Drivaxelglapp höger bak

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
peter.holm
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Drivaxelglapp höger bak

Inlägg av peter.holm »

När jag plockade isär bakbromsarna märkte jag att höger drivaxel kunde dras ut någon centimeter ur bakaxelklumpen.
Misstänkte att C-clipset hade lossnat så jag plockade bort gaveln men där inne ser allt fint ut, gott om olja och den är inte särskilt smutsig.
Drar jag i drivaxeln åker den ut ca 1 cm ur klumpen men splinsen inne i diffen rör sig inte, misstänker att axeln är helt av?

Om det ska se ut som denna:
http://www.parts123.com/parts123/yb.dll ... 50000050G#
måste ju axeln vara av.
Kan man bara byta den rakt av utan att plocka isär diffen?

Bilen är en C3 1972, automat, smogmotor..

Peter
Smuggler
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Re: Drivaxelglapp höger bak

Inlägg av Smuggler »

Hej Peter,

Jag vet inte om man kan stoppa i en ny axel rakt av men oavsett det tror jag att det vore oklokt. Om axeln gått av, vilket det låter som, har antagligen metallspånor från brottet letat sig ut i diffen och då är det kört med allt vad lager heter i hela diffen... oavsett hur många gånger du byter olja eller tvättar ur den.
Enda vettiga tror jag är att renovera diffen. Stigs axle and parts är duktig på detta med Corvette diffar. Där har jag min diff just nu.
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46

***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
peter.holm
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av peter.holm »

Hej!

Hittade faktiskt inte en tendens till spån inuti diffen. Oljan såg oförskämt fin ut, nästan klar. Det konstiga är att jag har vid mina "pojkaktiga manövrar" uppfattat bakaxeln som diffad. Kan axeln gått av så att splines fortfarande gör "nytta"?

Nåväl, med ett par kortburkar till hjälp ikväll så ska jag nog få vidare svar på frågan ;-)

Försökte hitta någon märkning på diffen för att se utväxlingen men hittar inget förutom gjutna nummer på gaveln. Har för mig att jag läste någonstans att det ska stå på klumpen?
peter.holm
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av peter.holm »

Dags att plocka fram svetsen, gas- eller elsvets? :lol:

Bild

Bild

Bild
peter.holm
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av peter.holm »

Finns en brottanvisning även på vänster sida men det kanske ska vara så?

Bild

För övrigt såg det fint ut, tycker jag...

Bild
Smuggler
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Smuggler »

Kolla på undersidan i skarven mellan hus och kåpa. Där skall det finnas en fräst yta med instansade beteckningar. Kan var fullt med skit och fett så skrapa rent och kolla. Här är koderna för en 72:a

1972 Corvette Axle Ratios

Code Ratio
AA 3.55
AB 3.70
AC 4.11
AW 3.08
AX 3.36
LR 3.36
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46

Smuggler
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Smuggler »

Vad i hela friden är det där??? :shock: :shock: :shock:

På bilderna ser det ut som att någon har reparareat axeln (för att spåret för spårringen varit dåligt) genom att sticka av axeln i en svarv. Sen borrat/ brotchat ett hål. Sen tagit en bit från en annan axel, bearbetat den med passning och pressat in den i originalaxeln!!!!!!!!!! Det har naturligtvis inte fungerat som du just erfarit....

Vilka galningar det finns :shock:

Med tanke på denna Åsa Nisse reparation på axeln blir det ytterligare ett skäl till att du bör låta ett proffs gå igenom eländet. Vem vet vilka ytterligare fina patentlösningar som gömmer sig?
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46

Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

Jaha, det var som f-n, kan det vara som Daniel säger? Axel reparation?
Det var nog det konstigaste jag sett! I den vägen alltså.
Det kanske är läge för att kolla resten också!

Lycka till med renoveringen & ha de!

Kjell
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Smuggler
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Smuggler »

Jo, kom på en till sak. Du verkar ha överfall från en bigblock på dina axlar. SB hade vanliga överfall, typ plåtbit med påsvetsade gängstänger. Alltid något att glädjas över!

Och så en sak till, när du ändå har den isär, kolla noga efter sprickor i diffklumpen, alltså den "klump" som lameller och kuggar sitter i. Man brukar hitta dom i skarpa kanterna runt hålen in till lameller osv. Om du kollar min tråd har jag bilder på sprickorna jag hittade på min klump. Inge kul...
Antagligen ovanligt på en SB bil med sprickor men med tanke på de misshandlade drivaxlarna och att det sitter överfall från en BB bil kanske det är värt att kolla. Har det möjligtvis suttit BB motor i den någon gång??
Senast redigerad av Smuggler den fre dec 02, 2011 20:31, redigerad totalt 1 gånger.
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46

peter.holm
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av peter.holm »

Tack för tipsen!
Ska kolla efter koder och sprickor. Om det är sprickor, är det så pass att olja läcker ut genom dessa?

Med tanke på att motorn är Matching Numbers tror jag inte att det är problemet.

Peter
Smuggler
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Smuggler »

Nej, det är alltså inte sprickor i själva diffhuset, det bildas sprickor i diffklumpen, där lameller och kuggar sitter! Men, inte så sannolikt att det finns på en SB bil, om den inte blivit misshandlad.
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46

peter.holm
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av peter.holm »

Aha, då fattar jag. Får vrida runt ordentligt och kika.

Peter
moonray
Rookie
Rookie

Inlägg av moonray »

Smuggler skrev:Vad i hela friden är det där??? :shock: :shock: :shock:

På bilderna ser det ut som att någon har reparareat axeln (för att spåret för spårringen varit dåligt) genom att sticka av axeln i en svarv. Sen borrat/ brotchat ett hål. Sen tagit en bit från en annan axel, bearbetat den med passning och pressat in den i originalaxeln!!!!!!!!!! Det har naturligtvis inte fungerat som du just erfarit....

Vilka galningar det finns :shock:

Med tanke på denna Åsa Nisse reparation på axeln blir det ytterligare ett skäl till att du bör låta ett proffs gå igenom eländet. Vem vet vilka ytterligare fina patentlösningar som gömmer sig?

Hejsan, jag hitta en bild på en annan "reconditioned" axel, modell billigt regummerat däck.
Dom här säljs lite överallt, även från Corvette Central men dom skriver ut att axeln är "rebuild"
Jag köper helst från Toms axle parts eller Mark Williams när det gäller kritiska delar.
Bild
Skriv svar