Motorproblem
Re: Motorproblem
Kasta inte bäver i trähus.
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: Motorproblem
Hej det är jag igen!
Ok, med din uppsättning gissar jag att du har en 7102 kam, stämmer det.
Jag läser vad du skriver och försöker hjälpa till, vet själv hur det är när man står i mörket och inte ser ljuset.
Inledningsvis skriver du att du tagit bort ventilfjädrar på 1 cyl.
Det innebär väl att du tog bort 2 st
Om man läser kamspecen nedan och Fotnot 1, står det att man inte skall använda dubbla fjädrar.
Har du "rätt" fjäder kitt "EDL 5703"
Kamspecen
http://www.edelbrock.com/automotive_new ... &submit=go
Det vore ju "roligt" om det kunde komma fram något påtagligt "fel".
Ok, med din uppsättning gissar jag att du har en 7102 kam, stämmer det.
Jag läser vad du skriver och försöker hjälpa till, vet själv hur det är när man står i mörket och inte ser ljuset.
Inledningsvis skriver du att du tagit bort ventilfjädrar på 1 cyl.
Det innebär väl att du tog bort 2 st

Om man läser kamspecen nedan och Fotnot 1, står det att man inte skall använda dubbla fjädrar.
Har du "rätt" fjäder kitt "EDL 5703"
Kamspecen
http://www.edelbrock.com/automotive_new ... &submit=go
Det vore ju "roligt" om det kunde komma fram något påtagligt "fel".
70 Sting Ray Cupe
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM
- Don Tomaso
- Corvetteälskare
- Inlägg: 477
- Blev medlem: mån okt 20, 2003 7:56
- Ort: Torsås By utanför Växjö
Re: Motorproblem
Jag har ju de toppar som levereras kompletta från Edelbrock så jag förutsätter att de själva monterar rätt fjädrar. Jag har ju själv inte köpt topparna då de redan satt på motorn. Fjädrarna som sitter på topparna är enkla.
Rätt, det är 7102 kammen jag har.
Jag kollade deras hemsida och de toppar jag har (608999) levereras med 5703 fjädrarna.
Jag har demonterat fjädrarna på alla cylindrar på den toppen som strulat mest med stiften och det fanns inget glapp i någon styrning.
Har testa med de nya kolvringarna som är .010 överdim, de passade perfekt utan att behöva filas något.
Har inte fått tag på något mätinstrument ännu, men det är ju tid kvar innan det är körsäsong igen.
Felsökning fortsätter......
Rätt, det är 7102 kammen jag har.
Jag kollade deras hemsida och de toppar jag har (608999) levereras med 5703 fjädrarna.
Jag har demonterat fjädrarna på alla cylindrar på den toppen som strulat mest med stiften och det fanns inget glapp i någon styrning.
Har testa med de nya kolvringarna som är .010 överdim, de passade perfekt utan att behöva filas något.
Har inte fått tag på något mätinstrument ännu, men det är ju tid kvar innan det är körsäsong igen.
Felsökning fortsätter......
Thomas Sjöström CCS 901
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
Re: Motorproblem
Tänker du montera 010 ringar på standarddim kolvar?
Noterade på min egen L83 att kolvspelen i loppen var anmärkningsvärda trots att loppen såg OK (minimala vändkanter) och kolvarna såg bra ut runt om samt att det inte gick åt olja att tala om.
Du kanske skulle ha skippat L83 kolvarna och mosat i nya hypereutektiska i nyborrade lopp? Låter ballt att säga att man har smidda kolvar men är de värt det på en bil utan överladd eller gas?
MN
Noterade på min egen L83 att kolvspelen i loppen var anmärkningsvärda trots att loppen såg OK (minimala vändkanter) och kolvarna såg bra ut runt om samt att det inte gick åt olja att tala om.
Du kanske skulle ha skippat L83 kolvarna och mosat i nya hypereutektiska i nyborrade lopp? Låter ballt att säga att man har smidda kolvar men är de värt det på en bil utan överladd eller gas?
