Jimmy´s Corvette Stingray 454 1970 *Såld*

Här delar du med dig av ditt Projekt till andra. Tänk på att inte lägga in för stora bilder bara....
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: Jimmy´s Corvette Stingray 454 1970

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

Aha, nyhet för mej, det var alltså 750 förgasare på både litet & stort block! Eller har jag missuppfattat?
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Användarens profilbild
C3 454-72
Rookie
Rookie
Inlägg: 94
Blev medlem: fre maj 21, 2010 22:19
Ort: Vallentuna

Re: Jimmy´s Corvette Stingray 454 1970

Inlägg av C3 454-72 »

Hej!
Ja, med dem kunskaper jag har, så sitter det 750cfm förgasare på både stort och smått, men med olika bestyckningar.

Mvh/Guy Ejremyr
Användarens profilbild
Don Tomaso
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 477
Blev medlem: mån okt 20, 2003 7:56
Ort: Torsås By utanför Växjö

Re: Jimmy´s Corvette Stingray 454 1970

Inlägg av Don Tomaso »

Stämmer bra, alla rochester är på 750 cfm och satt på allt från 231 cui till Mercruiser 502
Thomas Sjöström CCS 901
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
PG-son
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 190
Blev medlem: fre jan 09, 2009 19:17
Ort: Örebro

Re: Jimmy´s Corvette Stingray 454 1970

Inlägg av PG-son »

Hej!"
Njaa, det är nog inte rätt att alla Rochester Quadrajet har samma flödeskapacitet.
Se artikel

http://www.hemmings.com/mus/stories/200 ... ure21.html

och stycke
Earlier 4GC models were only available in 486, 553, or 692 CFM. Quadrajets can range anywhere in between 600 and 800 CFM. Most are rated 750 CFM or higher.

Köpte själv en 850 Rochester Quadrajet av Kent, för några år sedan. Funkade toppen, men tyvärr fick den inte plats under huven med min nuvarande bestyckning. Du kan gärna kolla med Kent, han kan detta.
70 Sting Ray Cupe
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM
Användarens profilbild
Don Tomaso
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 477
Blev medlem: mån okt 20, 2003 7:56
Ort: Torsås By utanför Växjö

Re: Jimmy´s Corvette Stingray 454 1970

Inlägg av Don Tomaso »

Jag har också köpt en Rochester för ett par år sedan av Kent, bestyckad till min motor. Kör med L88-huv för att få plats.
Thomas Sjöström CCS 901
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
Jim Profit
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 192
Blev medlem: fre maj 19, 2006 9:46
Ort: Huddinge

Re: Jimmy´s Corvette Stingray 454 1970

Inlägg av Jim Profit »

Tack för alla svar!
När ni säger att Kent kan "bestycka för min motor" innebär det att man kan köra ditt bilen och han fixar det på plats eller vill han ha en lös förgasare?

Jag mailade honom förövrigt för ett tag sedan och då hade han en begagnad Rochester till salu som var renoverad och den ville han ha 5 000:- för.
Rent spontant tyckte jag det lät lite dyrt men det är kanske vad man får förvänta sig att betala?
Jimmy
Corvette Z06 2006
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: Jimmy´s Corvette Stingray 454 1970

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

Sorry Jimmy, snor tråden lite!

Är Rochester högre än en Holley 600?
Jag anser att Holley är bara en maskerad slang rakt ner i insuget med spjäll för luften!
Min Cadillac -65:a med 429 motor och 2 ton drygt och strömlinje formad som en ladugårdsvägg drar 1 liter vid snäll landsvägskörning och har en Rochester förgasare, min Corvette med 350 motor är lättare och mer strömlinjeformad och drar 2 liter med 600 Holley!
Därför är också jag "lite" intresserad av en riktig förgasare! Eller byta till en nyare motor med insprut.
Jag är inte så insatt i det här med databoxar och sådant så jag tvekar vad jag ska lägga mina slantar.
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
axelg89
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 234
Blev medlem: lör jan 30, 2010 18:50
Ort: Stockholm & Tranås
Kontakt:

Re: Jimmy´s Corvette Stingray 454 1970

Inlägg av axelg89 »

Jim Profit skrev:Tack för alla svar!
När ni säger att Kent kan "bestycka för min motor" innebär det att man kan köra ditt bilen och han fixar det på plats eller vill han ha en lös förgasare?

