Sida 5 av 5
Postat: ons maj 02, 2007 23:12
av MickeW
Kul Gbak, Grattis !

Postat: tor maj 03, 2007 22:10
av Sandberg
gbak skrev:Idag var Sandberg och jag ute och snurrade en sväng med Corvetten.
Jag gjorde några fullgas accelerationer, men det har inte känts som 500 hk utan snarare 250 hk. Tillockmed min gamla 327 känns piggare än den här motorn.
Ursnålt har den också gått under fullgas accelerationer enl min hemabyggda lambdamätare.
Så jag antog att sekundärmunstyckena var alldeles för små (76).
Jag började misstänka att det är nåt fel på sekundären att den inte får nåt bränsle t.ex.
Så Sandberg fick trycka pelle i botten medan jag kollade om det sprutade in nåt i sekundär portarna.
"Nu är den i botten" säger Sandberg, men andra steget har knappt ens öppnat
Det är fästet till gaskabeln som vikt sig framåt.
Fram med ringnyckel och byta brickor som håller fästet så att det blir stumt.
Ny gasning igen, och nu öppnar sekundären fullt.
Vi bara måste ut igen och provköra igen:
Vilket skillnad......och vilket klipp i motorn.
Motorn bara brölar till och varvet rusar upp direkt mot farligt höga nivåer. Nått grepp får jag överhuvudtaget inte, även om jag kör 50-60 km/h och trycker på gasen. Det bara spinner hela tiden.....
Jag har aldrig upplevt nåt liknande.
Alla problemen jag haft med motorn känns just nu väldigt långt borta.
Gissa vem som går omkring med ett leende upp till öronen?
Kan bara skriva under och säga att skillnaden var markant och även jag går omkring med ett lende. Kul tur var det som sagt.
Kändes nästan som en Big block

Postat: sön maj 13, 2007 20:08
av Sandberg
Hur går det med med nya motorn har du kört in den så att du kan börja testa lite med Gtech, jag tror att du kommer att komma under 13 sec.
Eller ligger du och svär över handbromsen

Postat: sön maj 13, 2007 20:22
av gbak
Näe!
Jag har inte kopplat in G-techen ännu, men det är väl dax snart.
Det blir nog svårt att komma under 13 sek med det dåliga greppet som jag har.
Får väl prova med lite olika starttekniker.
Tidigare har jag bara öst på direkt från start men det kanske är bättre att få lite rull på bilen och sedan ge järnet???
Handbromsen måste definitivt fixas omg.
Styrningen är för glapp också så där måste jag köpa ett kpl renoverings sats.
På väg till vårmönstringen (skitkallt väder) så drog bilen iväg rejält sidledes, det var så pass mycket så jag blev riktigt skraj.
Den drev väl ut 1 meter eller så.
Postat: lör maj 19, 2007 20:25
av vett74
ska du inte skaffa mönstrade slicks då? typ Et street eller liknande,då borde du väl komma under 13

