Ratt låset måste fungerar vid Besiktningen 2012

Här kan du diskutera allt mellan himmel och jord som är BILRELATERAT. Var noga med etiketten och håll ett vårdat språk. Opassande inlägg kommer att raderas.
Ubbe
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Ratt låset måste fungerar vid Besiktningen 2012

Inlägg av Ubbe »

Hej! Jag besiktigade vetten idag :roll:
Det gick bra men jag fick en sur gubbe som gnällde på att rattlåset inte fungerade och bilen var så låg att den fastnade på lyften :evil: När han skulle backa så hängde fram hjulen kvar på lyften, den hoppade av lyften och jag hoppas att den inte blev någon skada :evil: När han skulle skriva av km så tryckte han bort sig i menyn så att den visade 33000.NU har jag inte tid med det här längre, jag skriver 33000mil.Du kan ju inte skriva den mätarställningen :!: :!: Bilen har inte gått längre en 4800 mil :shock: Jag hoppade in i bilen och tryckte själv på menyn och fick fram rätt mätarställning :roll: Det här med rattlåset måste du fixa tills nästa besiktningen sa han .
ps Rattlåset tog jag bort när den hade hängt sig (vanlig fel c5) men jag nämnde inte det och det var tur det kanske :mrgreen:
Det blir ett jäkla bök att koppla in rattlåset tills nästa besiktning :evil:
Tur att jag inte har bytt headers en :P
3526/CORVETTE le mans
https://youtu.be/IwrkFroReW8
Ubbe
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Re: Ratt låset måste fungerar vid Besiktningen 2012

Inlägg av Ubbe »

C5Z06 skrev:Fick du en anmärking på protokollet för rattlåset, eller bara muntligt?
Jag hade tur det blev bara muntligt.Nämnde inget om att jag hade kopplat bort rattlåset.Det här är jävla skit :evil: Man vill att rattlåset ska fungera, men GM lyckades inte fixa felet på C5 det kanske är samma fel på C6 :?:
Här är lite fler nya reglerhttp://bilprovningar.se/tuffare-krav-fr ... ngslampor/
Läste på nätet att Rally bilarna har drabbats men har nu fått ett undantag.
:idea: Kan inte corvette cluben fixa ett också på dom bilar som det inte fungerar på.
ps Vetten gick super fint på vägen med nya stötdämpare+kränningshämmare.
Nu är det bara att vänta på torra vägar :P
3526/CORVETTE le mans
malte
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av malte »

Sen är ju frågan hur bilprovningen ställer sig till USA importerade C6or som inte
har rattlås !
ZR1 2009 Atomic orange SÅLD
axelg89
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av axelg89 »

malte skrev:Sen är ju frågan hur bilprovningen ställer sig till USA importerade C6or som inte
har rattlås !

har inte C6or rattlås i USA?? hur tänkte GM där?
Ubbe
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Ubbe »

Det inte olagligt att prata i telefon och SMS när man kör bil :shock: men att köra med ett trasigt rattlås det är föbjudet :twisted: :twisted: :twisted:
3526/CORVETTE le mans
Användarens profilbild
Henrixon
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Henrixon »

Jaha...då vet man vad man har att vänta då :roll:
Monterade nyligen steering column lock bypass på C5:an
Undrar hur svårt det är att återställa skiten då,om man skulle åka på ombesiktning :?
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

Är det någon som sett var det står i transportstyrelsens regler (eller van f-n som det är som hittar på allt skit) om rattlås, vad exakt gäller det? En t-ford har helt säkert inte heller rattlås! Från vilken årsmodell gäller detta tvång?
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Ricky »

Kan det vara så att anmärkningen mot ett ickefungerande rattlås grundar sig på faran för att detta plötsligt ska "gå i lås" av sig själv under körning snarare än att det rör sig om en stäldskyddsfunktion som är satt ur spel?

//Ricky.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Användarens profilbild
Don Tomaso
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Don Tomaso »

Tur att man har en 68:a som inte har rattlås :wink: .
Bilbesiktning är ett kapitel för sig. Besiktigade bilen igår utan fungerande hastighetsmätare, graderad i miles, ingen reaktion. Gick igenom med blankt papper.
Provade carspect den här gången, 2 yngre trevliga killar som var intresserade av bilar. Bilprovningen är ju en chansning, man vet aldrig om man får ett surkart eller en trevlig.
Thomas Sjöström CCS 901
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
Användarens profilbild
Bengt
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Bengt »

Besiktigade idag o inte kollade de nåt rattlås ?
Väntetid under 1min efter incheckning, alternativ bromstest, besiktningskillen var av den förstående typen: körde bilen på 2500rpm i ett par minuter tills kattarna tände o HC minskade från 750 till 95 ; undvek helt att testa på tomgång.. Håller bilprovningen på att kundanpassas ?? Man stod där o så var allt bara över på 10min ! :shock:
HC traumat över för denna säsong :mrgreen:
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Hejs