MN
- Don Tomaso
- Corvetteälskare
- Inlägg: 477
- Blev medlem: mån okt 20, 2003 7:56
- Ort: Torsås By utanför Växjö
Re: Motorproblem
Hej!
Eftersom jag köpte motorn färdig och den hade gått 300 mil efter renovering så räknade jag inte med att behöva göra någonting alls med den. (så fel jag hade
)
Första året med den så hann jag ju inte köra så mycket med den (skuret vevstakslager och därefter smälld bil).
Så det var först nu i somras som jag hann testa den ordentligt och då visade det sig att den drar ordentligt med olja och därför har jag börjat leta efter vad som kan vara fel.
Och med stift som koksar igen på 40 mil så var jag övertygad om att det var något fel på topparna, men har inte hittat något, så därför lyfte jag ur motorn igen för att kolla upp cylindrar, kolvar, ringar mm.
När det gäller kolvringarna så var det .005 jag var ute efter men fick tag på .010 som jag tänkt fila in till rätt ring gap. Inte trodde jag att de skulle passa utan att filas = cylindrar måste vara ordentligt honade.
Vad skall jag göra ?, har inte råd med en total motorrenovering nu. Antingen skruva ihop så bra som möjligt och köra eller så blir det inget corvette åka på något år eller två.
Eftersom jag köpte motorn färdig och den hade gått 300 mil efter renovering så räknade jag inte med att behöva göra någonting alls med den. (så fel jag hade

Första året med den så hann jag ju inte köra så mycket med den (skuret vevstakslager och därefter smälld bil).
Så det var först nu i somras som jag hann testa den ordentligt och då visade det sig att den drar ordentligt med olja och därför har jag börjat leta efter vad som kan vara fel.
Och med stift som koksar igen på 40 mil så var jag övertygad om att det var något fel på topparna, men har inte hittat något, så därför lyfte jag ur motorn igen för att kolla upp cylindrar, kolvar, ringar mm.
När det gäller kolvringarna så var det .005 jag var ute efter men fick tag på .010 som jag tänkt fila in till rätt ring gap. Inte trodde jag att de skulle passa utan att filas = cylindrar måste vara ordentligt honade.
Vad skall jag göra ?, har inte råd med en total motorrenovering nu. Antingen skruva ihop så bra som möjligt och köra eller så blir det inget corvette åka på något år eller två.
Thomas Sjöström CCS 901
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
Re: Motorproblem
Det är inte så att det sitter för små kolvar i loppen?
Nåt skumt måste det vara om du inte behöver fila på "filefit" ringar, som dessutom har en överdimension!! Nog verkar det som att kolvarna/ringarna är för små eller loppen för stora.
Du måste mäta upp loppen och kolvarna ordentligt och kolla att du har rätt spel mellan dem.
Nåt skumt måste det vara om du inte behöver fila på "filefit" ringar, som dessutom har en överdimension!! Nog verkar det som att kolvarna/ringarna är för små eller loppen för stora.
Du måste mäta upp loppen och kolvarna ordentligt och kolla att du har rätt spel mellan dem.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
- Don Tomaso
- Corvetteälskare
- Inlägg: 477
- Blev medlem: mån okt 20, 2003 7:56
- Ort: Torsås By utanför Växjö
Re: Motorproblem
Det är motorns originalkolvar som sitter i (corvettemotor från 1984). Och kolvar o block har gått ca 12000mil bara.
Är inte "filefit" ringar utan normala .010 som jag tänkte filat till rätt gap, vilket inte behövdes så något stämmer inte riktigt.
Jag skall jaga mätinstrument så jag kan mäta både kolvar och cyl. lopp.
Är inte "filefit" ringar utan normala .010 som jag tänkte filat till rätt gap, vilket inte behövdes så något stämmer inte riktigt.
Jag skall jaga mätinstrument så jag kan mäta både kolvar och cyl. lopp.
Thomas Sjöström CCS 901
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
Re: Motorproblem
Std borrning är 4.000" dvs 101,6mm
4.010"= 101,85mm
En ring som har överdim 4.010" är ca 0,8mm "längre" än 4.000" orginalet, (om man skulle räta ut ringen).
