Sida 6 av 32
Re: Min bil, ett litet C3 projekt.
Postat: tis dec 07, 2010 12:54
av Smuggler
Vilka fina delar! Ett sånt fäste vill jag också ha...
Behåller du gummiupphängningen på andra sidan?
Re: Min bil, ett litet C3 projekt.
Postat: tis dec 07, 2010 15:59
av Ricky
"Amfix" som kör med detta fäste uttryckte att han var lite fundersam om möjligen evt flex i ramen kunde belasta kuggstången om den blev HELT stumt monterad.
Min plan är att börja med att köra med stumt fäste endast på vänstersidan, sen får vi se hur slitaget blir runt det gummiupphängda fästet på högersidan.
Så man se hur mycket det gummiupphängda flexar och ta det därifrån.

Re: Min bil, ett litet C3 projekt.
Postat: tis dec 07, 2010 21:17
av Smuggler
Låter som en vettig plan. Perfekt att du provar ut detta så jag slipper ha sönder mina prylar

Re: Min bil, ett litet C3 projekt.
Postat: tis dec 07, 2010 21:31
av Ricky
Smuggler skrev:Låter som en vettig plan. Perfekt att du provar ut detta så jag slipper ha sönder mina prylar

Snart vill vi se en tråd med din egen bil, annars kanske informationsflödet stannar upp..

Re: Min bil, ett litet C3 projekt.
Postat: tis dec 07, 2010 21:33
av Smuggler
Jag lovar, det kommer, bara jag fått båten hel igen...

Re: Min bil, ett litet C3 projekt.
Postat: tis dec 07, 2010 21:35
av Ricky
Jamen vad gör du vid datorn da??
Ut i garaget med dig och fixa Smugglern!!

Re: Min bil, ett litet C3 projekt.
Postat: tis dec 07, 2010 21:37
av Smuggler
Ok, Ok, jag går ut å plastar lite då

Re: Min bil, ett litet C3 projekt.
Postat: tis dec 07, 2010 21:41
av Ricky
Smuggler skrev:Ok, Ok, jag går ut å plastar lite då

Vad har du för tidsplan på renoveringen av din bil?
Jag tycker det är synd att den där fina växellådan du köpt bara ska ligga där bland tvestjärtarna i källaren så länge.. -Om du vill kan jag provköra den så den är inkörd och ordentligt kontrollerad då du ska använda den..

Re: Min bil, ett litet C3 projekt.
Postat: tis dec 07, 2010 23:34
av Smuggler
Jamen vilken strålande ide! Jag skickar lådan imorgon
Tidsplanen för bilen är att ha den på hjul igen till sommaren 2012. Då är tanken att hela chassiet skall vara renoverat. Dock inte motorn, den är ju nyrenoverad. Karossen lämnar jag tillsvidare helt orörd.
Av tidigare erfarenhet vet jag att det blir betydligt roligare att dela upp renoveringen i flera steg och dra ut lite på det hela, så man har nått att se fram emot när sommaren närmar sig. P1800:an hade jag som en hägrande dröm i ca 15 år och när den väl var klar insåg jag att det var en Amazon...
Re: Min bil, ett litet C3 projekt.
Postat: sön dec 12, 2010 12:35
av Ricky
En tidig morgon i veckan bar det så iväg mot en liten vit fläck på kartan utanför Uppsala för bromsning.
Maskinen med sitt låga insug passade (med en centimeter till godo) perfekt i Jonas Blazer.

Re: Min bil, ett litet C3 projekt.
Postat: sön dec 12, 2010 12:37
av Ricky
Allt var väl förberett och inte lång stund senare satt maskinen i bänken med ljuddämpare och allt.

Re: Min bil, ett litet C3 projekt.
Postat: sön dec 12, 2010 12:38
av Ricky
Lite plock och jysteringar.