Jag mailade honom förövrigt för ett tag sedan och då hade han en begagnad Rochester till salu som var renoverad och den ville han ha 5 000:- för.
Rent spontant tyckte jag det lät lite dyrt men det är kanske vad man får förvänta sig att betala?
Hej,

Jag har två st rochetster liggandes hemma som jag kan sälja för en bråkdel av de pengarna. Vet dock inte om det är samma som satt på BB men det skadar ju inte att kolla, min har suttit på en 350. Kanske är värt att kolla med Kent vad han tar för en renovering/översyn och sedan leta ämne på annat ställe.

Mvh
axelg89
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 234
Blev medlem: lör jan 30, 2010 18:50
Ort: Stockholm & Tranås
Kontakt:

Re: Jimmy´s Corvette Stingray 454 1970

Inlägg av axelg89 »

magnum skrev:Hejs

Sorry Jimmy, snor tråden lite!

Är Rochester högre än en Holley 600?
Jag anser att Holley är bara en maskerad slang rakt ner i insuget med spjäll för luften!
Min Cadillac -65:a med 429 motor och 2 ton drygt och strömlinje formad som en ladugårdsvägg drar 1 liter vid snäll landsvägskörning och har en Rochester förgasare, min Corvette med 350 motor är lättare och mer strömlinjeformad och drar 2 liter med 600 Holley!
Därför är också jag "lite" intresserad av en riktig förgasare! Eller byta till en nyare motor med insprut.
Jag är inte så insatt i det här med databoxar och sådant så jag tvekar vad jag ska lägga mina slantar.
Hej Kjell,

Rochester är enligt många en bättre förgasare än Holley men en sak är då säker, så mycket skillnad som 1 liter/mil ska det då inte vara. Kan kanske bero på körstil :lol:

Läste en artikel för ett tag sedan som med rimliga resonemang syftade på att hur bra en förgasare presterar och är (effekt / bränsleförbrukning) är endast en fråga om inställningsmöjligheter och kunskap vid mappning. Tekniskt sätt så ska inte en holley surpla mer sås än en rochester, eftersom de vid samma lambda värden kommer surpla lika mycket. Problemet är att få holleyn att gå lika nära optimala värden som rochestern gör. Samma med insprutning, svårare att få upp lambda värdena tillräckligt högt och jämnt över hela registret med förgasare varpå man anser att det drar mer soppa. Artikeln ansedde till och med att förgasaren vid optimala inställningar hade en fördel, förgasningen kyler enligt dem insugsluften vilken syreberikar förbränningen.

Insprut blir ju onekligen rätt många slantar innan det är klart och sen riskerar man tjuriga besiktningsmänn på det. Det är dock oslagbart i enkelhet när det kommer till inställning och användning..

Ledsen för OT
// Axel
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Jimmy´s Corvette Stingray 454 1970

Inlägg av Ricky »

magnum skrev:Hejs
Jag anser att Holley är bara en maskerad slang rakt ner i insuget med spjäll för luften!
Kan du förklara varför du tycker på detta vis?

Det finns ett flertal modeller så vilken modell av Holley syftar du på?

Jag har själv kört min motor i bänk med lambda och fått fina lambdavärden på låg, mellanregister och WOT efter att ha jobbat med både bestyckning och tändkurva.