Om du inte behövde fila ringen borde du nu ha ett glapp på ca 0,4mm mellan ändarna, vilket i sin tur borde indikera att dina lopp är ca 4.005" (101,7mm).
Om dina lopp är 4.005 eller större (101,7mm) är det kanske dax att borra om blocket.
Vill minnas att gränsen går någonstans där....
Men som skrivits i tidigare inlägg så borde du ha fått mycket sot på kolvtopp/förbränningsrum om ringarna inte slutit tätt, så jag kanske har helt fel....????
4.010"= 101,85mm
En ring som har överdim 4.010" är ca 0,8mm "längre" än 4.000" orginalet, (om man skulle räta ut ringen).
Om du inte behövde fila ringen borde du nu ha ett glapp på ca 0,4mm mellan ändarna, vilket i sin tur borde indikera att dina lopp är ca 4.005" (101,7mm).
Om dina lopp är 4.005 eller större (101,7mm) är det kanske dax att borra om blocket.
Vill minnas att gränsen går någonstans där....
Men som skrivits i tidigare inlägg så borde du ha fått mycket sot på kolvtopp/förbränningsrum om ringarna inte slutit tätt, så jag kanske har helt fel....????
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
- Don Tomaso
- Corvetteälskare
- Inlägg: 477
- Blev medlem: mån okt 20, 2003 7:56
- Ort: Torsås By utanför Växjö
Re: Motorproblem
Ja jag blev själv förvånad när jag lyfte topparna, det var ju knappast något sot/avlagringar alls, hade väntat mig en massa klegg där.
Ialla fall om man tänker på hur stiften på i synnerhet 2 och 8:ans cyl. såg ut efter en 40 mil.
Återkommer när jag mätt upp delarna.
Ialla fall om man tänker på hur stiften på i synnerhet 2 och 8:ans cyl. såg ut efter en 40 mil.
Återkommer när jag mätt upp delarna.
Thomas Sjöström CCS 901
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: Motorproblem
Hejs Thomas
Låter inte så kul det här!
Du får köpa någon gammal van motor och stoppa i, så du kan renovera motor i lagom takt, ja, jag vet skittråkigt, trött motor, men den låter ju likadant, och så får du inte ha för bråttom.
Det är nog vad jag skulle göra i liknande situation.
Ha de!
Kjell
Låter inte så kul det här!
Du får köpa någon gammal van motor och stoppa i, så du kan renovera motor i lagom takt, ja, jag vet skittråkigt, trött motor, men den låter ju likadant, och så får du inte ha för bråttom.
Det är nog vad jag skulle göra i liknande situation.
Ha de!
Kjell
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
-
- Rookie
- Inlägg: 49
- Blev medlem: fre dec 17, 2004 15:13
Re: Motorproblem
Hej!
Om mtorn ej dragit olja från vevhus mellen toppar å insug ?
Kolla om insug ligger rätt mellanblock toppar?
Styrningar ok?
MVh:10 sec vette
Om mtorn ej dragit olja från vevhus mellen toppar å insug ?
Kolla om insug ligger rätt mellanblock toppar?
Styrningar ok?
MVh:10 sec vette
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: Motorproblem
Hejs Thomas
Din ide är nog bättre än min! Hoppas du hittar ett bra block!
Lycka till & ha de!
Kjell
Din ide är nog bättre än min! Hoppas du hittar ett bra block!
Lycka till & ha de!
Kjell
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
- Don Tomaso
- Corvetteälskare
- Inlägg: 477
- Blev medlem: mån okt 20, 2003 7:56
- Ort: Torsås By utanför Växjö
Re: Motorproblem
Styrningar ok och nya tätningar.danettiracing skrev:Hej!
Om mtorn ej dragit olja från vevhus mellen toppar å insug ?
Kolla om insug ligger rätt mellanblock toppar?
Styrningar ok?
MVh:10 sec vette
Får kolla upp senare om insuget ligger rätt. Först måste jag bestämma mig om jag skall skruva ihop bottendelen som den är nu med bara nya ringar, eftersom kolvarna är såpass rena ändå, även om måtten verkar lite för stora. Vill helst mäta upp den först så jag vet exakt.
