Her en spricka uppe på höger framskärm , se bild. Någon som har erfarenhet av hur man fixar detta, är det spackel eller plast som gäller?
Bilen är i bruksskick så resultatet behöver inte vara 100% perfekt.
Sprickor i plast går dessværre aldrig att fixa med spackel..
Rør det sig om en spricka i plasten måste man slipa ner djupt i centrum av sprickan på var sida och sedan grundare ut på sidorna kanske 10cm ut från sprickan och sedan gradvis, lager før lager bygga upp nytt laminat.
Ricky Berg. 1972 454 convertible. CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se 2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
Ricky skrev:Sprickor i plast går dessværre aldrig att fixa med spackel..
Rør det sig om en spricka i plasten måste man slipa ner djupt i centrum av sprickan på var sida och sedan grundare ut på sidorna kanske 10cm ut från sprickan och sedan gradvis, lager før lager bygga upp nytt laminat.
10cm?? Måste nästan ta fram astmasprayet nu
Det finns ingen genväg alltså?
Om du har en -73 eller nyare (? hmm, kanske var ännu tidigare? Minnet sviker nu) så ska du använda epoxi. Äldre Corvetter använder polyester.
Annars är det som Ricky säger. Slipa ur som ett v ca 10 cm brett och näst intill helt igenom på sprickan. Bygg upp med lager av glasfiber och epoxi eller polyester. Inte så märkvärdigt att laga. Betydligt trixigare med lacken, om man nu inte ska lacka hela bilen. Metoden är precis densamma som att laga båtar. Goggla lite så hittar du säkert en beskrivning.
Jag æltar vidare och sæjer att personligen skulle lagat bilen med Epoxy just dærfør att detta ær starkare och mer flyktigt (genomtrængande) æn Polyester.
Dock ær Epoxy lite dyrare æn Polyester vilket kan vara anledningen till att Polyestern genom åren varit så populær i mængdtillverkning.
Man bør absolut anvænda skyddsutrustning då man plastar i allmænhet men i synnerhet om man jobbar med Epoxy sedan det ær så flyktigt att det trænger in i huden.
Ricky Berg. 1972 454 convertible. CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se 2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
Ricky har helt rätt. Det funkar bra med epoxi på polyester. Epoxi fäster bättre på polyester än polyester på polyester! Detta pga. den extremt goda inträngningen som letar sig in i varje vrå (typ, molekylkedja)
Däremot går det inget bra med polyester på epoxi så har man börjat med epoxi får man snällt fortsätta med det.
Inget svårare att jobba med epoxi än polyester, dock skall man var noggran med uppmätning av blandningsförhållandena. Epoxin har den fördelen att den ger lite mer tid att kladda med än poly som sätter sig rätt snabbt (blir geleaktig och då är det kört...)
Skyddskläder är som sagt ett måste, gummihandskar typ engångs (jag kör flera lager) och heltäckande overall. Inget man vill ha på kroppen. Epoxin luktar väldigt lite och gasmask är väl bra att ha även om jag inte hittat nått som säger att det är livsfarligt att andas in.
NM Båtepoxi har alla produkter att sälja, de är dessutom hjälpsamma och duktiga.
Det var ju det som var min poäng fast jag kanske var lite otydlig.
Från en viss årsmodell, tror att det är -73, SKA man använda epoxi. Man ändrade teknik då från "Hand Laminated Fiberglass" till "Press Molded". Före det så går det bra med vilket som.