Tvätta bilen nerifrån och upp?

Här kan du diskutera allt mellan himmel och jord som är BILRELATERAT. Var noga med etiketten och håll ett vårdat språk. Opassande inlägg kommer att raderas.
Ubbe
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Tvätta bilen nerifrån och upp?

Inlägg av Ubbe »

De sa på radion (reklam)att man ska tvätta bilen eller skölja av bilen nerifrån och upp, har hört det förut :shock: :shock: Tvättar ni bilen så :?: Det Känns som att det är större risk att man får med sig grus och skit från sparklådorna,skärmkanterna och rispar runt dem på lacken om man tvättar nerifrån och upp?! Även om man sköljer innan.Det hamnar ju på fönstrena och rinner ner i dörrarna.
Brukar köra taket först, sedan huven för att risken är minst för att rispa runt saker.
Är det någon som har en förklaring på att man ska spola skiten nerifrån och upp :wink:
3526/CORVETTE le mans
https://youtu.be/IwrkFroReW8
Hejdarn
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Re: Tvätta bilen nerifrån och upp?

Inlägg av Hejdarn »

Man skall vid första tvättomgången med avfettning tvätta nedifrån och upp så att smutsen rinner av och inte fastnar. Man skall vid tvättomgång två med schampo tvätta uppifrån och nedåt. :)

Den stora frågan är vad man ska göra med tygtaken? Har inget bra svar på om de gillar schampo eller inte.

Här har du BVS tvättråd:
http://www.bvs.se/bilvaard/tvaettraad
Mvh
Thomas
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

NÄ, inte gnida med något nerifrån och upp! Men spola bilen nerifrån och upp, då rinner den lössittade skiten av bilen lättare, när du sedan tar fram svampen är det uppifrån och ner som gäller, och inga cirkelformade rörelser med svampen då blir det så kallade tvättrosor på bilen! Inte snyggt!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Ubbe
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Ubbe »

Hej! Jag tycker att det är konstigt att smutsen rinner ner när du spolar med högtryck.Det blir ju en cirkel form på strålen när kör med högtryck.På den övre delen av cirkel trycker man smutsen upp innan den rinner ner. :roll:
3526/CORVETTE le mans
Fidde
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Fidde »

Hur man spolar har nog ingen betydelse, det viktiga är att man spolar länge o använder mycket vatten.
Grus o skit måste lösas upp i vatten innan det släpper.
Sen tvättar jag först med vanligt bilschampo uppifrån o ner en gång och sen med turtle blå en gång.
Med vänliga hälsningar,

*** Fidde ***
Hejdarn
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Hejdarn »

Någon med tygtak som har en åsikt om hur de ska skötas/tvättas?
Mvh
Thomas
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Hejs

Ok. man kan spola av bilen hur länge/många gånger som helst och då spelar det ingen som helst roll i vilken ordning du gör det, men om du vill tänka på miljö och ekonomi då spolar du nerifrån och upp, nästa gång du kommer till macken och tankar firma/vardagsbilen, då när du står där och fyller på soppa så ser du hur smutsig bilen är då tänker du: jag kör in i biltvätten också när jag ändå är här. En liten stund senare när du köat färdigt kör du in i tvätten och maskinen startar med att högtrycksspola sidorna på bilen och sedan baklucka, tak och motorhuv, och då tänker du: Är det en slump att den gör det i den ordningen... :wink:
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Hejs

Jag har aldrig haft någon bil med tygtak men däremot så har älsta grabben haft en Opel Astra med tygtak, den blötte vi ner och tvättade med vanligt bilschampo! Gick utmärkt! Dock får man spola mycket för att få bort schampot från taket.
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Hejdarn
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Hejdarn »