Postat: lör maj 19, 2007 20:36
av gbak
Jo, det borde jag göra om jag vill få riktigt bra tider på strippen.
Fast då måste jag köpa borde slicks och fälgar och ingendera är ju helt gratis.
Måste bromsa utflödet av stålar lite.
Sedan är jag lite rädd för att nåt baktill skall rasa med den effekt som jag har nu.
På sikt så komer jag nog att köpa nya däck till de fälgar jag har idag.
Bara det borde göra att greppet blir bättre och lite bättre tider.
Det finns många hål att stoppa pengar i.......
Postat: mån jun 25, 2007 23:40
av gbak
Det har inte hänt så mycket på motorfronten senaste månaderna, men ikväll så kontrollerade jag om flödet på min förgasare var för litet.
Jag har misstänkt att förgasaren, en portad Holley 650 cfm är i minsta laget för min motor.
Så vad jag gjorde var helt enkelt att koppla en vacum klocka till förgasaren och tog en runda runt kvarteret på fullgas.
Det optimala är att ha hög flödeshastighet igenom förgasaren utan att bygga upp vacumet.
Om vacumet överstiger 1" Hg vid fullt öppna spjäll, då är det för högt vacum och då är de dax at köpa en ny förgasare.
I mitt fall så hamnade jag någonstans mellan 0,8-1,0"Hg så troligen så funkar min portade förgasare.
Postat: tis jun 26, 2007 5:19
av Nexxus
gbak skrev:Det har inte hänt så mycket på motorfronten senaste månaderna, men ikväll så kontrollerade jag om flödet på min förgasare var för litet.
Jag har misstänkt att förgasaren, en portad Holley 650 cfm är i minsta laget för min motor.
Så vad jag gjorde var helt enkelt att koppla en vacum klocka till förgasaren och tog en runda runt kvarteret på fullgas.
Det optimala är att ha hög flödeshastighet igenom förgasaren utan att bygga upp vacumet.
Om vacumet överstiger 1" Hg vid fullt öppna spjäll, då är det för högt vacum och då är de dax at köpa en ny förgasare.
I mitt fall så hamnade jag någonstans mellan 0,8-1,0"Hg så troligen så funkar min portade förgasare.
Om du vill kan du alltid få låna en Holley 750 av mig och testa.
Postat: tis jun 26, 2007 8:35
av gbak
Tack för erbjudandet!
Just nu är jag lite trött på mekandet, kanske jag hör av mig senare i höst när det blir racedax.
Postat: sön aug 05, 2007 10:55
av gbak
Bromsade motorn förra helgen under Insane's 10-års fest.
Här är resultatet i form av ett Excel diagram:
Effektkurvan ligger för tidigt i varvtals registret.
Med den kam jag har så borde maxeffekten ligga runt 6300 rpm och inte som nu vid 5700 rpm.
Jag misstänker att motorn får för lite luft.
Kanske är min portade 650 dp i minsta laget.
Ett liten videosnutt på bromsningen:
http://www.garaget.org/video/cx1xg1x10ftp
Postat: tor sep 13, 2007 15:40
av gbak
Nu har jag modifierat min Holley 650 till en HP 750 dp.
Hur enkelt som helst, man byter bara "main body" (stora klumpen i mitten) och vips så har man en high flow Nascar förgasare som ger 25-50 hk mer, påstår iallafall Holley!!!
Choke och annat krafs är borttaget och inloppen är mjuka och rundade för ökat flöde.
Efter bytet så har min smalbands lambda också börjat fungera riktigt bra, det gjorde den inte innan vilket säkert berodde på att förgasaren var alldeles för liten.
Fick också gå upp rejält i munstycksstorlek från 64 till 70 i primären och 68 till 82 i sekundären.
Tändningen har också justerats för att passa kamen , så nu är förtändningen 18*/1000 rpm och 36*/2600 rpm är totala tändningen.
Postat: tor sep 13, 2007 16:05
av Jonathan
Kul att se!
fina siffror...
GRATTIS!
Hur känns den efter förgasarmodifieringen?
Postat: tor sep 13, 2007 16:41
av gbak
Jonathan skrev:Kul att se!
fina siffror...
GRATTIS!
Hur känns den efter förgasarmodifieringen?
Precis som förut.........
Den ev effektökningen kommer ganska högt i varvtalsregistret, så jag kan inte avgöra om jag fått 1 eller 50 hk extra.
På strippen borde det märkas genom att sluthastigheten ökar lite.
Postat: tor sep 13, 2007 17:17
av vett74
hur mycket större är 750 main bodyn?
vars köpte du den?
Postat: tor sep 13, 2007 18:16
av gbak
vett74 skrev:hur mycket större är 750 main bodyn?
vars köpte du den?
Förstår inte riktigt frågan?
Det enda som skiljer är diam på venturi hålen, de är ett par mm större, och så är den ju "fabriksportad".
Yttermåtten är identiska.
Annars så återanvänds ju trottel plattan, flottörhusen och "metering" blocken.
Köpte den och en bränsletrycks mätare på Summit via Robert Palmqvist.
http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku
Postat: tor sep 13, 2007 20:02
av vett74
aha så man återandvänder trottelplattan,trodde allt va större för mera flöde
Postat: tor sep 13, 2007 21:04
av frisk
Ska du redan börja trimma å hålla på gbak?? Den bilen som du jobbat så mycke med

Postat: tor sep 13, 2007 21:23
av gbak
frisk skrev:Ska du redan börja trimma å hålla på gbak?? Den bilen som du jobbat så mycke med

Det kliade lite i meckar fingrarna i dag!
Postat: lör sep 15, 2007 20:29
av Turbojet
GBAK! Du är kul !jag såg dig bränna däck på Sveavägern under Stockholm Cruising, Jag stod på andra sidan och såg på.
Paer.
Postat: sön sep 16, 2007 10:39
av gbak
Ja det stämmer nog, jag burnade faktiskt en gång på Sveavägen.
Dock så av någon anledning så rök det väldigt dåligt just där.
Postat: sön sep 16, 2007 13:34
av Mr SIXPACK
Men det rök desto mer när du brände däck ute på vår gata

Spåren finns fortfarande kvar och det är många som stannar å tittar och undrar vad som hänt..
//Svempa
Postat: sön sep 16, 2007 14:04
av Målarn59
O filmen jag filmade blev ju även den ett bevis på att det rök ordentligt som ligger på din sida för övrigt

Postat: sön sep 16, 2007 15:48
av gbak
Svempa:
Du måste säga till om spåren är på väg att försvinna, så kan jag komma förbi och göra nya!
Gjorde f.ö några nya spår utanför grannens hus igår kväll, Tomas gjorde också ett par spår med sin 800 hk Corvette.
Det är möjligt att det var det sista kul som hände eftersom jag är på väg att ställa in bilen nu.
Postat: ons okt 03, 2007 20:07
av gbak
Så där ja.....nu har vinterarbetet startat!
Började lite lätt med att byta ut MSD 6A boxen till en motsvarande Holley fast med varvtalsregulator.
Varvräknaren bottnar alldeles för lätt, så en vacker dag så kommer jag att spränga motorn om jag inte gör nåt åt det.
Varje gång jag burnat och kastat en blick på varvräknaren så har den pekat rakt ner =>7500 rpm
