Projekt: mera pulver 2007 eller 383 sbc bygge.

Här delar du med dig av ditt Projekt till andra. Tänk på att inte lägga in för stora bilder bara....
MickeW
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 637
Blev medlem: tor sep 08, 2005 11:52
Ort: Grödinge
Kontakt:

Inlägg av MickeW »

Kul Gbak, Grattis ! :D
Även en silverfisk kan glimma till!
____________________________
Corvette C5 Z06 2001
Corvette C4 -96 Lt4 Man. <<< S Å L D >>>
Corvette C4 -93 Lt1 Aut. <<< S Å L D >>>
http://www.corvetten.com
Sandberg
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 790
Blev medlem: mån mar 15, 2004 18:09
Ort: Skärmarö

Inlägg av Sandberg »

gbak skrev:Idag var Sandberg och jag ute och snurrade en sväng med Corvetten.

Jag gjorde några fullgas accelerationer, men det har inte känts som 500 hk utan snarare 250 hk. Tillockmed min gamla 327 känns piggare än den här motorn.

Ursnålt har den också gått under fullgas accelerationer enl min hemabyggda lambdamätare.
Så jag antog att sekundärmunstyckena var alldeles för små (76).

Jag började misstänka att det är nåt fel på sekundären att den inte får nåt bränsle t.ex.

Så Sandberg fick trycka pelle i botten medan jag kollade om det sprutade in nåt i sekundär portarna.
"Nu är den i botten" säger Sandberg, men andra steget har knappt ens öppnat :shock: :shock: :shock:

Det är fästet till gaskabeln som vikt sig framåt.
Fram med ringnyckel och byta brickor som håller fästet så att det blir stumt.
Ny gasning igen, och nu öppnar sekundären fullt.

Vi bara måste ut igen och provköra igen:
Vilket skillnad......och vilket klipp i motorn.

Motorn bara brölar till och varvet rusar upp direkt mot farligt höga nivåer. Nått grepp får jag överhuvudtaget inte, även om jag kör 50-60 km/h och trycker på gasen. Det bara spinner hela tiden.....
Jag har aldrig upplevt nåt liknande.

Alla problemen jag haft med motorn känns just nu väldigt långt borta.

Gissa vem som går omkring med ett leende upp till öronen?
Kan bara skriva under och säga att skillnaden var markant och även jag går omkring med ett lende. Kul tur var det som sagt. :lol: :lol:

Kändes nästan som en Big block :wink: :wink:
1968 Corvette Convertible 427/400Hp Tripower.
Sandberg
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 790
Blev medlem: mån mar 15, 2004 18:09
Ort: Skärmarö

Inlägg av Sandberg »

Hur går det med med nya motorn har du kört in den så att du kan börja testa lite med Gtech, jag tror att du kommer att komma under 13 sec.
Eller ligger du och svär över handbromsen :lol: :lol:
1968 Corvette Convertible 427/400Hp Tripower.
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Näe!
Jag har inte kopplat in G-techen ännu, men det är väl dax snart.
Det blir nog svårt att komma under 13 sek med det dåliga greppet som jag har.
Får väl prova med lite olika starttekniker.
Tidigare har jag bara öst på direkt från start men det kanske är bättre att få lite rull på bilen och sedan ge järnet???

Handbromsen måste definitivt fixas omg.

Styrningen är för glapp också så där måste jag köpa ett kpl renoverings sats.
På väg till vårmönstringen (skitkallt väder) så drog bilen iväg rejält sidledes, det var så pass mycket så jag blev riktigt skraj.
Den drev väl ut 1 meter eller så.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1595
Blev medlem: sön nov 16, 2003 19:28
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av vett74 »

ska du inte skaffa mönstrade slicks då? typ Et street eller liknande,då borde du väl komma under 13 8)
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Jo, det borde jag göra om jag vill få riktigt bra tider på strippen.
Fast då måste jag köpa borde slicks och fälgar och ingendera är ju helt gratis.
Måste bromsa utflödet av stålar lite.
Sedan är jag lite rädd för att nåt baktill skall rasa med den effekt som jag har nu.

