Kallluft insug

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
jyrgil
Rookie
Rookie

Kallluft insug

Inlägg av jyrgil »

Hej! har kollat många trådar om kallluftinsug har lite tankar och funderingar

Hur kommer det sig att det är så många långa dragningar av typ rör etc mot kylaren?

själv har jag en 74a med möjlighet att dra nån typ av rör etc men mot framrutan om jag fattar det rätt blir det en zon där som motsvarar utetemperaturen
då blir ju rördragning etc kortare och mindre (strålning)värmepåverkan av våra heta motorer
det borde ju gynna oss att ta en kortare väg då det verkar som om man kan förbättra prestandan med 4-5% på pållarna
e jag ute och cyklar?? MVH
kungricky
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Re: Kallluft insug

Inlägg av kungricky »

det säkraste sättet att få kalluft är ju att ta luften framför värmekällan, men kan ju även fungera som du säger, testa sätt en termometer där var du ska ta luften ifrån så ser du ju... ja många hästar gör det, bättre bränsleekonomi med, mindre risk för spikningar... dessutom börjar ju dagens bränsle koka runt 60 - 70 grader, å då vill man ju inte ha nån varm förgasare.
c4 cab 1990 c3 t-top 1975 12,48sec 177kmh 400meter 8,093 145kmh 200meter 2,06 60fot
http://www.youtube.com/watch?v=z0pTEisHKzk
jyrgil
Rookie
Rookie

Re: Kallluft insug

Inlägg av jyrgil »

kungricky skrev:det säkraste sättet att få kalluft är ju att ta luften framför värmekällan, men kan ju även fungera som du säger, testa sätt en termometer där var du ska ta luften ifrån så ser du ju... ja många hästar gör det, bättre bränsleekonomi med, mindre risk för spikningar... dessutom börjar ju dagens bränsle koka runt 60 - 70 grader, å då vill man ju inte ha nån varm förgasare.
Bra idee!Jag har inköpt plyfaskiva 6mm min förgasare får bränslet att koka hela tiden skall tillverka en träpackning emellan förgasaren och insuget är 6mm för tjockt?

plyfan är obehandlad kan/skall man impregnera den med olja eller nått?

Resten av plyfan skall jag använda på en idee som jag skissar på för kall luften en fundering om man placerar inflödet av luften där luften trycks in(typ vid kylaren) hur påverkar det förgasarens funktion?

Inbillar mig om man tar luften emot torpedväggen/framrutan är det lite lugnare luftflöde och förgasaren får "suga" luft själv kan det stämma? MVH
Skriv svar