Problemet är att hitta någon i närheten som jag kan låna mätinstrument hos, finns inga V8-byggare i Växjötrakten vad jag vet. Har ingen lust att lägga ett par tusen på instrument som jag har användning för 1 gång.
Alternativet är att försöka få tag på ett oborrat block i fint skick.
Thomas Sjöström CCS 901
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
Re: Motorproblem
Eatab, grönskåra, alla motorrenoverare, Lastbilsverkstan??Don Tomaso skrev:
Problemet är att hitta någon i närheten som jag kan låna mätinstrument hos, finns inga V8-byggare i Växjötrakten vad jag vet. Har ingen lust att lägga ett par tusen på instrument som jag har användning för 1 gång.
Alternativet är att försöka få tag på ett oborrat block i fint skick.
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Re: Motorproblem
icke att förglömma de verkstäder som skruvar traktorer och entreprenadmaskiner!
MVH
MN
MVH
MN
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: Motorproblem
Hej Thomas
Har funderat lite... det är väl inte så att oljestickan är för högt upp? Så att du får i för mycket olja i motorn, då kastar den ur oljan i snabbt tempo.
Jag hade så på någon bil för några år sen och undrade varför den drog så mycket olja, så jag lät den vara på minimum strecket och oljeförbrukningen upphörde! Förmodligen någon i bilens tidigare liv som bytt till fel sticka.
Ha de!
Kjell
Har funderat lite... det är väl inte så att oljestickan är för högt upp? Så att du får i för mycket olja i motorn, då kastar den ur oljan i snabbt tempo.
Jag hade så på någon bil för några år sen och undrade varför den drog så mycket olja, så jag lät den vara på minimum strecket och oljeförbrukningen upphörde! Förmodligen någon i bilens tidigare liv som bytt till fel sticka.
Ha de!
Kjell
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
- Don Tomaso
- Corvetteälskare
- Inlägg: 477
- Blev medlem: mån okt 20, 2003 7:56
- Ort: Torsås By utanför Växjö
Re: Motorproblem
Hej Kjell!
Bra tanke
Skall kontrollera stickan, har nämligen bytt då det inte satt någon på motorn + att det sitter ett större tråg på den.
Någon som vet hur högt upp oljenivån skall vara i tråget? Har original skvalpplåt i motorn också.
Bra tanke
Skall kontrollera stickan, har nämligen bytt då det inte satt någon på motorn + att det sitter ett större tråg på den.
Någon som vet hur högt upp oljenivån skall vara i tråget? Har original skvalpplåt i motorn också.
Thomas Sjöström CCS 901
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
Re: Motorproblem
Såg att du är ute efter ett nytt block!
Är det där felet sitter?
Är det där felet sitter?
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: Motorproblem
Hejs Thomas
Hur går det? Har det vart för mycket Julmat så du inte orkar gå ut i garaget
?
Har du fått koll på oljenivån?
Hur går det? Har det vart för mycket Julmat så du inte orkar gå ut i garaget

Har du fått koll på oljenivån?
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: Motorproblem
Hejs igen Thomas
Jag har mätt min sticka till 273mm från ovansida hålet i blocket till max strecket, dock är inte heller min sticka orginal.
Jag har mätt min sticka till 273mm från ovansida hålet i blocket till max strecket, dock är inte heller min sticka orginal.
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
- Don Tomaso
- Corvetteälskare
- Inlägg: 477
- Blev medlem: mån okt 20, 2003 7:56
- Ort: Torsås By utanför Växjö
Re: Motorproblem
Var ute igår och jobbade på den men inte med motorn. Tömde ramen på några musbon och hittade en halv mus + rostflagor, tänker rostskydda ramen invändigt.
Gbak:
Vet inte om det är blocket, har inte mätt upp den ännu. Inte så lätt att hitta någon som vill låna ut mätinstrument. Motorn är inte flyttbar då veven sitter kvar, vill inte riva ner för mycket.
Tänkte att det blir billigare att ev. byta blocket för då kan jag använda hela rotationen utan att behöva balansera om den.
Magnum:
Tack för måttet, skall kolla och se vad jag har.