//Ricky.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
PG-son
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 190
Blev medlem: fre jan 09, 2009 19:17
Ort: Örebro

Re: Jimmy´s Corvette Stingray 454 1970

Inlägg av PG-son »

Hej Jimmy!
Det räcker nog om berättar för Kent, vilken motor du har, så vet han hur förgasaren skall bestyckas. Det kommer att bli väldigt nära det som du behöver.
Han har ungefär samma pris på alla renoverade förgasare, så det är nog det som gäller. Dom är inte billiga, men bra.

Rochester förgasarna är ungeför lika höga som Holley, det finns ju olika modeller av dom båda.
Anledningen till att jag inte fick plats under orginalhuven, är att jag har ett Air RPM insug, kunde inte få dit en adapterplatta för Rochestern, så det fick bli en Holley 670 Street Avanger istället.

Jag har ställt in min förgasare med en Bredbandslambda, AFR värdena ligger mellan 12 till 15 beroende på hur pedalens avstånd mot golvet :mrgreen:

Mina AFR värden samma växel

1000 14.61
2000 13.03
3000 12.64
4000 12.31
5000 12.02

Joo, det är lite fett, men motorn mår och går bra. Jag har munstycken 70 på primären och 72 på sekundären.

Bränselförbrukningen är från 1.2 l/mil till 3 l/mil, beroende på pedalens avstånd till golvet.

Våran vän Kjells förbrukning 2 l/mil beror nog på att han glömt koppla bort husvagnen :lol:
Eller så är förgasaren helt felinställd.

Köp en ordentlig, ny eller renoverad förgasare, det är ju liksom i den änden allt börjar.
Investera i en Bredbandslambda, så får du koll på bensin/luft blandningen.
Jag tycker att det var/är mer lättmekat med Holley förgasaren, men det finns säkert delade meningar om det.

Val av förgasare
Det stämmer, att i teorin har det ingen betydelse vilken förgasare du har, det viktiga är ju att bensin/luft blandningen är rätt, förmodligen är så i verkligheten också. :?
Det är därför en Bredbandslambda är ett bra verktyg.
70 Sting Ray Cupe
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: Jimmy´s Corvette Stingray 454 1970

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

Jag har lyssnat på andra V8 nördar och dom säger att Holley är kass, men det var inte så mycket därför jag skrev det utan mest för att få igång lite debatt!
2,2 ton Cadillac borde dra mer soppa än en liten Corvette!
Så vad jag förstår så måste jag nog göra något åt min lilla förknasare, Jag vet att det är en 600 men inte så mycket mer, ska kolla om jag hittar något nummer på den. Bredbandslamda? Vad kostar en sådan? Och var köper man den? Och senare kommer nästa fråga hur använder jag den?
Och med eller utan husvagn spelar ingen större roll, konstigt nog vara sig på Cadillacen eller Corvetten! Gör bara c:a 1 dl per mil på båda! Men jag lovar att hakorna trillar ner på folk när jag kommer Corvette & SMV ekipaget! Så det är värt en dl!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Jimmy´s Corvette Stingray 454 1970

Inlägg av Ricky »

magnum skrev:Hejs

Jag har lyssnat på andra V8 nördar och dom säger att Holley är kass, men det var inte så mycket därför jag skrev det utan mest för att få igång lite debatt!
Jo och dessa människor brukar hävda att det finns en väldigt god anledning till att Rochestern var originalmonterad på så många motorer.

Men vad de brukar glömma att nämna är att Rochestern dumpades på de lite mer potenta HP-maskinerna och ersattes med Holley.

Om bränsleförbrukningen på din Corvette du beskriver inte är korrekt utan är hela 50% för hög mot vad den bör vara (din utsago) så har du antagligen något som är fel någonstans.

Vad använde du för metod då du bestyckade förgasaren?
Om du inte använde Lambda hur gjorde du i stället?

Vad har du för munstycken? Powervalve? Accpumpar?

Är spelen på accpumparna korrekt jysterade?
Vilka kammar använder du dig av till accpumparna?

