Mass Airflow sensor

Tekniska frågor och svar om Corvetter 2005-Upp
Användarens profilbild
Lars-Göran
Nykomling
Nykomling

Mass Airflow sensor

Inlägg av Lars-Göran »

Hej

Jag har satt på ett hurricane luftfilter och en Mass Airflow Sensor som är rekomenderad till detta, nu är problemet att motorlampan tänds efter en stunds körning .
Någon som vet hur man fixar detta problem ?

Mvh

Lars-Göran
Användarens profilbild
Bengt
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Re: Mass Airflow sensor

Inlägg av Bengt »

Sätt dit orginal MAF till att börja med... O låt den vara kvar. Det där är inte trim utan bara Båg.
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av vette.se »

Lars-Göran skrev:Hej

Jag har satt på ett hurricane luftfilter och en Mass Airflow Sensor som är rekomenderad till detta, nu är problemet att motorlampan tänds efter en stunds körning .
Någon som vet hur man fixar detta problem ?

Mvh

Lars-Göran
Den tänds garanterat pga att den går för lean, det kan vi fixa om du vill. Annars så är 'trimmade' luftmängdsmätare båg som Bengt skriver men det måste inte vara luftmängdsmätaren som ställer till problemet. Ibland får du motorlampa även med original luftmängdsmätare när man sätter dit ett kalluftsintag men som sagt - det går att fixa.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Användarens profilbild
Lars-Göran
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Lars-Göran »

Hej

Jag tackar för svaret , vad menas med att den går för lean ? Hur kan ni fixa detta till mig?

Mvh

Lars-Göran
Hejdarn
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Hejdarn »

Du har en bränslemapp i motorn som blandar luft och bensin till en lagom blandning (t ex 14:1) och om du då tillför mer luft utan att fylla på med mer bensin så får du en för mager blandning.

Alltså för mycket luft till för lite bensin vilket gör att det går varmare i cylindrarna vilket inte är bra för kolvarna förutom att du inte får ut max effekt. Nu är det nog inget problem på en stor V8a men på mindre motorer så bränner man lätt hål i kolvtopparna.

Så det du behöver är en mappning helt enkelt. :)
Mvh
Thomas
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av vette.se »

Lars-Göran skrev:Hej

Jag tackar för svaret , vad menas med att den går för lean ? Hur kan ni fixa detta till mig?

Mvh

Lars-Göran
Hejdarn förklarade 'lean' och fixen är något vi kallar Quicktune där vi gör de justeringar i motorstyrningen programvara som behövs för att det ska fungera.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Användarens profilbild
Lars-Göran
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Lars-Göran »

Hej

Ok då är nästa fråga , om jag köper Hypertech power programmer löser den detta problem ?
Var kan man annars få bilen mappad när man bor längst ner i söder ?

Mvh

Lars-Göran
Skriv svar