Re: Min bil, ett litet C3 projekt.
Postat: sön dec 12, 2010 12:39
av Ricky
Re: Min bil, ett litet C3 projekt.
Postat: sön dec 12, 2010 12:40
av Ricky
Jonas tunar tändkurvan...

Re: Min bil, ett litet C3 projekt.
Postat: sön dec 12, 2010 12:41
av Ricky
...och kollar resultatet.

Re: Min bil, ett litet C3 projekt.
Postat: sön dec 12, 2010 12:42
av Ricky
För långsam med kameran.. igen..

Re: Min bil, ett litet C3 projekt.
Postat: sön dec 12, 2010 12:43
av Ricky
Lite fristadsjacka på grenrören..

Re: Min bil, ett litet C3 projekt.
Postat: sön dec 12, 2010 12:45
av Ricky
Jimmy vid sin bänk.
Kan säja att det var en fröjd att se Jonas och Jimmy jobba tillsammans med min motor.

Re: Min bil, ett litet C3 projekt.
Postat: sön dec 12, 2010 12:52
av Ricky
En lite oskarp videosnutt från bromsrummet.

Re: Min bil, ett litet C3 projekt.
Postat: sön dec 12, 2010 16:20
av Peter Anjou
Hejsan Ricky !
Blev resultatet

eller

?
Re: Min bil, ett litet C3 projekt.
Postat: sön dec 12, 2010 17:10
av Ricky
Halloy Peter.
Vi körde totalt runt 20 pull totalt och siffrorna under tuningen var..
Sen då vi skulle putsa till kurvan på toppen brakade MSD-boxen ihop och det blev..
Maskinen sitter nu kvar i bänken och fortsättning följer med en ny tändbox, förhoppningsvis i veckan som kommer.
Klart är att maskinen verkar ha en fin kurva och är stark på mellanregistret och toppeffekten ligger någonstans runt 5600rpm.
Verkar så här långt vara en mycket snäll och trevlig maskin.

Re: Min bil, ett litet C3 projekt.
Postat: mån dec 13, 2010 21:33
av gbak
Hur mycket blev det innan "putsningen" startade då?
Vi är alla jättenyfikna!
Re: Min bil, ett litet C3 projekt.
Postat: mån dec 13, 2010 22:26
av Elisabeth
Hej Ricky!!!
Vilket otroligt jobb du lägger ner, jag är imponerad. Vilket projekt du startat upp ..... så roligt och intressant att följa din garagetråd . Lycka till och hälsa Jonas.
Hälsningar Elisabeth
Re: Min bil, ett litet C3 projekt.
Postat: tis dec 14, 2010 9:20
av Ricky
gbak skrev:Hur mycket blev det innan "putsningen" startade då?
Vi är alla jättenyfikna!
Haha, jo det är ju jag också.
Vi såg runt 440hk på grafen.
Det var dock svårt att få maskinen att reagera på förändringar i bestyckningen så jag undrar om inte boxen knasat hela tiden eller i vart fall under en period innan den gav upp.
Jag har en pågående dialog med MSD i frågan och en ny box är redan på väg från US för att kunna fortsätta med maskinen.
Så då nya boxen landat och Jimmy har tid så blir det fortsättning på äventyret.

Re: Min bil, ett litet C3 projekt.
Postat: tis dec 14, 2010 9:33
av Ricky
Elisabeth skrev:Hej Ricky!!!
Vilket otroligt jobb du lägger ner, jag är imponerad. Vilket projekt du startat upp ..... så roligt och intressant att följa din garagetråd . Lycka till och hälsa Jonas.
Hälsningar Elisabeth
Halloy Elisabeth.
Tack.