Är flottörnivåerna korrekta?

//Ricky.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Jimmy´s Corvette Stingray 454 1970

Inlägg av Ricky »

magnum skrev:Hejs
Rockorkester är en mycket bättre förgasare än alla andra US förgasare!
magnum skrev:Hejs
Jag anser att Holley är bara en maskerad slang rakt ner i insuget med spjäll för luften!
magnum skrev:Hejs
Jag har lyssnat på andra V8 nördar och dom säger att Holley är kass
Jag är ledsen Magnum men jag är inte riktigt övertygad, kan du förklara lite mer ingående VAD du menar gör en Rochester till en bättre förgasare än Holley och alla andra US-förgasare.

//Ricky.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
PG-son
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 190
Blev medlem: fre jan 09, 2009 19:17
Ort: Örebro

Re: Jimmy´s Corvette Stingray 454 1970

Inlägg av PG-son »

Hej!
Här köpte jag min.
Det finns mkt, bra beskrivningar hur den funkar.

http://www.hqtec.se/t-lm2.aspx

Med LM2 kan du spela in på ett microkort vad som sker, sen är det bara att sätta kortet i en dator och kolla. Det kommer aldrig att finnas tid att titta på nåt instrument och läsa momentant, när du kör.
Du måste förstås tanka ner programmet, också.

Bra att du tog detta med husvagnen som en man :wink:

Detta med förgasare är lite religion 8)
70 Sting Ray Cupe
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM
Mr. Beam
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 366
Blev medlem: ons aug 09, 2006 19:48
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: Jimmy´s Corvette Stingray 454 1970

Inlägg av Mr. Beam »

Jo och dessa människor brukar hävda att det finns en väldigt god anledning till att Rochestern var originalmonterad på så många motorer
Det var samma snubbar som sen kom och visade upp sin nya Predator.... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

+1 på bredbandslambda. Tar död på gissningsleken. Jag kör med Innovate Motorsports LC-1.


/ Mr. Beam
-73 BB 461 c.i
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m

garaget.org
Användarens profilbild
Mr SIXPACK
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 474
Blev medlem: sön nov 02, 2003 18:48
Ort: C2/C3-Garaget i Brottby, Stockholm - Sverige
Kontakt:

Re: Jimmy´s Corvette Stingray 454 1970

Inlägg av Mr SIXPACK »

Hej Jimmy.
Om du vill ha ytterligare tips på Bra förgasarkillar så kan jag rekommendera CarbGuy (Peter&Mats Bruun) som håller till i Örby. Dom gjorde i ordning min matching number originalförgasare till min 327:a 300hp. Bilen gick som en dröm....
Bästa Corvettehälsningar

Svempa
Corvette Coupe 69 (-82-87)
Corvette Coupe 69 (-96-99)
Corvette Coupe 68 327/300(-00-11)
Corvette Coupe 68 427/390(-11-13)
Corvette Coupe 70 454/390(-09-14)
Corvette Coupe 65 327/300(-10->)
Corvette Cab 69 (-14->)
http://www.c3-restorer.se
Jim Profit
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 192
Blev medlem: fre maj 19, 2006 9:46
Ort: Huddinge

Re: Jimmy´s Corvette Stingray 454 1970

Inlägg av Jim Profit »

Ja, det skulle kunna vara ett alternativ. Jag kommer att bestämma hur jag skall göra efter att bilen varit en vända hos dig först så får vi se vad du tycker om befintlig installation och bilen i övrigt, vem vet det finns kanske annat som måste prioriteras. :wink:

Hoppas bara på bättre väder snart så vi kan börja planera för en tid som passar dig.
Mr SIXPACK skrev:Hej Jimmy.
Om du vill ha ytterligare tips på Bra förgasarkillar så kan jag rekommendera CarbGuy (Peter&Mats Bruun) som håller till i Örby. Dom gjorde i ordning min matching number originalförgasare till min 327:a 300hp. Bilen gick som en dröm....
Bästa Corvettehälsningar

