motorproblem
motorproblem
Är det ngn som har en ide vad det kan vara för fel på min vette. Den går bra när den är kall men så fort den blir varm går den orent och svarar ej på gas, har bytt stift men det blev inte bra. vore tacksam för svar. -95 targa

Senast redigerad av svärd den tis aug 23, 2011 22:03, redigerad totalt 1 gånger.
-
Vettemannen
- Corvetteälskare

- Inlägg: 673
- Blev medlem: sön jul 12, 2009 8:17
- Ort: Eskilstuna
Re: motorproblem
Kan det vara så att det är fel på nån givare eller så. Kommer inte ihåg rakt upp och ner men upp till en viss temperatur så går motorstyrningen i OPEN LOOP, därefter så går den in i CLOSED LOOP. OPEN LOOP betyder att ECM kör en standarduppsättning varefter när CLOSED LOOP går in så använder sig ECM av alla givare. Det kan ju tänkas att nån sådan är felaktig.svärd skrev:Är det ngn som har en ide vad det kan vara för fel på min vette. Den går bra när den är kall men så fort den blir varm går den orent och svarar ej på gas, har bytt stift men det blev inte bra. vore tacksam för svar.
/Benny
Röd Corvette C4 86:a CCS medlem 3091
Intressen förutom Vetten är familjen och hundarna!!
Intressen förutom Vetten är familjen och hundarna!!
Re: motorproblem
myvett95 skrev:Vad är det för årsmodell på Vetten??
det är en -95 coupe med automat
Re: motorproblem
Ok. Skulle kunna vara tändkablarna/tändkabel och/eller strul m fördelaren(optisparken).
Hade liknande problem för X antal år sedan,sluta med byte av tändkablar+optin
Hade liknande problem för X antal år sedan,sluta med byte av tändkablar+optin
1995 convertible,automat. Torch red.
Re: motorproblem
Vad gäller tändkablar,kan kanske jämföras med gamla tiders telefokablar mellan stolparna....har för mig dom var spända på vintern å hängde på sommaren.....vilket ju kan orsaka glappkontakt,kallt å varmt....
Bara en tanke,kanske är ute å cyklar nu.....
Bara en tanke,kanske är ute å cyklar nu.....
1995 convertible,automat. Torch red.
-
Peter Anjou
- Corvettefanatiker

- Inlägg: 1209
- Blev medlem: sön jan 25, 2009 0:49
Re: motorproblem
Hejsan !
Är du ute och cyklar så behöver du inga tändkablar !
!!
Är du ute och cyklar så behöver du inga tändkablar !
Re: motorproblem
Ehm,är ute å cyklar mycke',även då m hjärnkontoret också,ibland....
Å det behövs ju inte tändkablar till det,så sant så.....!
Å det behövs ju inte tändkablar till det,så sant så.....!
1995 convertible,automat. Torch red.
Re: motorproblem
Kolla spridarna! Ohm-mät dem varma. Om du använder sökfunktionen här på forumet så hittar du massor om hur det går till.svärd skrev: Den går bra när den är kall men så fort den blir varm går den orent och svarar ej på gas, har bytt stift men det blev inte bra.
-
Vettemannen
- Corvetteälskare

- Inlägg: 673
- Blev medlem: sön jul 12, 2009 8:17
- Ort: Eskilstuna
Re: motorproblem
Man bör nog mäta dom kalla oxå.chevette skrev:Kolla spridarna! Ohm-mät dem varma. Om du använder sökfunktionen här på forumet så hittar du massor om hur det går till.svärd skrev: Den går bra när den är kall men så fort den blir varm går den orent och svarar ej på gas, har bytt stift men det blev inte bra.
/Benny
Röd Corvette C4 86:a CCS medlem 3091
Intressen förutom Vetten är familjen och hundarna!!
Intressen förutom Vetten är familjen och hundarna!!
Re: motorproblem
Det kan ligga nåt i det som benny säger.BennyLarsson skrev:Kan det vara så att det är fel på nån givare eller så. Kommer inte ihåg rakt upp och ner men upp till en viss temperatur så går motorstyrningen i OPEN LOOP, därefter så går den in i CLOSED LOOP. OPEN LOOP betyder att ECM kör en standarduppsättning varefter när CLOSED LOOP går in så använder sig ECM av alla givare. Det kan ju tänkas att nån sådan är felaktig.svärd skrev:Den går bra när den är kall men så fort den blir varm går den orent och svarar ej på gas
/Benny
Bilen är så pass ny att den har en massa skit som styr avgasreningen/insprutningen.
Om tex lambdan pajjar så beter den sig som du beskriver.
När den är kall så går den säkert på nån sorts grundinställning.
C4 cab -93 blå met.
C4 cab -88 borta och saknad.
C4 cab -88 borta och saknad.
-
Vettemannen
- Corvetteälskare

- Inlägg: 673
- Blev medlem: sön jul 12, 2009 8:17
- Ort: Eskilstuna
Re: motorproblem
Den går bra när den är kall men så fort den blir varm går den orent och svarar ej på gas.
Kan det vara så att det är fel på nån givare eller så. Kommer inte ihåg rakt upp och ner men upp till en viss temperatur så går motorstyrningen i OPEN LOOP, därefter så går den in i CLOSED LOOP. OPEN LOOP betyder att ECM kör en standarduppsättning varefter när CLOSED LOOP går in så använder sig ECM av alla givare. Det kan ju tänkas att nån sådan är felaktig.
/Benny
Det kan ligga nåt i det som benny säger.
Bilen är så pass ny att den har en massa skit som styr avgasreningen/insprutningen.
Om tex lambdan pajjar så beter den sig som du beskriver.
När den är kall så går den säkert på nån sorts grundinställning.
Jo, så är det iaf. på min 86:a och förmodligen oxå på din 88:a men är inte riktigt säker när det gäller de lite nyare med LS1 som det nog ligger i 95:an. Men det är nog värt att kolla upp iaf.
/Benny
Kan det vara så att det är fel på nån givare eller så. Kommer inte ihåg rakt upp och ner men upp till en viss temperatur så går motorstyrningen i OPEN LOOP, därefter så går den in i CLOSED LOOP. OPEN LOOP betyder att ECM kör en standarduppsättning varefter när CLOSED LOOP går in så använder sig ECM av alla givare. Det kan ju tänkas att nån sådan är felaktig.
/Benny
Det kan ligga nåt i det som benny säger.
Bilen är så pass ny att den har en massa skit som styr avgasreningen/insprutningen.
Om tex lambdan pajjar så beter den sig som du beskriver.
När den är kall så går den säkert på nån sorts grundinställning.
Jo, så är det iaf. på min 86:a och förmodligen oxå på din 88:a men är inte riktigt säker när det gäller de lite nyare med LS1 som det nog ligger i 95:an. Men det är nog värt att kolla upp iaf.
/Benny
Röd Corvette C4 86:a CCS medlem 3091
Intressen förutom Vetten är familjen och hundarna!!
Intressen förutom Vetten är familjen och hundarna!!
Re: motorproblem
tack alla för dom goda råd jag fått, kommer att lämna bilen till Texas Trading i falun för felsökning så att jag slipper alla onödiga kostnader som kommer om man skall byta allt innan man hittar felet. Kenneth har dator så att han kan koppla upp sig och se alla givare, då slipper man ju onödiga kostnader. berättar vad felet var när jag vet.