Don Tomasos besiktning var ju bra för honom :D Men direkt tjänstefel :mrgreen:
Det verkar ju lite konstigt att man måste ha fungerande rattlås, jag tror, liksom Ricky att det har med självlåsningsrisken att göra.
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Ubbe
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Ubbe »

C5Z06 skrev:
Bengt skrev:Besiktigade idag o inte kollade de nåt rattlås ?
Väntetid under 1min efter incheckning, alternativ bromstest, besiktningskillen var av den förstående typen: körde bilen på 2500rpm i ett par minuter tills kattarna tände o HC minskade från 750 till 95 ; undvek helt att testa på tomgång.. Håller bilprovningen på att kundanpassas ?? Man stod där o så var allt bara över på 10min ! :shock:
HC traumat över för denna säsong :mrgreen:
Dom är utsatta för konkurrens, sen har väl det äldre gardet fasats ut och ersatts med nya förmågor. Vid senaste besen fick jag samma behandling. "Bilen ser låg ut, vi skippar att ta in den i hallen, vill inte riskera att skada din bil". :shock: Killen tog en sväng på ett par minuter, kollade avgasvärdena när han kom tillbaka, klart :-) Det var också alternativt bromstest.
Härligt att det finns folk som har känsla för vettar :P
Jag ska snart besiktiga min andra bil den har ett fungerade rattlås.Ska kolla om dom tittar på rattlåset,om dom gör det då byter jag besiktningshall tills nästa år.
Har en länk om montering av CLB Column Lock. Man kanske kan förlänga sladdarna så att man kan nå dom lättare.
Bypasshttp://www.vetteweb.com/tech/vemp_0808_ ... to_01.html Hade en video om det här men hittar den inte.
Hej!Kjell jag tror att det har med att försäkringsbolagen ska få bort stulna bilar på marknaden.Det blir svårare att sälja en bil med ett trasigt rattlås. :wink:
3526/CORVETTE le mans
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Hejs

Kul Ubbe! :mrgreen: "Kjell jag tror att det har med att försäkringsbolagen ska få bort stulna bilar på marknaden.Det blir svårare att sälja en bil med ett trasigt rattlås".
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Ubbe
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Ubbe »

Hej Kjelle :P Dom här bilarna har rattlåset låst sig :mrgreen: http://sportbilen.se/page.php?id=48298 :wink: :wink: :mrgreen:
3526/CORVETTE le mans
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Hejs Ubbe

:mrgreen: I en del "olyckor" hade det nog varit bättre om rattlåset varit i! En del utav dom snurrade på tok för mycket på ratten :mrgreen:
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Jake »

Det finns inget krav på rattlås... I förodningen så står det att det skall finnas "ett stöldskydd som endast svårligen kan forceras" skall man vara krass så skall en SCM godkänd immobiliser vara godkänt. Vissa moderna bilar har även låsning på växellådan istället för i ratten ;)
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Ubbe
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Ubbe »

Jake skrev:Det finns inget krav på rattlås... I förodningen så står det att det skall finnas "ett stöldskydd som endast svårligen kan forceras" skall man vara krass så skall en SCM godkänd immobiliser vara godkänt. Vissa moderna bilar har även låsning på växellådan istället för i ratten ;)
Hej! Vad är en scm immobiliser :?: Är det ett elektroniskt lås?
Ringde transportstyrelsen om dilemmat :roll:
Det går inte att skaffa en rattkrycka för det är ett tillbehör.
Jag nämnde att GM inte har en lösning på problemet.(c5)
Det värkar som nästan alla c5 har det problemet och det är därför man kan köpa en CLB Column Lock.
Han sa att man kanske skulle kunna göra en ny regbesiktning eller försöka få disspans.Det kanske Corvette cluben kan ordna :idea: När man köper en c6 från Usa så har den kanske ett annat lås system (växellådan)??
vad har den nya C7?
Jag kommer fixa så att man kan koppla i rattlåset när man ska besiktiga.Man vill ju inte riva halva bilen varje gång :evil:
3526/CORVETTE le mans
Användarens profilbild
Henrixon
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Henrixon »

Är det stöldskyddet dom är ute efter så lär det ju räcka bra med att tändningsnyckeln är kodad :?
Annars får man väl göra som Ubbe är inne på,en slags snabbkoppling till besiktningsdagen bara.
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Jake »

SCM är ett hollänskt cerifierings organ som testar stödkyddet hos alla bilar som skall gå att stöldförsäkra i holland. Klarar man de kraven så är man i praktiken godkänd i hela värden.

UR VVFS 2003:22.
Stöldskydd
26 § Stöldskydd skall finnas och utgöras av låsanordning som verkar på styrning, växlingsanordning eller transmission eller som förhindrar start av motor.
DVS ett elektroniskt stödskydd är OK.

Kul anekdot, vi gjorde detta test för några år sedan. Det kom två aningen luggslitna, långhåriga och fåordiga herrar. När de skulle sätta igång så var det verkligen huka, jag är osynlig... instinkten att inte bli sedd satt i ryggmärgen, direkt rekryterade från gatan 8).
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Skriv svar