Bensinfel!

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
C4-88
Corvettefantast
Corvettefantast

Bensinfel!

Inlägg av C4-88 »

Var ute och åkte i måndags, då jag stannade till vid en kompis och skulle åka hem efter en halvtimme, så startade inte bilen pga bensin fel. då jag tittade på bensin mätaren visade den endast 1 streck, när jag åkte dit visade den över halvtank. Jag har tidigare kört efter "trippen",då jag inte litar på denna mätare.
enligt min trip så hade jag ca:10 mil kvar i tanken. jag fick skjuts av min kompis att fylla en dunk,men bilen startade iallafall inte. Efter lite nötande så visade mätaren åter halvtank igen och bilen startade :shock: , en dum fråga blir då: kan bilen själv trott att bensinen var slut och vägrat starta :lol: -eller är det något elektriskt fel? Nu går bilen lika bra som innan. någon som har liknande erfarenheter?
En som gillar att åka öppet när vädret tillåter
Vettemannen
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Re: Bensinfel!

Inlägg av Vettemannen »

C4-88 skrev:Var ute och åkte i måndags, då jag stannade till vid en kompis och skulle åka hem efter en halvtimme, så startade inte bilen pga bensin fel. då jag tittade på bensin mätaren visade den endast 1 streck, när jag åkte dit visade den över halvtank. Jag har tidigare kört efter "trippen",då jag inte litar på denna mätare.
enligt min trip så hade jag ca:10 mil kvar i tanken. jag fick skjuts av min kompis att fylla en dunk,men bilen startade iallafall inte. Efter lite nötande så visade mätaren åter halvtank igen och bilen startade :shock: , en dum fråga blir då: kan bilen själv trott att bensinen var slut och vägrat starta :lol: -eller är det något elektriskt fel? Nu går bilen lika bra som innan. någon som har liknande erfarenheter?
Det där låter mystiskt. Hoppas att nån här inne kan hjälpa till och komma till rätta med problemet för det är bra att veta vad som hänt om det skulle hända nån annan.

/Benny
Röd Corvette C4 86:a CCS medlem 3091
Intressen förutom Vetten är familjen och hundarna!!
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Jake »

Låter som du har jordproblem till tankarmaturen. misstänker att din bränslepump inte gick när mätaren visade tom tank.
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
C4-88
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av C4-88 »

Jag vet inte om pumpen gick, jag hör inte pumpen nu heller fast bilen startar om jag vill. Jag får väl mäta det nästa gång han inte vill gå. En annan grej som jag ser nu, är att bensinmätaren visar3/4 och återstående mil visar 20 mil kvar. Det har varit över 30 mil kvar på datorn förr vid 3/4.Övrig info: Jag provade och tryckte ner ventilen på railsen för att kolla om det var något tryck där, det bara rann ur ventilen d.v.s inget tryck. Men det är inget mer nu heller fast bilen går.
Kan det vara någon typ backventil som pajat?
Vettemannen
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Vettemannen »

C4-88 skrev:Jag vet inte om pumpen gick, jag hör inte pumpen nu heller fast bilen startar om jag vill. Jag får väl mäta det nästa gång han inte vill gå. En annan grej som jag ser nu, är att bensinmätaren visar3/4 och återstående mil visar 20 mil kvar. Det har varit över 30 mil kvar på datorn förr vid 3/4.Övrig info: Jag provade och tryckte ner ventilen på railsen för att kolla om det var något tryck där, det bara rann ur ventilen d.v.s inget tryck. Men det är inget mer nu heller fast bilen går.
Kan det vara någon typ backventil som pajat?
Soppapumpen eller BTR:en kanske?

/Benny
C4-88
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av C4-88 »

ursäkta! men vad menar du med BTR:n :shock:
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

Jag har ju förgasare men BTR borde betyda bränsle trycks regulator, tror jag...
Något fel med bränsletryck har du nog, tror jag
Kan ju vara ånglås, har en bekant med Pontiac Trans-am som har liknande strul, den bara stannar ibland, lite värme känsligt är nog bränsle systemet!

Lycka till & ha de!

Kjell
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Vettemannen
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Vettemannen »

C4-88 skrev:ursäkta! men vad menar du med BTR:n :shock:
Jo, det är Bränsletrycksregulatorn jag menar och det kan vara den eller soppapumpen som är fel, men det är ju en gissning.

/Benny
C4-88
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av C4-88 »

Bränsle trycksreg. låter ganska logiskt, då jag har lika dåligt tryck i railsen både när den vill gå och inte. Är BTR det den där burken bak på "intake manifold"
vad jag kan va!!
Vettemannen
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Vettemannen »

C4-88 skrev:Bränsle trycksreg. låter ganska logiskt, då jag har lika dåligt tryck i railsen både när den vill gå och inte. Är BTR det den där burken bak på "intake manifold"
vad jag kan va!!
Den sitter väl bak på insuget under plenumröret.
C4-88
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av C4-88 »

Jag tänkte bara meddela att jag körde bilen 21 mil i lördags utan problem, kan det ändå vara soppa pumpen eller regulatorn tror ni??
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

Kan va någon dålig kontakt eller pumpen, dåliga kol exempelvis.

Lycka till & ha de!

Kjell
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
C4-88
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av C4-88 »

jag spinner vidare på denna i år oxå, jag har rivit och kollat anslutningarna vid pumpen. Jordanslutningen är 0,2 ohm mellan - på batteri och metallen på tanken, så det är ju ok. Jag hör pumpen när jag vrider på tändningen men den stannar efter någon sekund om jag låter tändningen vara på, ska det vara så eller ska den gå hela tiden utan att man startar bilen ? vrider jag nyckeln hela vägen startar den. En annan tanke var att kolla bränslerelä som enligt min haynes skulle sitta på vänster sida vid torkarmotorn stämmer det? för jag tyckte pumpen surra fast jag ryckte bort relät. tyvärr så fanns inte elschema för bränsle systemet med i denna bok. Hoppas på hjälp så man vågar åka lite snart.
Gunslinger
Rookie
Rookie
Kontakt:

Inlägg av Gunslinger »

C4-88 skrev: Jag hör pumpen när jag vrider på tändningen men den stannar efter någon sekund om jag låter tändningen vara på, ska det vara så eller ska den gå hela tiden utan att man startar bilen ?
Helt rätt så, pumpen stannar för att du har fått upp rätt bränsletryck 8) , annars skulle du stå och spola runt soppan tillbaka till tanken och dra ur batteriet, och det är ju ingen mening.
Lasse
Skriv svar