Svempa
Jimmy
Corvette Z06 2006
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: Jimmy´s Corvette Stingray 454 1970

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

Kapar tråden lite igen, Jimmy, ursäkta!
Jag köpte bilen med förgasaren monterad, jag har inte ändrat på något utom flotörnivån som helt plötsligt blev för hög och då kan vi prata bränsleförbrukning: 3/4 tank på c:a 6 mil med svart ordentlig svartrök!
Varför blev flotörnivån för hög helt plötsligt? Detta hände på slutet av säsongen i September efter ha funkat hela sommaren!
Måste nog köpa bredbandslamda! Jag ska kolla vad förgasaren har för nummer.
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: Jimmy´s Corvette Stingray 454 1970

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs igen

Sorry Jimmy igen!
Jag hade ett problem innan också med förgasarn kom jag på nu, det droppade bensin, men det är ok nu efter lite justering av accpump.
Förgasaren heter: Holley 650 nummer 080555C det var visst ingen 600...
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Jim Profit
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 192
Blev medlem: fre maj 19, 2006 9:46
Ort: Huddinge

Re: Jimmy´s Corvette Stingray 454 1970

Inlägg av Jim Profit »

magnum skrev:Hejs igen
Sorry Jimmy igen!
Inga problem, jag tycker förgasar diskussionerna är intressanta och lärorika och därmed inte förstör tråden. :mrgreen:
Jimmy
Corvette Z06 2006
Mr. Beam
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 366
Blev medlem: ons aug 09, 2006 19:48
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: Jimmy´s Corvette Stingray 454 1970

Inlägg av Mr. Beam »

Varför blev flotörnivån för hög helt plötsligt?
Nålventilen läcker....?


/Mr. Beam
-73 BB 461 c.i
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m

garaget.org
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Jimmy´s Corvette Stingray 454 1970

Inlägg av Ricky »

magnum skrev: Jag hade ett problem innan också med förgasarn kom jag på nu, det droppade bensin, men det är ok nu efter lite justering av accpump.
Förgasaren heter: Holley 650 nummer 080555C det var visst ingen 600...
Vad jysterade du på accpumpen som fick förgasaren att sluta "droppa bensin"?

//Ricky.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Jimmy´s Corvette Stingray 454 1970

Inlägg av Ricky »

magnum skrev: Förgasaren heter: Holley 650 nummer 080555C det var visst ingen 600...
Ja det där är en snikförgasare..
http://www.holley.com/0-80555C.asp
http://www.holley.com/data/Products/Tec ... 2-1rev.pdf
Den har en accpump av liknande storlek som Rochestern (25cc) och är en ersättningsförgasare för densamme.

Sidohängda flottörer gör att förgasaren gärna "sloshar" vid kraftig inbromsning och tighta svängar.
Då sprutar det bränsle upp ur vent-rören och dränker motorn så den ofta stannar eller blöddrar.

En annan sak är att jysteringen av flottörnivån går till så att man helt enkelt böjer armen till flottören och hoppas att nivån blir bra.
Ofta förlorar armen snabbt sin ursprungliga form och gör jysteringen osäker.

Ska man kosta på en Lambda och jobba med sin förgasare så tycker jag att man tar kostnaden och köper en med centerhängda flottörer och med "dual fuel inlets" istället.

Har man manuell låda skulle jag själv strunta i det vacumstyrda andrasteget och i stället köra med mekaniskt för att då samtidigt få en accpump till på köpet.