På sikt så komer jag nog att köpa nya däck till de fälgar jag har idag.
Bara det borde göra att greppet blir bättre och lite bättre tider.

Det finns många hål att stoppa pengar i.......
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Det har inte hänt så mycket på motorfronten senaste månaderna, men ikväll så kontrollerade jag om flödet på min förgasare var för litet.
Jag har misstänkt att förgasaren, en portad Holley 650 cfm är i minsta laget för min motor.

Så vad jag gjorde var helt enkelt att koppla en vacum klocka till förgasaren och tog en runda runt kvarteret på fullgas.
Det optimala är att ha hög flödeshastighet igenom förgasaren utan att bygga upp vacumet.
Om vacumet överstiger 1" Hg vid fullt öppna spjäll, då är det för högt vacum och då är de dax at köpa en ny förgasare.

I mitt fall så hamnade jag någonstans mellan 0,8-1,0"Hg så troligen så funkar min portade förgasare.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Nexxus
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 387
Blev medlem: lör apr 23, 2005 0:37
Ort: Sollentuna

Inlägg av Nexxus »

gbak skrev:Det har inte hänt så mycket på motorfronten senaste månaderna, men ikväll så kontrollerade jag om flödet på min förgasare var för litet.
Jag har misstänkt att förgasaren, en portad Holley 650 cfm är i minsta laget för min motor.

Så vad jag gjorde var helt enkelt att koppla en vacum klocka till förgasaren och tog en runda runt kvarteret på fullgas.
Det optimala är att ha hög flödeshastighet igenom förgasaren utan att bygga upp vacumet.
Om vacumet överstiger 1" Hg vid fullt öppna spjäll, då är det för högt vacum och då är de dax at köpa en ny förgasare.

I mitt fall så hamnade jag någonstans mellan 0,8-1,0"Hg så troligen så funkar min portade förgasare.
Om du vill kan du alltid få låna en Holley 750 av mig och testa.
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Tack för erbjudandet!
Just nu är jag lite trött på mekandet, kanske jag hör av mig senare i höst när det blir racedax.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Bromsade motorn förra helgen under Insane's 10-års fest.
Här är resultatet i form av ett Excel diagram:
Bild

Effektkurvan ligger för tidigt i varvtals registret.
Med den kam jag har så borde maxeffekten ligga runt 6300 rpm och inte som nu vid 5700 rpm.
Jag misstänker att motorn får för lite luft.
Kanske är min portade 650 dp i minsta laget.

Ett liten videosnutt på bromsningen:
http://www.garaget.org/video/cx1xg1x10ftp
Senast redigerad av gbak den tis okt 26, 2010 23:55, redigerad totalt 1 gånger.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Nu har jag modifierat min Holley 650 till en HP 750 dp.

Hur enkelt som helst, man byter bara "main body" (stora klumpen i mitten) och vips så har man en high flow Nascar förgasare som ger 25-50 hk mer, påstår iallafall Holley!!!
Choke och annat krafs är borttaget och inloppen är mjuka och rundade för ökat flöde.

Efter bytet så har min smalbands lambda också börjat fungera riktigt bra, det gjorde den inte innan vilket säkert berodde på att förgasaren var alldeles för liten.
Fick också gå upp rejält i munstycksstorlek från 64 till 70 i primären och 68 till 82 i sekundären.

Tändningen har också justerats för att passa kamen , så nu är förtändningen 18*/1000 rpm och 36*/2600 rpm är totala tändningen.
Senast redigerad av gbak den tis okt 26, 2010 23:56, redigerad totalt 1 gånger.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Jonathan
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 455
Blev medlem: fre feb 20, 2004 8:33
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Jonathan »

Kul att se!
fina siffror...

GRATTIS!

