Lite som en traktor...

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Mallgar
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 107
Blev medlem: tis aug 02, 2011 18:44
Ort: Malung

Lite som en traktor...

Inlägg av Mallgar »

Hej på er,

Styrningen är lite glapp då jag svänger vänster/höger, ungefär som på en gammal traktor om det säger er nått :) .
Nu undrar jag om det går att justera detta på justerskruven som finns på styrväxeln eller om ni därute har något bättre förslag.
Har kollat under bilen men hittar inget direkt som jag tror skulle orsaka glappat.

Ha det gott!
Mr. Beam
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 366
Blev medlem: ons aug 09, 2006 19:48
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: Lite som en traktor...

Inlägg av Mr. Beam »

Hur många gängor ser du nu ovanför stoppskruven?
/Mr Beam
-73 BB 461 c.i
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m

garaget.org
Mallgar
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 107
Blev medlem: tis aug 02, 2011 18:44
Ort: Malung

Re: Lite som en traktor...

Inlägg av Mallgar »

Hej igen,

Justerskruven sticker upp ca 2 mm ovanför stoppmuttern men inga gängor syns. Är det bra eller dåligt? :?
Mr. Beam
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 366
Blev medlem: ons aug 09, 2006 19:48
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: Lite som en traktor...

Inlägg av Mr. Beam »

Grattis till ett potentiellt pissgöra....

Dammar av dessa:
https://forum.clubcorvette.se/viewto ... f=3&t=5201
https://forum.clubcorvette.se/viewto ... f=3&t=5388


mvh
Mr. Beam
-73 BB 461 c.i
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m

garaget.org
Mallgar
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 107
Blev medlem: tis aug 02, 2011 18:44
Ort: Malung

Re: Lite som en traktor...

Inlägg av Mallgar »

Tack för den utförliga infon Mr. Beam!

Men oj,oj...det såg inte helt lätt ut att få till det där. Tror jag satsar på en ny eller renoverad styrväxel om det går att få tag i, känns som det där är lite överkurs för mig om jag ska vara ärlig. Var ska man börja att leta efter en komplett styrväxel ? Några råd ?
Johan Fräjdin
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 345
Blev medlem: mån okt 27, 2003 18:10
Ort: Eksjö

Re: Lite som en traktor...

Inlägg av Johan Fräjdin »

Renoveringen av själva växeln är ingen match, när du väl har loss alting från bilen.

Men förvänta dig inga underverk (såvida din växel är helt slut), jag renoverade min och det var lite antiklimax när man väl fick ihop allting. Grundkonstruktionen gör ju att det knappast går att få supertajt styrning.
_____________________________
Corvette coupe 1974
Corvette cab 1969
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: Lite som en traktor...

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

Mycket beroende på detta har jag bestämt mej för kuggstångsstyrning!

Ha de!

Kjell
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Mallgar
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 107
Blev medlem: tis aug 02, 2011 18:44
Ort: Malung

Re: Lite som en traktor...

Inlägg av Mallgar »

Kan man öppna locket på växeln och inspektera då växeln sitter på plats eller måste växeln ur först?
Johan Fräjdin
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 345
Blev medlem: mån okt 27, 2003 18:10
Ort: Eksjö

Re: Lite som en traktor...

Inlägg av Johan Fräjdin »

Du kan öppna locket på plats och inspektera. Möjligt att man kanske tillochmed kan shimsa axeln på plats?
_____________________________
Corvette coupe 1974
Corvette cab 1969
Mr. Beam
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 366
Blev medlem: ons aug 09, 2006 19:48
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: Lite som en traktor...

Inlägg av Mr. Beam »

Tyvärr ser du inget intressant förrän du får ur pitmanaxeln och kan kolla kuggytorna. Men kolla shimsningen på justerskruven går. För övrigt brukar det vara undre bussningen som ger mest glapp.

Bild

mvh
/ Mr. Beam
-73 BB 461 c.i
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m

garaget.org
Användarens profilbild
C3 454-72
Rookie
Rookie
Inlägg: 94
Blev medlem: fre maj 21, 2010 22:19
Ort: Vallentuna

Re: Lite som en traktor...

Inlägg av C3 454-72 »

Hej Mallgar!

Det är inte på skruven för pitmanarmen man ska justera om du ska få bort glappet du nämner.
Du ska justera wormbearing, om du lossar den stora låsmuttern på ingående axeln till styrväxeln så kan du justera på den andra stora muttern, du får prova dig fram hur hårt du kan dra åt muttern, dra inte åt för hårt för då blir styrningen för trög. Pitmanarmens justerskruv skall inte dras åt för hårt, ökar bara belastningen på lagret.

Mvh. Guy Ejremyr
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 755
Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
Ort: Västerås

Re: Lite som en traktor...

Inlägg av StingrayRacing »

Mr. Beam skrev: För övrigt brukar det vara undre bussningen som ger mest glapp.
mvh
/ Mr. Beam
Har samma erfarenhet

//Lasse
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Re: Lite som en traktor...

Inlägg av gbak »

Mallgar skrev:Var ska man börja att leta efter en komplett styrväxel ? Några råd ?
Om du inte orkar göra jobbet själv så är nog "GTR1999" den som du vill handla av.
Styrväxlarna som Ecklers o.dyl lev säljer är mest skit och glappa redan från första början, då de inte byter ut sector/gear vilka är de dyra delarna och det är också de delarna som slits mest.
Köp inte en styrväxel där bara lager + tätningar är bytta, det är att kasta pengarna i sjön!

http://www.vettemod.com/forum/showthread.php?t=106
(Det är möjligt att du måste regga dig på hemsidan för att kunna läsa trådarna...)
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Mr. Beam
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 366
Blev medlem: ons aug 09, 2006 19:48
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: Lite som en traktor...

Inlägg av Mr. Beam »

Lite mer av samma från ovan nämnda herre och som jag har haft bra hjälp av när jag renoverat mina snäckor...

http://www.digitalcorvettes.com/forums/ ... hp?t=76773

/ Mr. Beam
-73 BB 461 c.i
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m

garaget.org
janbanan24
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 334
Blev medlem: mån sep 20, 2004 23:34
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Lite som en traktor...

Inlägg av janbanan24 »

Nu kanske jag är "Captain Obvious" men...

...du har förståss först sett till att "rag-jointen" inte är helt slut!?
(Den där tyg och gummi-skivan som förbinder rattstången med styrsnäckan.)
Spruckna kolvar (bytta!), spruckna svetsar i ramen (fixat!), trasig glasfiber, fel bak-bumper och möglig inredning, men i övrigt en pärla! Corvette -79
Mallgar
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 107
Blev medlem: tis aug 02, 2011 18:44
Ort: Malung

Re: Lite som en traktor...

Inlägg av Mallgar »

janbanan24 skrev:Nu kanske jag är "Captain Obvious" men...

...du har förståss först sett till att "rag-jointen" inte är helt slut!?
(Den där tyg och gummi-skivan som förbinder rattstången med styrsnäckan.)

Jag är glad för alla råd jag kan få, var så säker :D .
Jo, jag har faktiskt kollat den och den verkar ok, ser inte alls så sliten ut faktiskt. Det är väl troligen växeln men jag ser ju att de flesta bussningar i framvagnen inte mår bra heller så man får nog ta sig en funderar i vilken takt man ska det hela.
Skriv svar