Det verkar som den allmänna åsikten är att soft tops tvättas med schampo helt enkelt. :)
Att biltvättar tvättar bakifrån och fram handlar nog om mekanik och inte tvättresultat. De tvättar ju från sidan. Inte för att jag skulle få för mig att köra in en bil i de där repbenägna och saltvatten laddade monstrena. Burrr. :cry:
Mvh
Thomas
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Hejs

Nja, Thomas kör in firma bilen i tvätten och kolla noga :wink:
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Ingo »

Hejdarn skrev:Man skall vid första tvättomgången med avfettning tvätta nedifrån och upp så att smutsen rinner av och inte fastnar. Man skall vid tvättomgång två med schampo tvätta uppifrån och nedåt. :)

Den stora frågan är vad man ska göra med tygtaken? Har inget bra svar på om de gillar schampo eller inte.

Här har du BVS tvättråd:
http://www.bvs.se/bilvaard/tvaettraad
Jag brukar spola flödigt,alltså ingen högtryckstvätt(den undviker jag för det mesta vid biltvätt,även om roterande borste o dyl kan vara bra på hjulen)
Schampoo kan göra så caben blir flammig,men skiljer lite mellan tyg och vinyl cabbar..
Blandar man svagt funkar det nog.
Sedan när den börjat torka går jag över caben med klädvårdsrulle...
Fidde
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Fidde »

magnum skrev:Hejs

Ok. man kan spola av bilen hur länge/många gånger som helst och då spelar det ingen som helst roll i vilken ordning du gör det, men om du vill tänka på miljö och ekonomi då spolar du nerifrån och upp, nästa gång du kommer till macken och tankar firma/vardagsbilen, då när du står där och fyller på soppa så ser du hur smutsig bilen är då tänker du: jag kör in i biltvätten också när jag ändå är här. En liten stund senare när du köat färdigt kör du in i tvätten och maskinen startar med att högtrycksspola sidorna på bilen och sedan baklucka, tak och motorhuv, och då tänker du: Är det en slump att den gör det i den ordningen... :wink:
Ska man tänka på miljön ska man nog inte ha någon hobbybil och köra för nöjes skull, och vad har hur mycket man spolar med miljön att göra?

Jag förstår om man tvättar på en drive in tvätt att det går mycket pengar om man ska hålla på länge. Även om jag skulle betala för vattnet så skulle jag aldrig snåla på vattnet, dessutom tvättar jag aldrig med högtryck.

Men hur som helst så snackade vi om bästa resultat och då är det mycket vatten som gäller. :wink:

Har för övrigt aldrig tvättat i en biltvätt.
Senast redigerad av Fidde den fre apr 13, 2012 19:26, redigerad totalt 1 gånger.
Med vänliga hälsningar,

*** Fidde ***
Ubbe
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Ubbe »

Okej :!:
Tänk om man skulle sopa bort snön nerifrån och upp.Då skulle all snö hamna på taket + skiten :mrgreen: Det blir ju samma sak med att tvätta med högtryck nerifrån och upp.Nu kanske jag överdrev lite :wink: men lite sanning är det :mrgreen:
3526/CORVETTE le mans
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Hejs Fidde

"och vad har hur mycket man spolar med miljön att göra?" :shock: :shock: :shock:
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Fidde
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Fidde »

Ubbe skrev:Okej :!:
Tänk om man skulle sopa bort snön nerifrån och upp.Då skulle all snö hamna på taket + skiten :mrgreen: Det blir ju samma sak med att tvätta med högtryck nerifrån och upp.Nu kanske jag överdrev lite :wink: men lite sanning är det :mrgreen:
Den var bra. :mrgreen:
Med vänliga hälsningar,

*** Fidde ***
Fidde
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Fidde »

magnum skrev:Hejs Fidde

"och vad har hur mycket man spolar med miljön att göra?" :shock: :shock: :shock:
Vet inte, du som skrev det :? :? :?
Med vänliga hälsningar,

*** Fidde ***
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Hejs

Yeah Right!
Ha de! Kjell
CCS 3315