Bort med fläkt eller kylare?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Mallgar
Corvettefantast
Corvettefantast

Bort med fläkt eller kylare?

Inlägg av Mallgar »

Hej på er,

Jag tänkte montera en "kylartratt" eftersom denna saknades då jag köpte bilen och motorn har en tendens att bli lite varm.
Nu undrar jag om man måste montera ur hela kylaren för att få dit den eller om man kan lossa de 4 bultarna vid fläkten och ta av fläkt och remskiva och sedan sätta dit kåpan. Någon som gjort detta och kan ge några råd?

Ha det gott!
Bild
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Re: Bort med fläkt eller kylare?

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

Jag fick med "lite" våld dän & dit min kåpa genom att ta bort fläkten, sen tröttnade jag och plockade bort den & fläkten! Ersattes med dubbla elfläktar. Men vi har inte riktigt samma årsmodell... kan ju skilja lite! Men det kostar inte så mycket att prova!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
peter.holm
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av peter.holm »

Känns som om detta är ett av de j-aste jobben att göra på Corvetten. Har i veckan plockat bort kylaren 2 ggr för att löda den tät och det är lika eländigt varje gång.

På min 72:a måste fläkt och kylare bort för att kunna montera/demontera kåpan. När kylaren är bortplockad läggs kåpan på plats och sedan får man försiktigt (2 personer är ett måste) vrida in kylaren och sedan ännu försiktigare få dit kåpan mot kylaren.

Tror att det korrekta sättet är att plocka bort övre bärarmarna eller iaf bultarna som håller dem i bakkant, och hur kul är det...

Många kapar i sina kåpor för att kunna montera dem enklare och jag funderade själv på att göra den delbar för att underlätta men avstod tv.

Peter
Mallgar
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Mallgar »

Jag testar med att plocka bort fläkten först. Hoppet är ju det sista som överger människan :D
Går inte det får man väl slåss lite med kylaren då. Min är en 74:a men antar jag får samma problem som du Peter.

Ha det gott!
Dala74
Rookie
Rookie

Inlägg av Dala74 »

Jag har också en 74. hade samma problem eller saknad utav kåpa som du.

Jag var precis nybliven corvette ägare och tänte det kan väl inte vara så avancerat.

Men jag minns att jag också svor några väl valda meningar sammtidigt som farsan garvade.

Men jag plockade bort kylaren i alla fall.

/Ola
Mallgar
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Mallgar »

Jag försökte få dit kåpan efter jag tagit bort fläkten men insåg snart att detta var helt omöjligt. Bort med kylaren alltså.
Tar fram stora tråget att ta vattnet i, börjar lossa avtappningen på underdelen av kylaren, tar inte i alls hårt för att lossa skruven men plötsligt släpper lödningen och hela härligheten lossnar, vattnet kom i alla fall ut. :?
Lödde dit den igen och sen kliade jag mig i skallen lite för att förstå hur i helsike det ska gå till att få dit kåpan och kylaren samtidigt.
Som jag ser det är enda vägen att sticka upp kylaren underifrån men de nedre fästena som kylaren vilar i är ju fastsvetsade i själva kylarramen och då går ju inte det. Är det nått special som är gjort bara på min bil eller ser det ut så på alla?
Får fortsätta i morron, hoppas på något smart tips från er därute :)

Ha det gott!
Mr. Beam
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Mr. Beam »

Lossa kyllarramen genom tre de tre skruvarna du når igenom hjulhusen på vardera sida, samt i botten mot krockbalken. Bryt kylarramen bakåt mot fronten och plocka ut kylaren..... 10 min jobb. Stoppa dit kåpan och återmontera.

/ Mr.Beam
-73 BB 461 c.i
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m

garaget.org
Mallgar
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Mallgar »

Mr. Beam skrev:Lossa kyllarramen genom tre de tre skruvarna du når igenom hjulhusen på vardera sida, samt i botten mot krockbalken. Bryt kylarramen bakåt mot fronten och plocka ut kylaren..... 10 min jobb. Stoppa dit kåpan och återmontera.

/ Mr.Beam

Tusen tack för tipset! Ska testa det i morron.
Skriv svar