Just uppkommen från garaget

Jag har längtat efter just denna fråga/fundering från dig.
Alla ckokar fungerar så, att vid kallstart stängs chokespjället.
Det är därför man skall trampa till på gasen före start.
Det kan du kolla, genom att vid kall motor, ta bort luftfiltret, vippa till på gasreglaget.
Då skall den översta plattan på förgasarens främre del stängas.
Om det går så i ditt fall har du en fungerande choke,
Nu till min teori, angående ditt "svarta" på förgasaren.
Det som får chokespjället att öppna sig, är en fjäder som sitter i det runda "huset" på sidan om förgasaren. (passagerar sidan). (svart runt hus)
Choken/spjället öppnas antingen elektriskt, (el choke) automatiskt, (automatchoke), eller manuellt.
Automtchoken styrs av värme, som kommer från motorn.
Du har en el choke enligt de bilder du lagt upp. Då skall det vara strömmatning till kontakterna på "choken, plus och minus. När du startar en kall motor, kommer strömmen via kontakterna att gå genom fjädern i chokehuset, när fjädern blivit tillräckligt varm, kommer chokespjället att öppna sig bitvis och till slut helt och hållet.
Om du inte har strömmatning till din choke, kommer det att ta mycket längre tid för fjädern att "dra ihop sig", vilket gör att motorn kommer att vara chokad/spjället stängt (få för lite luft) onödigt länge.
Fjädern kommer att dra ihop sig även om du inte har elektrisiktet till den, värmen från motorn gör att fjädern krymper, lika som för en automtchoke. Men spjättet kommer att vara "stägt" mer eller midre en längre tid. Du kommer alltså att köra med choke fast motorn inte behöver det.
Choke betyder midre luft, mindre luft betyder ... ädu med.

Min förra fråga var alltså, stängs ditt chokespjäll, när du trampar på gasen vid kall motor?
Kollas enklast, genom att ta bort luftfilter och vid kall motor, vrida på gasspjället vid förgasaren.
Om plattan stängs fungerar din choke. Då blir frågan vad som öppnar spjället/plattan.
För att svara på din frågan, verkar det som om din choke fungerar, frågan är om det är elektrisitet, eller värme som som "öppnar" spjället.
Denna artríkel finns att läsa på vår oldies sida.
http://www.bob2000.com/carb.htm
Hoppas du förtsår vad jag skriver.
Det blev lite väl snävt i omfattningen.

Skall bli intressant att höra din återkoppling.