Gbak:
Vet inte om det är blocket, har inte mätt upp den ännu. Inte så lätt att hitta någon som vill låna ut mätinstrument. Motorn är inte flyttbar då veven sitter kvar, vill inte riva ner för mycket.
Tänkte att det blir billigare att ev. byta blocket för då kan jag använda hela rotationen utan att behöva balansera om den.
Magnum:
Tack för måttet, skall kolla och se vad jag har.
Thomas Sjöström CCS 901
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
- Don Tomaso
- Corvetteälskare
- Inlägg: 477
- Blev medlem: mån okt 20, 2003 7:56
- Ort: Torsås By utanför Växjö
Re: Motorproblem
Hej Magnum
Jag har konstaterat att min sticka inte går ner så djupt i tråget. Max nivån ligger över skvalpplåten som sitter monterad på ramlagerskruvarna och min nivån hamnar precis under den.
Jag tittade också på insuget och konstaterade att så som jag har kopplat vakumet till vevhusventilationen så är det cyl 3,5,2 och 8 som kan få olja i sig ock det är de stiften som koksar igen mest för mig.
Så jag tror att mitt problem beror på att jag kört med för mycket olja och att motorn suger i sig olja via vevhusventilationen. Har ju eftermarknads ventilkåpor som inte hade något "stänkskydd" vid anslutningen för PCV-ventilen. Har jag nu åtgärdat.
Det är inget fel på varken toppar eller cylindrar så jag har börjat skruva ihop motorn igen.
Sedan så måste jag laga vänster längsgående rambalk då det visade sig att den var helt upprostad på undersidan + bromsrenovering. Väntar bara på delarna som jag beställde före jul, USPS är inte alltid de snabbaste men nu har paketet kommit till Sverige iallafall.
Jag har konstaterat att min sticka inte går ner så djupt i tråget. Max nivån ligger över skvalpplåten som sitter monterad på ramlagerskruvarna och min nivån hamnar precis under den.
Jag tittade också på insuget och konstaterade att så som jag har kopplat vakumet till vevhusventilationen så är det cyl 3,5,2 och 8 som kan få olja i sig ock det är de stiften som koksar igen mest för mig.
Så jag tror att mitt problem beror på att jag kört med för mycket olja och att motorn suger i sig olja via vevhusventilationen. Har ju eftermarknads ventilkåpor som inte hade något "stänkskydd" vid anslutningen för PCV-ventilen. Har jag nu åtgärdat.
Det är inget fel på varken toppar eller cylindrar så jag har börjat skruva ihop motorn igen.
Sedan så måste jag laga vänster längsgående rambalk då det visade sig att den var helt upprostad på undersidan + bromsrenovering. Väntar bara på delarna som jag beställde före jul, USPS är inte alltid de snabbaste men nu har paketet kommit till Sverige iallafall.
Thomas Sjöström CCS 901
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
Re: Motorproblem
Har du luskat ut vart strecket på stickan skall sitta?
Det borde ju kunna gå att få fram nåt mått från planet på utsidan av blocket där röret som håller stickan bottnar, till oljans övre nivå.
Jag kör ju också med eftermarknads tråg + en kromad oljesticka av obestämt fabrikat (och längd).
Kanske är min nivåavläsning också fel??
Det skulle nog vara intressant för många här på forumet att få reda på var oljenivån skall hamna!
Det borde ju kunna gå att få fram nåt mått från planet på utsidan av blocket där röret som håller stickan bottnar, till oljans övre nivå.
Jag kör ju också med eftermarknads tråg + en kromad oljesticka av obestämt fabrikat (och längd).
Kanske är min nivåavläsning också fel??
Det skulle nog vara intressant för många här på forumet att få reda på var oljenivån skall hamna!
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
- Don Tomaso
- Corvetteälskare
- Inlägg: 477
- Blev medlem: mån okt 20, 2003 7:56
- Ort: Torsås By utanför Växjö
Re: Motorproblem
Jag har inte luskat ut nivån ännu, frågan är ju vilken nivå oljan skall vara på.