Hur känns den efter förgasarmodifieringen?
-69, 502, Coupé
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Jonathan skrev:Kul att se!
fina siffror...

GRATTIS!

Hur känns den efter förgasarmodifieringen?
Precis som förut......... :?

Den ev effektökningen kommer ganska högt i varvtalsregistret, så jag kan inte avgöra om jag fått 1 eller 50 hk extra.

På strippen borde det märkas genom att sluthastigheten ökar lite.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1595
Blev medlem: sön nov 16, 2003 19:28
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av vett74 »

hur mycket större är 750 main bodyn?
vars köpte du den?
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

vett74 skrev:hur mycket större är 750 main bodyn?
vars köpte du den?
Förstår inte riktigt frågan?

Det enda som skiljer är diam på venturi hålen, de är ett par mm större, och så är den ju "fabriksportad".
Yttermåtten är identiska.
Annars så återanvänds ju trottel plattan, flottörhusen och "metering" blocken.

Köpte den och en bränsletrycks mätare på Summit via Robert Palmqvist.
http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1595
Blev medlem: sön nov 16, 2003 19:28
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av vett74 »

aha så man återandvänder trottelplattan,trodde allt va större för mera flöde
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Ska du redan börja trimma å hålla på gbak?? Den bilen som du jobbat så mycke med :roll: :lol:
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

frisk skrev:Ska du redan börja trimma å hålla på gbak?? Den bilen som du jobbat så mycke med :roll: :lol:
Det kliade lite i meckar fingrarna i dag!
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Turbojet
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 316
Blev medlem: tis mar 30, 2004 16:47
Ort: Stockholm

Inlägg av Turbojet »

GBAK! Du är kul !jag såg dig bränna däck på Sveavägern under Stockholm Cruising, Jag stod på andra sidan och såg på.
Paer.
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Ja det stämmer nog, jag burnade faktiskt en gång på Sveavägen.
Dock så av någon anledning så rök det väldigt dåligt just där.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Användarens profilbild
Mr SIXPACK
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 474
Blev medlem: sön nov 02, 2003 18:48
Ort: C2/C3-Garaget i Brottby, Stockholm - Sverige
Kontakt:

Inlägg av Mr SIXPACK »

Men det rök desto mer när du brände däck ute på vår gata :D Spåren finns fortfarande kvar och det är många som stannar å tittar och undrar vad som hänt.. :wink:

//Svempa
Corvette Coupe 69 (-82-87)
Corvette Coupe 69 (-96-99)
Corvette Coupe 68 327/300(-00-11)
Corvette Coupe 68 427/390(-11-13)
Corvette Coupe 70 454/390(-09-14)
Corvette Coupe 65 327/300(-10->)
Corvette Cab 69 (-14->)
http://www.c3-restorer.se
Användarens profilbild
Målarn59
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 668
Blev medlem: mån feb 06, 2006 19:06
Ort: Bålsta
Kontakt:

Inlägg av Målarn59 »

O filmen jag filmade blev ju även den ett bevis på att det rök ordentligt som ligger på din sida för övrigt :twisted:
_________________________
Målarn....
Målarbilen


http://s61.photobucket.com/albums/h64/m ... corvetten/
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Svempa:
Du måste säga till om spåren är på väg att försvinna, så kan jag komma förbi och göra nya!

Gjorde f.ö några nya spår utanför grannens hus igår kväll, Tomas gjorde också ett par spår med sin 800 hk Corvette.
Det är möjligt att det var det sista kul som hände eftersom jag är på väg att ställa in bilen nu.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Så där ja.....nu har vinterarbetet startat!
Började lite lätt med att byta ut MSD 6A boxen till en motsvarande Holley fast med varvtalsregulator.

Varvräknaren bottnar alldeles för lätt, så en vacker dag så kommer jag att spränga motorn om jag inte gör nåt åt det.
Varje gång jag burnat och kastat en blick på varvräknaren så har den pekat rakt ner =>7500 rpm :twisted: :twisted: :twisted:
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Skriv svar