Snålt..? -Vem har köpt en 70-tals amerikansk sportvagn med motor på mellan 5,5 och 7,4 liters cylindervolym för att spara bränsle..? -Inte JAG ialla fall. :mrgreen:

//Ricky.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: Jimmy´s Corvette Stingray 454 1970

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

Jaha Ricky, den Holley som jag har är en skitförgasare alltså! Det tror f-n att det inte funkar speciellt bra då!
Nu Ricky, vad ska jag ha för förgasare? Inte alls säker på effekt i motorn men det är en 350" från 1969 och jag kör jämt med LS1 C5:or (dom vanliga alltså) i acc. Vad tror du?
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: Jimmy´s Corvette Stingray 454 1970

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs igen

Visst ja, hur justerade jag acc pumpen... Jag fick en del tips här på forumet och hittade en Holley sida som beskrev inställningar: http://www.holley.com/data/Products/Tec ... 2-1rev.pdf
Jag kommer naturligtvis inte ihåg hur jag gjorde....
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Jim Profit
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 192
Blev medlem: fre maj 19, 2006 9:46
Ort: Huddinge

Re: Jimmy´s Corvette Stingray 454 1970

Inlägg av Jim Profit »

Hittade min bil på http://www.c3registry.org/
Säger väl egentligen inget jag inte redan visste men lite kul i alla fall.

Bild
Jimmy
Corvette Z06 2006
Jim Profit
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 192
Blev medlem: fre maj 19, 2006 9:46
Ort: Huddinge

Re: Jimmy´s Corvette Stingray 454 1970

Inlägg av Jim Profit »

Var och varmkörde bilen lite idag och då var det en sak som slog mig angående choken. När bilen stod på tomgång varvade den strax under 1500 rpm ett tag tills jag gjorde ett gasande en gång då gick den ner till normala ca 1000 rpm. Betyder det att choken är i funktion och "var igång" när bilen var kall? Eller hur funkar en elektriskt choke, vad aktiveras den av?
Jimmy
Corvette Z06 2006
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: Jimmy´s Corvette Stingray 454 1970

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs Jimmy

Nu blev jag övertygad om att din choke fungerar! Det du beskrev stämmer bra med hur det uppför sig när det funkar.
Du behöver väl inte pumpa på gasen en 25 - 30 gånger innan det börjar tända, eller?
Den lilla kabeln till choken (den runda svarta) har + spänning som värmer upp bi-metallen inuti den svarta (ser ut som en spiral) och när spänningen varit på ett tag (tid beroende på hur den svarta är justerad) så "slaknar" bi-metallen så den inte har någon kraft att hålla choke spjället stängt.
Och dessutom finns det en liten mekanisk hållfunktion som håller choke spjället stängt till du frigör det med att trycka på gasen.
Nu vet jag inte säkert om detta gäller alla förgasare, men är nog rätt vanligt.
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Jim Profit
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 192
Blev medlem: fre maj 19, 2006 9:46
Ort: Huddinge

Re: Jimmy´s Corvette Stingray 454 1970

Inlägg av Jim Profit »

magnum skrev:Hejs Jimmy

Nu blev jag övertygad om att din choke fungerar! Det du beskrev stämmer bra med hur det uppför sig när det funkar.
Du behöver väl inte pumpa på gasen en 25 - 30 gånger innan det börjar tända, eller?
Nej, om jag det inte var så länge sedan räcker det med 3-6 pump kanske. Har den stått så 10-15 gissningsvis.

Den lilla kabeln till choken (den runda svarta) har + spänning som värmer upp bi-metallen inuti den svarta (ser ut som en spiral) och när spänningen varit på ett tag (tid beroende på hur den svarta är justerad) så "slaknar" bi-metallen så den inte har någon kraft att hålla choke spjället stängt.
Ok, men vad aktiverar detta? Är det när man slår på tändningen eller vad?

Och dessutom finns det en liten mekanisk hållfunktion som håller choke spjället stängt till du frigör det med att trycka på gasen.
Nu vet jag inte säkert om detta gäller alla förgasare, men är nog rätt vanligt.
Jimmy
Corvette Z06 2006
Skriv svar