Den skall iallafall inte vara så högt som jag har kört med, min vevaxel har ju gått ner i oljan och skvätt runt.
Är det någon som vet? Skall nivån gå över skvalpplåten i tråget och isåfall hur mycket?
Har ju inget originaltråg kvar att mäta på annars är det ju bara att fylla rätt mängd olja enligt GM i ett sådant och mäta nivån.
Jag tänker testa och fylla en liter i taget i mitt tråg nu när jag har det på golvet och se hur mycket som kan vara lämpligt.
Jag talar om vad jag kommer fram till.
Den skall iallafall inte vara så högt som jag har kört med, min vevaxel har ju gått ner i oljan och skvätt runt.
Är det någon som vet? Skall nivån gå över skvalpplåten i tråget och isåfall hur mycket?
Har ju inget originaltråg kvar att mäta på annars är det ju bara att fylla rätt mängd olja enligt GM i ett sådant och mäta nivån.
Jag tänker testa och fylla en liter i taget i mitt tråg nu när jag har det på golvet och se hur mycket som kan vara lämpligt.
Jag talar om vad jag kommer fram till.
Thomas Sjöström CCS 901
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
Re: Motorproblem
Fyll på den mängd olja som GM rekomendera (exklusive oljefiltermängden då), det var så jag mätte fram längden på min sticka. 
Det skall inte vara olja över skvalpplåten utan all olja ska rymmas i "sumpen" i tråget.

Det skall inte vara olja över skvalpplåten utan all olja ska rymmas i "sumpen" i tråget.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

Re: Motorproblem
Precis som ovan. Töm motorn och slå i rätt mängd och titta sedan på stickan.
http://forums.corvetteforum.com/c6-corv ... uarts.html

http://forums.corvetteforum.com/c6-corv ... uarts.html
Mvh
Thomas
Thomas
Re: Motorproblem
Mät från trågets tätningsyta mot blocket och ner till oljans yta, lägg till packningens tjocklek om du är petig och mät sedan hur långt stickan sticker ner nedanför packningsytan på blocket och jystera.
Många har en inbyggd säkerhetskänsla som gör att man alltid slår i lite mer olja än vad det egentligen skall vara i tråget (detsamma fenomenet gäller även ofta vid momentdragning) men detta bör man strunta i tycker jag, man kan lätt ha oljenivån någon milimeter under strecket utan problem.
En viss mängd olja är inte i tråget under körning utan befinner sig uppe i toppar och vipparmsgalleri osv på sin väg tillbaka till tråget men detta har nog GM redan tänkt på.
Så i praktiken blir nivån under körning något lägre än vid avstängd motor.
//Ricky.
Många har en inbyggd säkerhetskänsla som gör att man alltid slår i lite mer olja än vad det egentligen skall vara i tråget (detsamma fenomenet gäller även ofta vid momentdragning) men detta bör man strunta i tycker jag, man kan lätt ha oljenivån någon milimeter under strecket utan problem.
En viss mängd olja är inte i tråget under körning utan befinner sig uppe i toppar och vipparmsgalleri osv på sin väg tillbaka till tråget men detta har nog GM redan tänkt på.
Så i praktiken blir nivån under körning något lägre än vid avstängd motor.
//Ricky.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

- Don Tomaso
- Corvetteälskare
- Inlägg: 477
- Blev medlem: mån okt 20, 2003 7:56
- Ort: Torsås By utanför Växjö
Re: Motorproblem
Problemet är att jag har ett eftermarknadstråg (vet ej fabrikat)som är större (bredare) i sumpen. Om jag fyller på oljemängd som GM säger så blir ju nivån i tråget lite väl låg.
Jag skall kontrollera hur mycket olja som går i om jag fyller upp till trågets skvalpplåt.
Får nog se över min oljesticka också då den inte går ner så djupt som den borde. Den går precis under skvalpplåten som sitter på motorn.
Jag skall kontrollera hur mycket olja som går i om jag fyller upp till trågets skvalpplåt.
Får nog se över min oljesticka också då den inte går ner så djupt som den borde. Den går precis under skvalpplåten som sitter på motorn.
Thomas Sjöström CCS 901
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016