Brukar köra taket först, sedan huven för att risken är minst för att rispa runt saker.
Är det någon som har en förklaring på att man ska spola skiten nerifrån och upp

Jag brukar spola flödigt,alltså ingen högtryckstvätt(den undviker jag för det mesta vid biltvätt,även om roterande borste o dyl kan vara bra på hjulen)Hejdarn skrev:Man skall vid första tvättomgången med avfettning tvätta nedifrån och upp så att smutsen rinner av och inte fastnar. Man skall vid tvättomgång två med schampo tvätta uppifrån och nedåt.![]()
Den stora frågan är vad man ska göra med tygtaken? Har inget bra svar på om de gillar schampo eller inte.
Här har du BVS tvättråd:
http://www.bvs.se/bilvaard/tvaettraad
Ska man tänka på miljön ska man nog inte ha någon hobbybil och köra för nöjes skull, och vad har hur mycket man spolar med miljön att göra?magnum skrev:Hejs
Ok. man kan spola av bilen hur länge/många gånger som helst och då spelar det ingen som helst roll i vilken ordning du gör det, men om du vill tänka på miljö och ekonomi då spolar du nerifrån och upp, nästa gång du kommer till macken och tankar firma/vardagsbilen, då när du står där och fyller på soppa så ser du hur smutsig bilen är då tänker du: jag kör in i biltvätten också när jag ändå är här. En liten stund senare när du köat färdigt kör du in i tvätten och maskinen startar med att högtrycksspola sidorna på bilen och sedan baklucka, tak och motorhuv, och då tänker du: Är det en slump att den gör det i den ordningen...

Den var bra.Ubbe skrev:Okej![]()
Tänk om man skulle sopa bort snön nerifrån och upp.Då skulle all snö hamna på taket + skitenDet blir ju samma sak med att tvätta med högtryck nerifrån och upp.Nu kanske jag överdrev lite
men lite sanning är det
Vet inte, du som skrev detmagnum skrev:Hejs Fidde
"och vad har hur mycket man spolar med miljön att göra?"![]()
![]()