att batteriet inte hållit föreskriven tid.

Robert
Bild
Vette Parts Sweden - http://www.VetteParts.se
Ägare Sune och Robert Palmqvist - med 40 års erfarenhet av Corvette. Robert ägde en 1969 427 cab 1974-75 när han var med att starta Club Corvette Sweden 1974!
velasoraptor
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av velasoraptor »

Då har dom blivit MYCKET bättre nu på senare tid.Läser man på amrikanska forumet om detta så har en massa haft problem med dessa givare ifrån Mexico.Dom har varit ok någon vecka sedan ballar dom ut totalt.Det fanns en annan tillverkare som dom anlitade.Där fungerade det.Så överdrivet är det inte.Jag läste vad det stod på amforumet.Eller så ljuger dom.Men kanske har dom Mexico tillverkade givarna blivit bättre.Johannes fick ju också en trasig givare för några månader sedan ifrån Mexico.Den fungerade 5 dagar sedan gav den upp.Den han har i nu fungerar dock som det verkar.

Kenta C5 Z06 Ls7 533hp (451 rwhp 579 rwnm)
bagge
Corvettefantast
Corvettefantast

Re: olje trycks givare trasig bytte den i vinter stöt på pat

Inlägg av bagge »

får tacka för alla svar får bli till att byta..
fast nu har jag stötit på mer patrull när jag skulle börja med den i garaget..såg att den har läkt ut olja under fast inte vid olje tråget det är vid den första balken under bilen fast från olje tråget då..
första tanken var f*8 nu är det något dyrt..
har aldrig tidigare läkt olja upptäkt det efter oljetrycksgivaren gått sönder.
nu efter lite fundering lite långt sökt kan det vara oljetryks givaren som börjat läkt.. vild chansning.. fast lär visasig onom sin tid.. om inte lär det väll vara någon pakning..
därför jag skriver är om någon har något tips och varit med om något liknande..

nu blir det gå ut och fortsätta i garaget kära corvette vänner så nu vet ni vart ni hittar mig
mse
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av mse »

Som velosraptor säger så står det en massa om detta på amerikanska forum.
Jag har fått uppfattningen att det är dom nya GM original i aluminium som strulat mest. Sedan hur stort problemet verkligen är, är ju svårt att säga. Men du kan köpa en givare av märket "STANDARD" istället, PS308 heter den och den är tillverkad i mässing.
Ex C5 Z06 2002
velasoraptor
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av velasoraptor »

Det är mycket troligt att det är oljetrycksgivaren som läcker.Dom brukar kunna läcka ganska ducktigt när det börjar läcka ifrån dom.Så jag skulle klart kolla där först.Du måste ju endå byta givaren.Lycka till

Kenta C5 Z06 2005 Ls7 533hp (451 rwhp 579 rwnm)
MikkeI
Nykomling
Nykomling

Inlägg av MikkeI »

Givaren innehåller INGET batteri, bara en forumskröna... Jag har oxå bytt två ggr... Jag öppnade den ena och den var full av olja samt läckte lite...
Corvette C5 -98, Manuell, Z51
MatsV1
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av MatsV1 »

Bytte min trasiga givare igår, underbar känsla och få se en mätare som visar rätt igen! :D Men hur tänkte dom på Corvettefabriken när dom inte riktigt gjorde tillgängligheten optimal för att kunna byta denna givare? :?

Bild
Inge bra alls.... :evil:

Bild
Så ska det se ut.... :D

Bild
Den trasiga delen..... :?
Corvette C5 Coupe -00 Arctic White

CCS - 3355
Ubbe
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Ubbe »

Tips! Kolla så att inte kablarna till bla oljegivaren ligger för nära grenröret.När jag felsökte efter mitt fel (ventilfjäder avbroot),så upptäckte jag att kabelstammen hade smällt.Den sitter bakom grenröret HÖGER brevid (start motorn).Det fanns ingen värmeskydd! köpte ett på Mekonomen som man har till motorvärmare.
3526/CORVETTE le mans
https://youtu.be/IwrkFroReW8
mpe
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av mpe »

Hej.jag har också en givare som inte fungerar.Vilken metod använde du för att byta givaren?(tänker på de olika förslag som det pratats om här på forumet)

Mats
MatsV1
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av MatsV1 »

Jag provade att komma åt givaren framifrån efter jag tog bort vänster motorplastkåpa, men det går ju slangar där som också behövs flyttas på samt att man inget ser. Så det blev att ta fram dremmelmaskinen och ta upp ett hål i plasten ovanför givaren(blås rent runt givaren med tryckluft innan du lossar den så det inte finns skräp som kan komma in i motorn), som sedan limmades på plats igen med svart lim. Då kommer man åt givaren rakt uppifrån, sedan är det en 27:ans långhylsa som gäller. Men den får inte vara för grov utvändigt, max 36 mm.
För att komma åt den plasten man ska kapa i får man ta bort torkararmarna och plastbiten under dem. 8)
Annars vill de mest seriösa ta bort insuget osv. Men det är ju betydligt mer jobb med det, och det krävs ju att man har en hel del meckarvana och kunskap. :wink:

CCS - 3355
mpe
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av mpe »

Får se vilken metod jag använder men byte måste göras.Blev det inget synligt efter håll tagning?Har du så du kan maila mig en bild på ingreppet?
Min mail adress är matspersson10@hotmail.com

Mats
MatsV1
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av MatsV1 »

mpe skrev:Får se vilken metod jag använder men byte måste göras.Blev det inget synligt efter håll tagning?Har du så du kan maila mig en bild på ingreppet?
Hmmm tyvärr tog jag inga bilder då och för kunna göra det nu så måste jag riva bort torkarna osv vilket jag kanske kan göra under vintern eller så.... 8)

CCS - 3355
Skriv svar