Byta förstärkningen till säkerhetsbältet.

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Flyer
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 7
Blev medlem: ons jan 23, 2013 11:18
Ort: Tullinge

Byta förstärkningen till säkerhetsbältet.

Inlägg av Flyer »

Hej
Kan man byta förstärkningen för infästningen av säkerhetsbältet som sitter vid hjulhuset utan att göra ramlyft? Bilen är en -71:a coupe.

//Lennart
Lennart
Kromade stötfångare
War Bonnet Yellow
Dark Saddle
350/400
Smuggler
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 814
Blev medlem: lör nov 22, 2008 12:29
Ort: Hudiksvall

Re: Byta förstärkningen till säkerhetsbältet.

Inlägg av Smuggler »

Hej
Nja, förstärkningen är nitad och döljs av ramen så det kan vara svårt.
Kolla Peters renovering i garaget, Corvette 68, där finns jättebra bilder på när han byter alla förstärkningar under bilen.

//Daniel
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46

***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Byta förstärkningen till säkerhetsbältet.

Inlägg av Ricky »

Man borde väl kunna borra ur nitarna och (om man inte är orginalfreak) montera den nya förstärkningen med skruv och mutter i stället. :)
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Flyer
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 7
Blev medlem: ons jan 23, 2013 11:18
Ort: Tullinge

Re: Byta förstärkningen till säkerhetsbältet.

Inlägg av Flyer »

Hej
Tack för svaren, jag kollade Peters 68-renovering, den blir fin. -68 har dock ett annat fäste än -71. Jag tänkte snarast på om det överhuvudtaget går att få bort och dit förstärkningen i utrymmet mellan ramen och hjulhuset. De övre nitarna är bortkorroderade, dom nedre kan jag borra ur, sen kan jag lätt få bort det gamla rostiga, men får jag dit ett nytt fräsht fäste i det trånga utrymmet? Jag skall försöka. Jag skulle bara göra om hastighetsmätaren till km/h, men det blev lite mer...

//Lennart
Lennart
Kromade stötfångare
War Bonnet Yellow
Dark Saddle
350/400
Smuggler
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 814
Blev medlem: lör nov 22, 2008 12:29
Ort: Hudiksvall

Re: Byta förstärkningen till säkerhetsbältet.

Inlägg av Smuggler »

Har nu kollat på min 69:a. Visst är det som Ricky säger, det går nog om du använder skruv. Nita är kört då ramen är i vägen men skruv funkar lika bra eller bättre!
Man kan få upp 2 fingrar mellan ramen och fästet och hålla i en mutter och ta skruven från kupe´ sidan.
Hur det går att pilla in ett nytt fäste vet jag inte, det är ganska trångt. Det märker du nog när du tar bort det gamla.

//Daniel
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46

***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Byta förstärkningen till säkerhetsbältet.

Inlägg av Ricky »

Jag rev bort mina och det största kruxet var att få mutterstycket och vinkeln att passera bränsleledningen på styrbordssidan. :)
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Flyer
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 7
Blev medlem: ons jan 23, 2013 11:18
Ort: Tullinge

Re: Byta förstärkningen till säkerhetsbältet.

Inlägg av Flyer »

Tack alla som svarat, det går tydligen med lite stök, så nu ger jag mig på det!

//Lennart
Lennart
Kromade stötfångare
War Bonnet Yellow
Dark Saddle
350/400
Flyer
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 7
Blev medlem: ons jan 23, 2013 11:18
Ort: Tullinge

Re: Byta förstärkningen till säkerhetsbältet.

Inlägg av Flyer »

Nu är färstärkningen bytt. Jag lossade klammrarna för bränslerören så att rören kunde flyttas lite, sen gick förstärkningen in med lite våld. Den sitter med popnitar i nedre kanten och bultar i övre kanten. Stabilare än med orginalnitarna!

//Lennart
Lennart
Kromade stötfångare
War Bonnet Yellow
Dark Saddle
350/400
Skriv svar