En legend har gått ur tiden
En legend har gått ur tiden
En av bilvärldens stora är död. Racerföraren och bilutvecklaren Carroll Shelby avled på fredagen, uppger SvD.
De mesta kända bilarna han stod bakom är bland andra Shelby Cobra och Mustang Shelby GT500. Mest känd för allmänheten blev han kanske då han som 36-åring vann Le Mans 24-timmars i Frankrike 1959.
Det var efter att han drabbats av hjärtproblem, och slutat tävla, som han började med bilutveckling.
Carroll Shelby blev 89 år.
De mesta kända bilarna han stod bakom är bland andra Shelby Cobra och Mustang Shelby GT500. Mest känd för allmänheten blev han kanske då han som 36-åring vann Le Mans 24-timmars i Frankrike 1959.
Det var efter att han drabbats av hjärtproblem, och slutat tävla, som han började med bilutveckling.
Carroll Shelby blev 89 år.
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
Re: En legend har gått ur tiden
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

-
Kjell.Magnusson
- Corvettefanatiker

Hejs
Detta var mycket tråkigt att läsa! En verkligen stor person är borta...
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
Det kan jag instämma i men han hann med mycket skoj i sina dagarmagnum skrev:Hejs
/Jerka
Den som inte är så känt hoss alla är att en av dom han körde en hel del ihop med var Jocke Bonnier.
Om jag minns rätt så körde dom bl.a. Targa Florio (stavas det så?) ihop några år. Länge sen jag läste Jocke B:s bok Fort Fortare Fortast. (Skulle någon ha den i sin hylla och kan avvara denna köper jag den gärna.)
Om jag minns rätt så körde dom bl.a. Targa Florio (stavas det så?) ihop några år. Länge sen jag läste Jocke B:s bok Fort Fortare Fortast. (Skulle någon ha den i sin hylla och kan avvara denna köper jag den gärna.)
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
Han går till historien som en av dom stora! Utan hans idé om hur man stoppar ner en V8'a i en engelsk sportbil hade jag inte åkt AC Cobra innan det blev Corvette...
There is no substitute for cubic inches...
C7 Stingray Z51 Convertible Aut. 2016
C5 Commemorative Edition Convertible Aut. 2004 - Såld
AC 427 Cobra replika - Såld
C7 Stingray Z51 Convertible Aut. 2016
C5 Commemorative Edition Convertible Aut. 2004 - Såld
AC 427 Cobra replika - Såld
Vad jag tycker var ett av hans större gärningar var att bygga om den vanliga mustangen till en racerbil..
Senare shelby GT350 och GT500 var ju bara posörbilar däremot..
Senare shelby GT350 och GT500 var ju bara posörbilar däremot..
Byggandet av 427 AC Cobra var helt i min smak. 
Att ta en liten engelsk sportbil och trycka ner den fetaste 7-liters motorn man førfogar øver var ju helt vilt 1964 då en vanlig "prestandabil" på gatan knappt hadde 100hk.
Måste ju vart ett riktigt monster om man jæmfør med den vanliga GT350 som både var større och tyngre och med sina 305hk betydligt klenare.
Ær æven svag før den mer diskreta 289 Cobran.
Såg faktiskt en 289 AC Cobra Coupe i vintras, de kan inte vara værldens vanligaste bil direkt..
//Ricky.
Att ta en liten engelsk sportbil och trycka ner den fetaste 7-liters motorn man førfogar øver var ju helt vilt 1964 då en vanlig "prestandabil" på gatan knappt hadde 100hk.
Måste ju vart ett riktigt monster om man jæmfør med den vanliga GT350 som både var større och tyngre och med sina 305hk betydligt klenare.
Ær æven svag før den mer diskreta 289 Cobran.
Såg faktiskt en 289 AC Cobra Coupe i vintras, de kan inte vara værldens vanligaste bil direkt..
//Ricky.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.