Styrningen är lite glapp då jag svänger vänster/höger, ungefär som på en gammal traktor om det säger er nått .
Nu undrar jag om det går att justera detta på justerskruven som finns på styrväxeln eller om ni därute har något bättre förslag.
Har kollat under bilen men hittar inget direkt som jag tror skulle orsaka glappat.
Men oj,oj...det såg inte helt lätt ut att få till det där. Tror jag satsar på en ny eller renoverad styrväxel om det går att få tag i, känns som det där är lite överkurs för mig om jag ska vara ärlig. Var ska man börja att leta efter en komplett styrväxel ? Några råd ?
Renoveringen av själva växeln är ingen match, när du väl har loss alting från bilen.
Men förvänta dig inga underverk (såvida din växel är helt slut), jag renoverade min och det var lite antiklimax när man väl fick ihop allting. Grundkonstruktionen gör ju att det knappast går att få supertajt styrning.
_____________________________
Corvette coupe 1974
Corvette cab 1969
Tyvärr ser du inget intressant förrän du får ur pitmanaxeln och kan kolla kuggytorna. Men kolla shimsningen på justerskruven går. För övrigt brukar det vara undre bussningen som ger mest glapp.
mvh
/ Mr. Beam
-73 BB 461 c.i
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m garaget.org
Det är inte på skruven för pitmanarmen man ska justera om du ska få bort glappet du nämner.
Du ska justera wormbearing, om du lossar den stora låsmuttern på ingående axeln till styrväxeln så kan du justera på den andra stora muttern, du får prova dig fram hur hårt du kan dra åt muttern, dra inte åt för hårt för då blir styrningen för trög. Pitmanarmens justerskruv skall inte dras åt för hårt, ökar bara belastningen på lagret.
Mallgar skrev:Var ska man börja att leta efter en komplett styrväxel ? Några råd ?
Om du inte orkar göra jobbet själv så är nog "GTR1999" den som du vill handla av.
Styrväxlarna som Ecklers o.dyl lev säljer är mest skit och glappa redan från första början, då de inte byter ut sector/gear vilka är de dyra delarna och det är också de delarna som slits mest.
Köp inte en styrväxel där bara lager + tätningar är bytta, det är att kasta pengarna i sjön!
...du har förståss först sett till att "rag-jointen" inte är helt slut!?
(Den där tyg och gummi-skivan som förbinder rattstången med styrsnäckan.)
Spruckna kolvar (bytta!), spruckna svetsar i ramen (fixat!), trasig glasfiber, fel bak-bumper och möglig inredning, men i övrigt en pärla! Corvette -79
janbanan24 skrev:Nu kanske jag är "Captain Obvious" men...
...du har förståss först sett till att "rag-jointen" inte är helt slut!?
(Den där tyg och gummi-skivan som förbinder rattstången med styrsnäckan.)
Jag är glad för alla råd jag kan få, var så säker .
Jo, jag har faktiskt kollat den och den verkar ok, ser inte alls så sliten ut faktiskt. Det är väl troligen växeln men jag ser ju att de flesta bussningar i framvagnen inte mår bra heller så man får nog ta sig en funderar i vilken takt man ska det hela.