Jodå det snickras för fullt i garaget.
Fokus för vintern är som du sett motor och framvagn, vi får se om jag kan hålla mig till planen eller om jag börjar spåra ur och hugga in på bakvagnen också..
Vi får som sagt se vad tid och pengar räcker till..
För stunden är det iallafall förberedelser och lite modifieringar av främre ramben och framvagnsbalk osv som är på agendan.
Tänkte försöka få lite snyggt innan det blir dags att montera bärarmar osv.
Sen ska ett tomt motorblock m toppar lyftas i för att kunna passa in all kringutrustning så allt får plats på ett förnuftigt sätt.
Jag ska hälsa Jonas, han är nog fullt igång med att och slipa och tillpassar karossen och förbereda för karosslyft och lack i sitt eget garage.
//Ricky.
Re: Min bil, ett litet C3 projekt.
Postat: fre dec 17, 2010 19:28
av Turbojet
Hallå Ricky!
En liten fråga:
Du bör väl ha en servopump och en generator. Hur skall du lösa det?
Mvh
pär
Re: Min bil, ett litet C3 projekt.
Postat: lör dec 18, 2010 13:43
av Ricky
Turbojet skrev:Hallå Ricky!
En liten fråga:
Du bör väl ha en servopump och en generator. Hur skall du lösa det?
Mvh
pär
Hej Pär.
Jag har inte bestämt mig till 100% ännu vad jag ska ha för servopump, det kan bli en liten rackare med extern tank men det är inte avgjort ännu.
Generatorn kommer att flyttas till höger sida av motorn och monteras lägre än hur den är placerad orginal.
Det blir antagligen en sån där liten rackare.
Det finns en del olika fästen att välja på och jag har inte riktigt bestämt mig ännu.
Här är några:
http://www.summitracing.com/search/Part ... alternator
Jag kommer under julhelgen att lägga i ett tomt motorblock och toppar i bilen och lägga i kylare m fläktpaket osv och först då ser jag hur och vad som passar bäst med corvettens framvagnsbalk, kylarslangar och bärarmar osv.
Då blir det också lättare att se hur mycket plats det egentligen blir över till en eventuell lös servopumps-reservoar, slangar+termostat+oljekylare osv, osv.
Planen är få ner allt så lågt som möjligt.

Re: Min bil, ett litet C3 projekt.
Postat: ons dec 22, 2010 13:19
av Ricky
Lite uppdateringar i viterkylan.
Allt är förberett för nästa bromsning men Jimmy är en upptagen man så nu väntar vi bara på att han ska få en lucka.
Vår konklusion är att det var tändboxen som inte funkade som den skulle.
MSD:s tekniker tror i motsats till oss att boxen är OK och att ALLT annat är fel.. -så vi får väl se..
Det verkar som dom är livrädda för att ta orden "reklamation" och "returnera" i sina munnar..
Nu har vi förberett oss med en extra ny box från US + att jag fått kontakt med en kille här i Stockholm som haft samma problem med en likadan box.
Hans box har varit returnerad till MSD och fått någon uppgradering inmatad men han har inte provat den ännu så den ska vi också prova på min maskin.
Hans maskin hadde samma syptom som min och genom att sätta tillbaka vikterna i fördelaren och byta till en vanlig "dum" MSD-6 box går hans maskin klockrent igen.
Uppenbarligen har MSD gjort en uppgradering till boxarna och då jag ser på tillverkningsdatumet på min så tror jag inte den är uppdaterad.
Inalles har vi alltså 3st boxar med oss till nästa körning, 1st beg med problem (min ursprungliga) + 1 helt ny med senaste uppgraderingarna + 1st lätt beg med de senaste uppgraderingarna och enligt MSD själva "Tested OK"..
Så på något sätt borde vi kunna vinna.

Re: Min bil, ett litet C3 projekt.
Postat: tor jan 13, 2011 21:46
av Ricky
Jobbet fortskrider i vinterkylan.
Tigen håller värmen uppe i garaget med svetsning av div förstärkningar.
Förstärkning av ram på vä sida vid fästbultar för styrsnäckan.

Re: Min bil, ett litet C3 projekt.
Postat: tor jan 13, 2011 21:47
av Ricky
Samma förstärkning fast på höger sida.
